Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Farmáři se přesouvají do kamenných prodejen, trhy jim už nestačí

  6:00
Farmáři, kteří nabízejí lidem své výrobky na oblíbených farmářských trzích, začínají ve větším měřítku pronikat do klasických prodejen. Jedni si chtějí zvýšit odbyt, druzí ušetřit čas a další se přesouvají proto, že se jim prostředí na tržnicích přestává líbit. Někde jim konkurují pouze překupníci, a to je znechucuje.

Biofarmářská prodejna Zdravíček na Malostranském nábřeží v Praze 1 | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

Farmářským trhům se podařilo zvýšit zájem lidí o potraviny z tuzemských chovů. Majitelé farem na tento boom navazují a snaží se prosadit i do klasických prodejen. Nejvíce se začaly rozvíjet na konci loňského roku v Praze.

"My jsme otevřeli naši první farmářskou prodejnu loni v říjnu v pasáži radnice ve Vodičkově ulici. Druhou jsme otevřeli letos v únoru a třetí chceme otevřít na Vinohradech ještě v květnu," říká František Němec, majitel rodinné farmy Němcových umístěné v Netíně poblíž Velkého Meziříčí na Vysočině.

Farmářská prodejna rodiny Němcovy - pasáž Úřadu Městské části Praha 1.
Farmářská prodejna rodiny Němcovy - pasáž Úřadu Městské části Praha 1.

Farmářská prodejna rodiny Němcovy v pasáži Úřadu Městské části Praha 1.

K otevření obchodu ho vedla hlavně snaha zajistit si odbyt i v zimě, kdy farmářské trhy nefungují. "Na trzích se toho prodá hodně, ale hlavní sezona trvá jen od května do září, a pak je těžší zajistit si odbyt. Snažíme se proto vytvořit i další prodejní možnosti," vysvětluje Němec, jehož rodina začala prodávat jogurty, sýry a mléko ze své farmy před čtyřmi lety a od loňského jara začala objíždět pražská tržiště.

"Na tržiště jezdíme stále, ale sami to už nezvládáme. Před třemi lety jsme měli jednoho zaměstnance, nyní jich máme 13. Tato místa chceme ještě rozšířit o Pardubice, Hradec, Tábor a možná Brno. Vedle toho chceme posilovat pražskou síť prodejen a rozvíjet chceme i prodej přes internet," popisuje své plány Němec.

Kamenné obchody šetří čas

Podobnou expanzivní vizi má i majitelka Farmy Držovice nedaleko města Úštěk v Českém Středohoří. Se svou rodinou na ní má 150 koz a ovcí a výrobky z jejich mléka rozváží po pražských a regionálních tržištích. Ta jí pomáhají budovat dobré jméno firmy a získávat stálejší zákazníky.

"Když jsme s prodejem před třemi lety začínali, chtěli jsme původně naše výrobky dodávat hlavně do kamenných obchodů. Nikdo nás ale tehdy neznal a odezva byla tak malá, že jsme s tím museli přestat. Trhy naší situaci změnily. Zájem o výrobky je obrovský, a tak na různá tržiště jezdíme zhruba desetkrát týdně," pochvaluje si Jana Laušmanová.

Ačkoliv jí ježdění po tržištích baví, začíná být ze stálého přesouvání se z místa na místo unavená. "Je to vyčerpávající kolotoč. Ráno musíme přijet a večer se opět vracet, přespat na místě nemůžeme, protože by se nám výrobky zkazily. Vůbec nejhorší stres je pro mě parkování, protože na některých místech není kde auto nechat," popisuje Laušmanová.

Prodejna s výrobky tuzemských farmářů.
Prodejna s výrobky tuzemských farmářů.

Právě to je jeden z důvodů, proč se Laušmanovi snaží distribuční síť změnit. "Asi před měsícem jsme začali dodávat zboží do dvou kamenných obchodů zabývajících se prodejem farmářského zboží. Sami si nás vyhlídli, že mají o naše výrobky zájem. Zatímco před lety jsme objížděli desítky obchodů, které si od nás odebíraly třeba jen dva jogurty, nyní si tyto prodejny berou mnohem větší množství, takže to pro nás je zajímavé a méně náročné než trhy," vysvětluje Laušmanová.

Do budoucna by chtěla váhu prodejů přesunout na jiná místa ještě více. "Zatím na trzích prodáváme zhruba 95 procent naší produkce. Je to zábavné, ale máme malé děti a nechceme se věčně takto honit. Ideální by bylo, kdybychom polovinu výrobků prodávali jinde, ať už v klasických prodejnách či třeba vinotékách, které by mohly odebírat celé bochníky sýrů a zajistily by nám tak větší odbyt, než když prodáváme po maličkých kouscích na tržištích," plánuje si farmářka.

Pověst trhů kazí překupníci, farmáři chtějí větší kontrolu

Václav Matoušek, majitel čerčanské farmy, která chová slepice, se také snaží přesunout větší část prodeje vajíček do klasických obchodů. U něj hraje ale vliv i to, že se mu přestává prostředí na některých tržištích zamlouvat.

"Na trzích se prodá hodně a i za vyšší ceny, to je pravda, ale náklady na nájem rostou a mně navíc vadí, že na některých místech v Praze je už více překupníků než opravdových farmářů. Původ jejich vajíček je nejasný, a když se na jejich produktech lidé spálí, svezeme se s tím i my, kteří máme vajíčka z domácího chovu," říká Matoušek.

Pozitivní zkušenost má Matoušek například s farmářským trhem Kubáň v Praze 10 nebo na Jiřího z Poděbrad, kde podle jeho zkušeností žádní překupníci nejsou. Dobrou pověst mají podle něj i trhy v Klánovicích či Dejvicích. Některá jiná místa by však organizátoři měli více kontrolovat, myslí si farmář.

S tím souhlasí i Laušmanová. "Bohužel pověst některých trhů upadá. Stalo se mi už, že si lidé s nedůvěrou prohlíželi naše výrobky, zda jsou skutečně z farmy. Snažíme se důvěru v naše výrobky podpořit tím, že lidem rozdáváme letáky a zveme je, ať se jedou na naší farmu podívat."

Biofarmářská prodejna Zdravíček na Malostranském Nábřeží v Praze 1.

Právě na zajištění jistoty ohledně původu nabízených produktů postavil svůj byznys Karel Novosad. Jeho firma Zdravíček rozváží čtyři roky po celém Česku bedýnky s bioprodukty i výrobky farmářů. Před měsícem si otevřel svůj první obchod na Malostranském Nábřeží v Praze 1.

"Některá tržiště přestávají sloužit zájemcům o zdravé produkty. Není výjimkou, že prodejci nakoupí zeleninu za rohem u Vietnamců či ve velkoskladu, a pak jí prodávají jako farmářské výrobky. Organizátoři nemají zájem cokoliv kontrolovat, protože by jim to kazilo kšeft. Když jsem sám chtěl provozovat striktně farmářské tržiště, narazil jsem na takové administrativní bariéry, že jsem si raději komerčně pronajal prostory a otevřel vlastní obchod," říká majitel Zdravíčka.

Důraznou kontrolu tržišť požadují i zemědělci. "Samozřejmě že jsme pro větší a důslednou kontrolu, protože právě ta rozhodne o tom, zda boom farmářských trhů bude trvat i nadále, nebo ne. Důvěryhodnost trhů je pro to klíčová," říká prezident Agrární komory ČR Jan Veleba.

Vedle Prahy funguje kamenný obchod zaměřený na farmářské zboží také v Plzni. Společnost Český grunt chce v celém Česku vytvořit síť takovýchto obchodů. Zatím má obchod na Praze 3, v Pardubicích a Písku.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Sonny Angel: Ďábelská moc andělské panenky, která plete hlavu generaci Z

28. dubna 2024

Premium Všichni uživatelé TikToku už pravděpodobně znají panenku Sonny Angel. Asi osm centimetrů vysoká...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

27. dubna 2024

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Dokonalost japonských knedlíčků kontroluje umělá inteligence. Pomáhá i jinde

27. dubna 2024

V zemi posedlé dokonalostí si žádný výrobce knedlíčků nemůže dovolit prodávat nehezké kusy. Na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...