Franšíz na českém trhu přibývá. Nyní nejvíce lákají pizzy

  1:00aktualizováno  1:00
Nábytek, pizza, kebab, hudební výuka pro děti, hubnutí s elektrodami. To jsou některé franšízy, které letos vstupují na český trh. Převažují na něm přitom nápady tuzemských podnikatelů. Hodně populární jsou zejména gastrokoncepty.

Ilustrační foto. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

„Na trh franšízingu vstupují české značky jako Orfa nábytek, Malý muzikant nebo španělská Telepizza,“ říká Lenka Nováková, poradce z odborného portálu Franchising.cz. O­ vstupu podle ní uvažuje také třetí největší americká síť pizzerií Little Caesar.

Apetit Čechů podnikatele láká. K ­návratu na český trh se chystá franšíza Pizza Hut, která se tu objevila už v 90. letech, nicméně v ­roce 2004 vyklidila pozice. Licenci nedávno koupila firma AmRest (má také licenci na KFC či Starbucks) a ­první provozovnu otevře v pražském obchodním centru Palladium.

V jiném pražském obchodním centru – Quadrio – zase za pár týdnů otevře první italskou jídelnu německý koncept Vapiano. O vstupu franšízy se ale mluví už nejméně dva roky.

„Jídlo se tam připravuje před zraky zákazníka,“ vysvětluje Jaroslav Tamchyna, ředitel Českého institutu pro franchising. Podle něj v minulosti něco podobného dělala česká síť samoobslužných restaurací Jarmark. Předběhla však dobu a zanikla.

Franšízy v Česku.

Vstup do Česka také oznámila slovenská franšíza Mr. Kebab. Ta sice za 11 let na Slovensku otevřela jen čtyři pobočky, ale věří, že v Česku jich brzy bude mít dvacet.

Počet franšízových konceptů aktuálně odhaduje Česká asociace franchisingu na 270, což je zhruba o desetinu více než v roce 2015.

Peníze se vrátí za čtyři roky

Kromě jídla se v posledních letech rozvíjí péče o zdraví – působí tu hned několik sítí výživových poraden a fitness-center. A přicházejí další, kteří se snaží odlišit originálními nápady. Loni například otevřela první pobočku značka Body Express, která slibuje „maximální efekt bez zbytečných pohybů“. Stačí prý dvacet minut týdně a procvičíte svaly celého těla.

Návratnost investice do nákupu licence (od desítek tisíc do desítek milionů korun) je v Česku v průměru čtyři roky. Úspěch franšízy přitom není zaručený. „Zájemci by při výběru franšízy měli sledovat, jak dlouho majitel koncept ladil a zda pilotní fázi testování nepřeskočil,“ vysvětluje Tamchyna. Pro ziskovost je totiž kromě atraktivního produktu potřeba také promyšlená obchodní strategie.

Domácí franšízové nápady v posledních dvou letech převažují nad těmi ze zahraničí, což znamená, že se franšízám daří. „V ­dané zemi je nejúspěšnější ten nápad, který tam byl vymyšlen, protože vychází z ­místních zvyklostí. Cizí koncept může narazit na kulturní bariéry,“ vysvětluje poradce ve franšízingu Jiří Krajča. A dává příklad, kdy francouzský koncept kadeřnictví, který nabízel hromadné stříhání pro celou rodinu, vstoupil do Anglie. A narazil. Pro anglické muže je totiž nepřijatelné, aby se veřejně nechávali stříhat před ženou a dětmi.

I to je možná důvod, proč v Česku zatím marně hledají partnery některé americké značky. Například Dairy Queen, která kombinuje fast food a točenou zmrzlinu, nepomohlo ani spojení s americkým miliardářem Warrenem Buffettem, nebo sportovní bary Tilted Kilt v keltském stylu.

Digitální franšízy

Franšízing se v poslední době tlačí i ­do digitálních oborů. Na tomto principu funguje Liftago (taxislužby), Zásilkovna (výdejna pro e-shopy) či Robeeto (aplikace propojující zájemce o drobné živnostenské služby a pracanty).

Podle Jaroslava Tamchyny je trendem také takzvaný kofranšízing, kdy dva koncepty fungují vedle sebe a navzájem se doplňují a ­sdílejí například zázemí a personál. Příkladem je koexistence sushi restaurace nebo pizzerie a klasického fast foodu.

Franšíza ale neznamená jen bizarní či novátorské podnikatelské nápady. Pomocí tohoto systému se běžně rozšiřují i maloobchodní sítě nebo finanční služby. UniCredit Bank například formou franšízy v­Česku provozuje třetinu svých poboček a podobně využívají tento model podnikání finanční poradenské služby Partners, prodejny kosmetiky Yves Rocher nebo síť lékáren Benu.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

„Zdravějším“ verzím sladkých nápojů se daří, prodávají se čím dál víc

Ilustrační snímek

Většina vypitých limonád je sladkých, prodeje jejich nízkokalorických verzí ale rostou mnohem rychleji. Trendem jsou i...

Zájem Čechů půjčit státu klesl. Na trh přijdou protiinflační dluhopisy

Ilustrační snímek

V pondělí začalo ministerstvo přijímat objednávky na nové, protiinflační bondy. Jejich výnos bude stanoven podle růstu...

Drahota žene Čechy do nájmu, ve městech je ale tvrdá konkurence

Ilustrační snímek

Přísnější hypotéky a drahé byty způsobily, že se mnohým Čechům vzdaluje sen o vlastním bydlení. Volí proto nájemní...

Najdete na iDNES.cz