Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi vrací každou desátou objednávku. E-shopy vratky přijímají bez podmínek

  10:45
Pandemie a zavřené obchody přinutily mnoho lidí nakoupit poprvé na internetu. A stále více lidí se také učí zboží vracet. Nemusí jít zrovna hned o reklamaci. Zákazníkům se nemusí výrobek líbit nebo jim třeba nesedne velikost. Zpátky do e-shopu se vrací zhruba každá desátá objednávka, nejčastěji jde o oblečení.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Tento trend jsme viděli už dříve, ale pandemie ho urychlila. Na Západě už před pěti lety byla průměrná vratkovost zhruba 14 až 15 procent. U nás byla tehdy kolem sedmi procent, nyní se pohybuje kolem 10 až 12 procent,“ říká Petr Boroš, spoluzakladatel služby Retino, která se zaměřuje právě na pohyb zboží od klientů zpět do e-shopu.

„Vratky byly historicky poměrně velkou noční můrou všech e-shopů. Zejména u malých a středních jsou poměrně velkým zásahem do cashflow, často stojí stokoruny na dopravě a agenda kolem nich dokáže v­ sezoně zaměstnat člověka na několik hodin denně. Za poslední roky se situace trochu zlepšila. E-shopy se s­ vratkami naučily pracovat a započítat je do svého byznysu,“ říká šéf Mall Pay Adam Kolesa.

Podle Boroše se už vracení zboží v ­určitých situacích stalo standardem. „Očekávání zákazníků se posunulo a e-shopy to pochopily,“ říká Boroš. Přispěl k tomu mimo jiné nástup e-shopů s módou, jako jsou Zalando nebo About you, které umožňují objednat si tři velikosti a dvě nevyhovující vrátit. Staví na tom přímo svůj byznys. A díky maržím, které jsou v ­tomto oboru obvykle vyšší, mohou nabídnout dopravu zdarma tam i zpět. 

Zpětnou dopravu zdarma má podle Boroše zhruba třetina z 1­ 600 e-shopů, které Retino nyní využívají. V ostatních případech musí klient za odeslání zpět zaplatit. „Jsou studie, kde se ukazuje, že když e-shop platí zpětnou dopravu, lidé zůstávají takovému e-shopu věrnější pro další nákupy. Mnohdy může dávat smysl udělat pro zákazníky vratky zdarma,“ říká Boroš. Některé e-shopy nabízejí možnost zpětné dopravy zdarma jako připojištění za pár korun při objednávce.

Odložené platby

Nejde však jen o e-shopy s módou. Internetové obchody chtějí přetáhnout co nejvíc zákazníků kamenným prodejnám. A musí přinést také lepší služby, pokud je chtějí získat natrvalo. A právě v logistice je největší šance se zlepšovat. Boroš si myslí, že v budoucnu se už do offline světa bude chodit jen za zážitky, rutinní nakupování se přesune na internet.

E-shopy přistoupily k vratkám a ­reklamacím jako ke službě, kterou musí mít, aby kamenným obchodům dokázaly čelit. Právě prodejci zboží, které si zákazník nemůže digitálně vyzkoušet, jako je oblečení či módní doplňky, se snaží vracení co nejvíc usnadnit a urychlit. „Pro takové e-shopy je klíčové umět získat nechtěné položky co nejrychleji zpět, aby je mohly znovu nabídnout,“ říká Kolesa.

Právě v případě oblečení a módy je vratkovost nejvyšší, pohybuje se v průměru kolem 25 procent. U některých e-shopů s tímto zaměřením se však podle dat Retina vrací zpět dokonce každá druhá objednávka.

Obchody ukrojily e-shopům jen část tržeb. Online nákupy stále táhnou

A naopak, u elektroniky se pohybuje jen v řádu procent. „Průměrná vratkovost se u elektroniky pohybuje kolem tří procent a třeba u­ velkých domácích spotřebičů nebo tiskáren ještě níže,“ říká mluvčí největšího českého e-shopu Alza Daniela Chovancová. Právě u segmentů, které se na Alze prodávají nejvíce, procento takto vráceného zboží dlouhodobě klesá.

Přes 90 procent zákazníků podle Chovancové dává dlouhodobě přednost osobnímu vrácení zboží. „Za posledních šest měsíců, patrně vlivem pandemie, poměr zboží vráceného poštou nebo kurýrní službou mírně vzrostl jen o jednotky procentních bodů,“ říká Chovancová.

Na možnosti pohodlně vrátit zboží v Česku vyrostly i odložené platby, jako Twisto či Mall Pay. Nabízejí možnost zaplatit za nákup až později, obvykle po 14 dnech, tedy po uplynutí zákonné lhůty k bezplatnému vrácení. 

„Do té doby za zákazníka platí jejich poskytovatel – tedy například my v Mall Pay. Pokud se zákazník rozhodne některé z položek vrátit, vyrovná se Mall Pay přímo s e-shopem a dotyčný nemusí čekat na to, až mu budou vráceny peníze, protože je má celou dobu na účtu,“ vysvětluje Kolesa.

Zákazník, náš pán

Data z Retina například ukázala, že loňská vánoční sezona nastoupila asi o měsíc dříve než v předchozích letech. Strmější nárůst objednávek přišel už na konci září a vrchol nastal 23. listopadu. Zákazníci si zřejmě nebyli jistí, jestli si budou moci nakoupit v obchodech, a navíc se báli, zda jim dopravce stihne přivézt objednávku včas.

„Brzký vrchol pravděpodobně přinesl nižší počet vratek, tedy odstoupení od kupní smlouvy z předvánočních objednávek. Typicky vidíme největší objem vráceného zboží v lednu po Vánocích, ale letos jsme jej neviděli – leden byl velmi srovnatelný s ­prosincem, který byl lehce nadprůměrný. Vysvětlujeme si to tak, že řada zákazníků zmeškala termín na odstoupení od smlouvy,“ říká Boroš.

Návštěvnost obchodů byla o víkendu i o pětinu vyšší, lidé ale utrácí méně

Společnost Retino vznikla v roce 2017, ovšem trh se od té doby podstatně změnil. „Ze začátku mi třeba polovina lidí z e-shopů říkala, že není důvod, aby zákazníkům usnadňovali vracení zboží, že na tom prodělávají. Dnes už to tak neberou. Vědí, že takové uvažování je krátkozraké, že potřebují vybudovat loajální bázi zákazníků,“ říká Boroš.

Nyní pokrývá zejména Česko a Slovensko, ale chystá expanzi do Maďarska a Rumunska. Vedle toho se chce Boroš vrhnout i na další část nakupování v e-shopech. Rád by usnadnil zákazníkům propracovanější sledování pohybu objednaného zboží. A zároveň organizoval zpětnou dopravu i lidem, kteří nakoupí v e-shopech, jež s Retinem nespolupracují.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Končí termín pro podání nabídek na jaderné reaktory. Rozhodne se do léta

30. dubna 2024  6:13

V úterý vyprší termín pro podání závazných nabídek na stavbu až čtyř nových jaderných reaktorů v...

Práci z domova podporujeme, nikoho nenutíme sedět v kanceláři, říká personální ředitel PMI

30. dubna 2024

Jako úplně první v Česku získala společnost Philip Morris ČR certifikaci Equal-Salary, která je...

Více vlaků jelo na čas, ale ne všude. Pokuty padaly za chybějící vagony

30. dubna 2024

Premium Tradičně nejnespolehlivější linka v Česku mezi Prahou a Ostravou se vloni opět mírně propadla a...

Pražská burza si sahá na maxima. Táhnou ji banky, riziku nové daně navzdory

30. dubna 2024

Burza cenných papírů Praha minulý týden v úterý uzavřela obchodní den na nejvyšší hodnotě za...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...