Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozvoj elektromobility si žádá sofistikovaný systém dobíjecích stanic

  5:00
Online konference o elektromobilitě „Electromobility: The Future Is Now“ nabídla přednášky špičkových expertů z Česka i ze zahraničí. Své zkušenosti v rámci konference prezentovali i zástupci norského Osla a švédského Göteborgu, kteří jsou považováni za globální lídry v oblasti elektromobility. Na čem se shodli a co považují v oblasti elekromobility za nejpalčivější problém?

Konference o eMobilitě | foto: Unicorn University Open

„Kdo se jednou posadí do elektromobilu, jiné auto už nechce. Cesta ke stanoveným cílům evropské eMobility bude ovšem ještě dlouhá, protože naše společnost se bez fosilních paliv zatím neobejde,“ otevřel debatu svou zdravicí majitel společnosti Unicorn Vladimír Kovář.

Na jeho slova navázal Daniel Ševčík, ředitel společnosti Charge Up a současně jeden z moderátorů konference. „Elektromobilita je bezesporu jednou z možností světové mobility. Ovšem cílem konference není vysvětlit, proč bychom se měli ubírat pouze cestou eMobility, ale spíše sdílet názory jednotlivých řečníků a zasadit je do celkového kontextu.“

Konference o eMobilitě. Na snímku Vladimír Kovář

Co brzdí budování infrastruktury?

Na tom, že elektrifikace dopravy je nutná se shodli všichni odborníci, zároveň ale zdůraznili, že hlavním problémem budování potřebné infrastruktury, kterou brzdí byrokracie a odlišná legislativa.

„Naším cílem je ročně postavit více než tisíc vysokovýkonných dobíjecích stanic. Potýkáme se však s problémy s kapacitou přenosové sítě a s nedostatkem hardwaru, a to zejména transformačních stanic, na něž se někdy čeká i rok,“ řekl Arjan van der Eijk, provozní ředitel Chief Operating Officer, E.ON Drive Infrastructure. Tato firma již v deseti evropských zemích provozuje přes 4600 nabíjecích stanic.

Dodal také, že další zásadní překážkou v rychlejším budování evropské infrastruktury je všudypřítomná byrokracie a odlišná legislativní pravidla v jednotlivých evropských zemích. Podle van der Eijka je nejdůležitějsí výrazné zvýšení podílu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a budování přenosové sítě, která bude schopna tuto energii pojmout.

Parkování pro elektroauta zdarma

Nejvyspělejším městem v oblasti elektromobility je v současnosti norské Oslo, které je považováno za hlavní město eMobility, jelikož nikde jinde v Evropě nejezdí tolik elektromobilů a hustota dobíjecí infrastruktury není tak vysoká jako právě v norské metropoli. Tamější poradkyně pro eMobilitu Sara Teige Kalsås společně s projektovým manažerem Sture Portvikem informovali, že 83 % vozidel, která se v loňském roce v Oslu prodala, byly elektromobily.

Electromobility: The Future Is Now

Online konferenci o elektromobilitě, kterou uspořádala pražská soukromá Unicorn Vysoká škola, se konala 24. listopadu. Desátý ročník konference „Electromobility: The Future Is Now“ nabídl přednášky špičkových expertů z Česka i ze zahraničí a registrovalo se na něj přes 2200 zájemců z celé Evropy. Další konference Unicorn University Open se bude konat na jaře příštího roku.

„Lidem musíme umožnit, aby tato vozidla pro ně byla dostupná, proto by měla prodávat bez DPH. A také jejich provoz by měl být co nejlevnější, z tohoto důvodu jsme majitelům elektromobilů umožnili parkování a nabíjení zdarma, aby pro ně cestování bylo příjemné a zároveň praktické,“ demonstrovala podporu eMobility v Oslu Sara Teige Kalsås, kde používají softwarový produkt české společnosti ChargeUp pro řízení dobíjecí infrastruktry.

Český úspěchy ve světě

Podobných výsledků jako Norové chtějí dosáhnout i jejich švédští sousedé. „Snažíme se být udržitelní a využívat co nejvíce obnovitelných zdrojů energie,“ řekl Per Häger ze společnosti Göteborg Energi. Právě do švédského Göeteborgu dodala dodala svůj softwarový produkt česká firma ChargeUp, která patří do skupiny Unicorn.

Nabíjecí platforma tuzemské společnosti ChargeUp, která funguje ve švédské i norské metropoli, nabízí provozovatelům i zákazníkům několik nesporných benefitů. Jedná se totiž o cloudové řešení, které dokáže řídit, monetizovat a škálovat, objasnila na konferenci projektová manažerka společnosti ChargeUp Lenka Rychtářová.

Konference o eMobilitě. Na snímku Lenka Rychtářová

„Systém nabíjecích míst umožňuje operátorům stanovit dynamickou cenovou politiku dobíjení v závislosti například na spotových cenách energie. Koncoví uživatelé, tedy majitelé elektromobilů, se mohou rozhodnout pro dobíjení v časech, kdy jsou ceny nižší,“ vysvětlila princip dynamické cenotvorby Rychtářová.

Čína válcuje americkou Teslu

„Čínská společnost BYD prodala v prvním čtvrtletí letošního roku více vozů než americká Tesla. Řada evropských automobilek ovšem také zvýšila produkci elektrických vozů a v žebříčku se posunula nahoru. Například Mercedes oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku poskočil z 11. místa na šesté,“ upozornil vystoupil Wulf Schlachter, který je majitelem společnosti DXBe Management a zároveň je pokládán za jednoho z průkopníků eMobility v Evropě.

Výrazný nárůst vozů s elektrickým pohonem se dá podle Schlachtera přepokládat rovněž v segmentu nákladních automobilů. „Očekáváme, že podle složené roční míry tempa růstu by měl trh s elektrickými nákladními vozy do roku 2030 vzrůst o 26,4 procent a měl by tak dosáhnout obratu 3,86 mld. USD. Jen v loňském roce došlo k nárůstu o zhruba 51 procent.“

Zároveň ale dodal, že je nezbytné, aby současným tempem pokračovalo budování evropské nabíjecí infrastruktury, která by měla zákazníkům nabízet víc než jen možnosti dobití auta. „Měla by to být natolik atraktivní místa, aby na ně lidé chtěli jezdit,“ dodal.

ChargeUp

ChargeUp poskytuje špičková řešení v oblasti dobíjení elektromobilů. Zastřešuje komplexní dodávky na klíč vč. návrhu, projekce, dodávky a instalaci špičkových dobíjecích stanic, back-endového systému pro jejich správu, aplikaci pro koncové uživatele a možnost zpoplatnění veřejného dobíjení a související služby jako jsou údržba a servis dobíjecích stanic, zákaznická podpora v režimu 24/7 a další. ChargeUp nabízí integraci elektromobility do širšího kontextu energetiky prostřednictvím komplementárních produktů Flexigy a Lancelot. ChargeUp poskytuje možnost agregace flexibility z dobíjení elektrických vozidel a tím výrazné snížení nákladů za dobíjení. ChargeUp hrdě podporuje rozvoj oblasti elektromobility v Evropě a přispívá tak ke zlepšení životního prostředí pro všechny. ChargeUp je součástí renomované mezinárodní softwarové společnosti Unicorn.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Blackout? Máme na to podpůrné služby, vysvětluje šéf přenosové soustavy

29. dubna 2024

Premium „Blackout se sice nedá úplně vyloučit, ale pravděpodobnost, že k němu může dojít, je velice nízká,“...

Není práce, chybějí turisté. Na válku ekonomicky doplácí Izrael i Palestinci

29. dubna 2024

Důsledky více než šestiměsíční války na izraelskou a palestinskou ekonomiku jsou nedozírné. V Gaze...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...