Firmy se bojí vyšších daní a bojují za změnu

  • 63
Majitelé restaurací a telekomunikační firmy se bojí, že se k nim po letošním zvyšování daní a zdražení zákazníci otočí zády. Na poslední chvíli se proto snaží politiky přesvědčit, aby právě jejich služby stát zdanil méně.

Bok po boku tak dnes stojí třeba Český Telecom bojující za levnější internet a síť restaurací McDonald's snažící se, aby nemusela znovu zdražit hamburgry.

„Citlivost na cenu je v Česku u internetu vysoká. Její růst o jedno procento vyvolá více než jednoprocentní pokles užívání internetu,“ obává se Petr Jiroušek z Českého Telecomu.

Telekomunikační služby stát zdaňuje sazbou 22 procent již od začátku ledna. Restaurace a občerstvení už jistě čeká stejný osud v květnu. Asociace z obou oborů se přesto snaží vyšší daně odvrátit.

Poskytovatelé internetu už do sněmovny předložili novelu, aby se internet přesunul zpět do pětiprocentní sazby. Nadějí na úspěch však moc nemají, protože jak telefonování, tak internet jsou v Evropské unii zdaněny vyšší sazbou a tomu se musí přizpůsobit i Česko.

Připouští to i ministr informatiky Vladimír Mlynář. Sice se už loni v Bruselu snažil vyvolat debatu o nižším zdanění internetu, ale jak sám říká: „Je to běh na dlouhou trať.“

Prozatím chce alespoň navrhnout vládě daňové úlevy v případě, kdy si člověk pořídí počítač a připojení k internetu. „Rámec návrhu je již připraven a předjednán s ministrem financí,“ říká mluvčí ministra informatiky Klára Volná.

Restauratéři stále doufají, že daň v květnu nestoupne
Přesvědčit politiky k boji za nižší daně se teď snaží i podnikatelé v pohostinství. Těm ministr financí Bohuslav Sobotka teprve minulý týden oznámil nepříjemnou zprávu, že se jídlo v restauracích od května přesune z pětiprocentní do dvaadvacetiprocentní sazby.

„Přesun stravování ze snížené do základní sazby daně z přidané hodnoty ještě není definitivní. Evropská unie ještě o možnosti nižšího zdanění jedná, to neskončilo,“ míní generální ředitel McDonald's v tuzemsku Michael Friedrich.

Odpověď ministerstva financí je však kategorická. „Několikrát jsme se v Evropské unii dotazovali a bylo nám řečeno, že musíme daň u stravování k datu vstupu sladit,“ říká Eva Nováková z tiskového oddělení. Do státní pokladny tím navíc přitečou až tři miliardy.

Podnikatelé v pohostinství se teď bojí, že až pětina z nich zdražení a odliv zákazníků nepřežije. Námitky, proč by měli zdražovat, když v roce 2000 po snížení daně nezlevnili, odmítají.

„Tenkrát všichni podnikali na hraně a snížením daně dostali prostor pro investice,“ vysvětluje předsedkyně Sdružení podnikatelů v pohostinství Horeka Mirka Luprichová.

Šanci uspět s ponecháním jídel v restauracích v nižší dani mají - stejně jako firmy bojující za levnější internet - malou. „Celé tři roky nebyla žádná indicie, že by vláda chtěla sazbu daně u restaurací měnit,“ říká Luprichová k tomu, proč se nezačali starat dříve.

Sdružení Horeka navíc zastupuje jen pět procent podnikatelů. „Nejsme jednotní a to je problém. Teď mně všichni píšou, proč jsme nic neudělali,“ dodává. Podobně zaspali i bojovníci za levnější internet. Na rozdíl od kabelových televizí, které zareagovaly rychle a vymohly si ve sněmovně přesun zpět do pěti procent.