Aneta Langerová představuje speciální edici iPodu se svým podpisem (21. června 2005) | foto: Petr Novotný, MF DNES

Firmy platí za celebrity i několik milionů

  • 17
Historicky první česká superstar Aneta Langerová propůjčila své jméno firmě Apple a jejímu digitálnímu přehrávači hudby iPod mini. Naleštěná krabička s podpisem Anety na zadní straně umí přehrát zhruba tisíc skladeb a bude stát necelých osm tisíc korun.

ČESKOU TVÁŘÍ iPODU SE STALA ANETA

Aneta si od spolupráce s Apple, který má největší on-line prodejnu hudby na světě, iTunes, slibuje podporu legálního stahování hudby z internetu.

"iPod Aneta" má také propagovat českou verzi iTunes, jež má být dárkem počítačové firmy k Vánocům. Původně se přitom počítalo, že v Česku nebude internetový obchod dříve než příští rok.

Cena, jakou firmy platí za celebrity, se různí. "Je rozdíl mezi jednou reklamou a celoroční kampaní s dalšími povinnostmi. Jde to od stovek tisíc po několik milionů korun," říká bývalý šéfredaktor časopisu Strategie Jan Kučmáš.

Za jednu reklamu, jejíž cena se nyní pohybuje od jednoho do tří milionů, tak známá osobnost může dostat zhruba statisíce.

Podle reklamních odborníků například Andrea Verešová za reklamu pro karlovarskou Becherovku dostala okolo dvou set tisíc. Jan Kraus za jeden ze tří reklamních spotů pro Český Telecom inkasoval přibližně o padesát tisíc korun víc.

Kolik stojí celebrita

Sámer Issa - přes milion
LG (roční kontrakt)
A. Verešová - 200 000
Becherovka (reklama)
Jan Kraus - 750 000
Telecom (tři reklamní spoty)
Aleš Valenta - 4,5 mil.
T-Mobile (roční kontrakt)
Roman Šebrle - 2 mil.
Eurotel (roční kontrakt)

Poznámka: odhady marketingových
a reklamních odborníků

Výrazně víc - od dvou do sedmi milionů korun - se platí za dlouhodobé kontrakty, jejichž součástí může být reklamní kampaň, využití jména při akcích nebo propagace na koncertních šňůrách.

Například Aleš Valenta v době své největší reklamní slávy dostal od T-Mobilu přes čtyři miliony korun.

Roční smlouva s dalším z hvězdných sportovců, desetibojařem Romanem Šebrlem, by stála firmu okolo dvou milionů.

Superhorkým zbožím pro reklamní pracovníky bude i letošní superstar Vlastimil Horváth. Jeho cena se podle lidí z oboru může pohybovat okolo půldruhého milionu. Anetu si však odborníci cení na víc. 

"Aneta už je vyprofilovaná. Je u ní jisté, že nebude chodit po večírcích nebo televizních estrádách. Nastavila si vysoký standard, kdy se musí připlácet za dobré jméno," říká marketingový specialista, který kvůli citlivosti informací nechtěl zveřejnit jméno.

O cenu celebrit se licituje stejně jako jinde v obchodu. Záleží tedy na vyjednávacích schopnostech manažerů, odhadu aktuální situace a pevnějších nervech.

Herečka Zeta-Jonesová láká Američany na mobily 

Když chtěl před třemi lety Deutsche Telekom naučit Američany používat mobilní telefony s tehdy novou značkou T-Mobile, potřeboval jako nejmenší hráč na tamním trhu silný kalibr.

Herečka Catherine Zeta-Jonesová, která za mořem učí diváky v reklamě ještě víc volat mobilem a vyslovovat "tý-móbl", se německému Telekomu asi vyplatila.

"Povědomí o značce roste, na začátku letošního roku nás znalo už čtyřiadevadesát procent Američanů," říká Mike Butler, marketingový ředitel T-Mobile USA.

O výši jejího honoráře taktně mlčí - "je to součástí našich dohod s Catherine," uvádí Butler - bude však nepřehlédnutelnou kolonkou v jeho čtyřsetmilionovém rozpočtu na marketing.

S ním se americký T-Mobile řadí až do sedmé desítky největších inzerentů v USA. Jeho konkurenti jsou se čtyřnásobkem, tedy 1,6 miliardy dolarů (téměř 40 miliardami korun), v první dvacítce.