Letenka za pár set, poplatky za dalších tisíc. S tím má být konec. Ilustrační foto

Letenka za pár set, poplatky za dalších tisíc. S tím má být konec. Ilustrační foto | foto: David Votruba, iDNES.cz

EU chce zarazit oddělené účtování tax k letenkám

  • 5
Letenka za pár korun a k tomu letištní a palivové taxy a rázem zaplatíte i desetinásobek toho, co inzerují letecké společnosti. Tak s tím by měl být brzy konec. Evropský parlament má totiž v nejbližší době rozhodnout o tom, aby letecké společnosti uváděly ceny letenek včetně všech tax.

"Změna už prošla Evropskou komisí a nyní je v Evropském parlamentu," řekl iDNES.cz Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláři a agentur. "My tuhle věc stoprocentně podporujeme, protože cestovní kanceláře jsou na tom často bity. Letecké společnosti totiž často na poslední chvíli mění palivové příplatky a kanceláře mají jen minimální prostor na to, aby mohly změnit konečnou cenu zájezdu," uvedl Okamura s tím, že to ani nepůsobí na klienta příliš seriózně.

Na českém trhu není účtování letenek "all inclusive" příliš obvyklé. To je podle muvčí ČSA Daniely Hupákové důvod, proč s ním České aerolinie otálejí.

Taxy přitom zvyšují cenu letenky dost výrazným způsobem, někdy o pár set korun, může to ale být i víc. Jen palivový příplatek činí na příklad na letech ČSA 25 dolarů (550 Kč) na evropských linkách, u dálkových letů je to dokonce 67 dollarů (1474 Kč). K tomu je ještě třeba připočíst letištní poplatky. I ty se pohybují v řádech stokorun.

"Na zahraničních trzích účtujeme letenky včetně poplatků. Na českém trhu je ale především kvůli konkurenci zatím zvykem uvádět je zvlášť," uvedla Hupáková s tím, že aerolinky mají zájem, aby jejich cenová politika byla pro zákazníka co nejčitelnější. 

Mluvčí dodala, že s uváděním ceny letenek včetně všech poplatků jsou spojeny i další problémy týkající se kurzových rozdílů. Například tolik diskutované palivové příplatky ČSA vyčíslují v amerických dolarech a konečná cena v korunách by se tedy nakonec mohla od skutečnosti lišit.

"Je to věc, která je na pořadu dne, i když žádný termín pro zavedení změny zatím nemáme," řekla Hupáková.

Konečnou cenu včetně poplatků inzeruje britský easyJet. V případě on-line koupě se ale i v případě této společnosti zákazník dozví konečnou cenu až během rezervace.

Okamura odhaduje, že se schávelním nebudou v Evropském parlamentu větší problémy.

"Změna by měla určitě projít, jelikož na ní dost tlačí Evropská komise.  Odhadujeme , že schvalovací procedura v Evropském parlamentu bude trvat několik měsíců, takže by Nařízení mohlo vstoupit v platnost během roku 2007," řekl Okamura iDNES.cz.

,