"Byla to aktivita vyvolaná firmami Penty, nikdo jiný se o ty prostory nezajímal. Je to odměna za to, že byli aktivní," vysvětluje náměstek generálního ředitele ČD Milan Matzenauer. Cenu ani přesný počet prodejen, které na nádražích vzniknou, dráhy nezveřejnily. Podle informací MF DNES však nepůjde o velké číslo a dohromady bude obchodů, lékáren a sázkovek lehce přes deset.
Už dříve mluvčí Penty Martin Danko uvedl, že maximální počet přihlášek na jeden typ provozovny byl osm. Na řadě nádraží navíc bude třeba jen lékárna nebo sázkovka. První obchody by se měly otevřít během letoška.
Podle Matzenauera vítězství v soutěži neznamená, že se nemohou hlásit i další firmy s nabídkou o pronájem. "Nejde o žádnou exkluzivitu. Klidně se může Tipsport přihlásit a mít sázkovou kancelář vedle Fortuny," dodal. Firmy Penty však vítězstvím získaly lepší pozici: mohou si zvolit, na která nádraží půjdou.
Do soutěže se kromě tří firem ovládaných Pentou přihlásila ještě společnost JP Servis, provozující už teď na nádražích prodejny Ponty a Tipsport. "Napsali nám, že jsme byli druzí a že se ještě ozvou," sdělil mluvčí Tipsportu Lubomír Ježek.
Obchod na nádraží může mít každý, řetězce mají přednost
Přestože dráhy tvrdí, že prostory na nádražích jsou běžně dostupné, zkušenosti některých podnikatelů, kteří s podmínkou zachování anonymity kontaktovali po zveřejnění informace o tendru MF DNES, jsou opačné. Dráhy prý malé nájemce nechtějí. "České dráhy preferují síťové služby, kdy provozovatel nabídne stejnou kvalitu a standard služeb na více nádražích v republice," potvrzuje mluvčí drah Petr Štáhlavský.
Problémy s pronájmem však mají i větší firmy, kterým by přitom podle smlouvy měly dráhy dokonce volné prostory hlásit. To je případ prodejen Ponty. Podle ředitele JP Servisu Marka Cagáška mají s drahami sice síťovou smlouvu, ale dráhy jim odmítají požadované prostory pronajmout. "Máme vytipováno a dlouho zažádáno již o několik míst na nádražích, ale bohužel nebyla a není vůle drah toto podpořit i v rámci platné rámcové smlouvy. Zodpovědné osoby si prosazují své zájmy," vadí Cagáškovi. Dráhy přitom ve firmě vlastní přes společnost JLV podíl.