Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pandemie ukázala budoucnost nakupování. Přizpůsobují se prodejny i e-shopy

Češi se během pandemie naučili využívat e-shopy opravdu naplno. S rozvolňováním a otevřením celého maloobchodního segmentu se očekává mírné zpomalení růstu tržeb v online prostředí. Návrat do kamenných obchodů ovšem nebude tak masivní. Perspektivní se do budoucna ukazuje kombinace online a offline prodeje.

ilustrační snímek | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Podle dosavadních statistik společnosti Shopsys zůstane mnoho Čechů u nakupování na internetu již nastálo. Napovídají tomu tržby e-shopů, které při dosavadním rozvolňování klesaly jen dočasně. I když růst tržeb internetových obchodů bude letos pravděpodobně o něco pomalejší než loni, mohl by se podle prognóz pohybovat okolo dvaceti procent.

Řada podnikatelů dlouhodobou uzávěru nepřežije. Týká se to především menších kamenných obchodníků, kteří nedokázali konkurovat e-shopům a nemělo pro ně smysl udržovat prodejny s ohledem na výdaje, jako je nájem, energie a případně personál.

A tak v pandemickém roce zaznamenaly enormní nárůst především největší e-shopy a rovněž webové prodejny zavedených kamenných hráčů, ale také větší obchody a řetězce.

„Ti si možná poprvé vyzkoušeli plnou sílu online prodeje, předělali své prodejny na určitou dobu na výdejny. A ani po rozvolnění a otevření obchodů nebudou prodej přes internet ve většině případů opouštět a budou profitovat z obojího, jak kamenné provozovny tak i e-shopu,“ říká Adam Kolesa z Mall Pay.

To potvrzuje také Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys. „Co nejhladší propojení online a offline kanálů bude v současné době pro prodejce extrémně důležité. Nakupující se chtějí v každém bodě své zákaznické cesty rozhodnout, v jakém kanálu chtějí se značkou interagovat. Spotřebitelské chování, kdy zákazníci během jednoho nákupu přeskakují mezi kanály dle aktuální situace a potřeb, je čím dál tím rozšířenější. Stále rostoucí možnost kombinovat způsob nákupu postupně ztenčuje už tak mizející hranici mezi nákupem online a offline.“

Podle společnosti Shopsys, která zkoumala tržby e-shopů v rozmezí jednoho týdne před a jednoho týdne po otevření kamenných prodejen, došlo při otevření obchodů na konci první vlny pandemie k poklesům tržeb e-shopů o 26 procent. Tento propad byl zaznamenán ovšem pouze v prvních dnech po otevření obchodů. 

Hned následující týden se tržby elektronických obchodů vrátily do původního stavu. Obdobná situace nastala při rozvolnění na přelomu ledna a února letošního roku. Tržby e-shopů po otevření obchodů zprvu klesly o 35 procent, nicméně obdobně jako v případě prvního otevření kamenných obchodů se vrátily do původního stavu a e-shopy byly na svém.

Z dat dále vyplývá, že v segmentech, kde lze nákup odložit a lidé jej raději realizují osobně, padají tržby e-shopům už v době, kdy se o otevření obchodů začíná mluvit. Naopak v segmentech, kde jsou zákazníci na online nákup již silně zvyklí, jako například v případě elektroniky, tržby klesají až blíže otevření kamenných obchodů.

Nové zkušenosti s hybridními prodeji

Budoucnost prodeje, jak se ukazuje i ve světě, je totiž i nadále v kombinaci online a offline prodeje.

„Ostatně i to je důvod, proč třeba velké e-shopy investují do cash & carry prodejen a ty menší zase do výdejních boxů, tedy fyzického výdejního místa. A kamenné prodejny zase koketují s onlinem, protože vstup do něj je nejjednodušší za poslední roky. Když jsme se ptali obchodníků, 57 procent z nich se se shoduje, že možností pro rozvoj e-shopu je letos výrazně více než třeba před rokem,“ doplňuje Adam Kolesa.

Online prodej nestačí. Obchodníci zákazníka provedou nákupem bytu i bot

Mnozí provozovatelé kamenných obchodů ale i nákupních center se shodují, že e-commerce nedokáže nahradit kamenné prodejny a naráží na svoje limity. A tak se stává trendem mix obojího.

„Tradiční obchody zavádějí e-shopy jako doplňkový nástroj pro zvýšení prodejů. Ale i naopak, ve světě e-commerce se dostává do popředí model „click and mortar“, pro který je klíčové mít kamenný obchod využívaný nejen jako showroom, ale i jako místo pro vyzvednutí zboží. Až 70 procent e-commerce transakcí se odehrává tímto způsobem,“ říká Jan Kubíček, předseda výkonného výboru Asociace nákupních center ČR.

Adam Kolesa z Mall Pay potvrzuje, že se zákazníci nebudou k nákupům na e-shopech vracet v takovém množství, jako při pandemii.  „Chtít zboží vidět a ohmatat je přirozené a pro některé zákaznické skupiny nezbytné. Na druhou stranu se zvýší průměrný počet nákupů online, který běžná česká domácnost dělá. Ve výsledku z toho budou tedy profitovat všichni, obchody i e-shopy, které letos možná poprvé dosáhnou hranice 200 miliard na obratech,“ dodává.

Poslední studie ukazují, že pokud se sníží počet kamenných prodejen, klesá proporčně celkový obrat včetně e-commerce.

„Proto i velcí prodejci elektroniky, kteří mají objemový i časový náskok v online prodeji, nadále udržují a rozvíjejí svoji pobočkovou síť a jejich nejčastější volbou jsou právě obchodní centra,“ dodává Kubíček.

13. března 2021

Online svět osobní kontakt nenahradí

Obchodní centra stojí před výzvou. Kvůli pandemii musí změnit svou tvář

„Přestože jsme celkem spokojeni s výsledky našeho e-shopu, je nesporné, že význam kamenných obchodů je v případě našeho sortimentu i nadále klíčový. Propojení obchodu s digitálními službami považujeme v současnosti v oblasti obuvi za ideální řešení. Každému zákazníkovi vyhovuje něco trošku jiného. Mít ale jako základ reálné prodejny, kde si zákazník může zboží tzv. osahat, či si nechá poradit, považujeme i nadále za stěžejní,“ říká Tomáš Novotný, provozní ředitel společnosti Baťa. 

Mnozí prodejci v minulém roce investovali do svých e-shopů, ovšem uvědomují si důležitost osobního kontaktu se zákazníkem. V době lockdownu někteří také vsadili na rozšíření svých obchodů a podle dosavadních tržeb potvrzují, že to nebylo špatné rozhodnutí.

„Ekonomicky vzato pro nás byl vždy a stále je nejdůležitější e-shop. Prodejny jsou však i ekonomicky, ale především vztahově naší nedílnou součástí. I proto jsme v době listopadového lockdownu otevřeli další prodejnu, byť jsme v tu chvíli vypadali jako blázni. Zcela vědomě nemáme prodejny v nákupních centrech, která jsou situací zasažena dramaticky, ale v místech přirozeného pohybu obyvatel daného města či čtvrti, který sice byl omezen, ale nikdy zcela nezmizel “ dodává Kristýna Křížová, zakladatelka a jednatelka Agátin svět.

Autor:
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...