Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozvoj elektromobility si žádá sofistikovaný systém dobíjecích stanic

  5:00
Online konference o elektromobilitě „Electromobility: The Future Is Now“ nabídla přednášky špičkových expertů z Česka i ze zahraničí. Své zkušenosti v rámci konference prezentovali i zástupci norského Osla a švédského Göteborgu, kteří jsou považováni za globální lídry v oblasti elektromobility. Na čem se shodli a co považují v oblasti elekromobility za nejpalčivější problém?

Konference o eMobilitě | foto: Unicorn University Open

„Kdo se jednou posadí do elektromobilu, jiné auto už nechce. Cesta ke stanoveným cílům evropské eMobility bude ovšem ještě dlouhá, protože naše společnost se bez fosilních paliv zatím neobejde,“ otevřel debatu svou zdravicí majitel společnosti Unicorn Vladimír Kovář.

Na jeho slova navázal Daniel Ševčík, ředitel společnosti Charge Up a současně jeden z moderátorů konference. „Elektromobilita je bezesporu jednou z možností světové mobility. Ovšem cílem konference není vysvětlit, proč bychom se měli ubírat pouze cestou eMobility, ale spíše sdílet názory jednotlivých řečníků a zasadit je do celkového kontextu.“

Konference o eMobilitě. Na snímku Vladimír Kovář

Co brzdí budování infrastruktury?

Na tom, že elektrifikace dopravy je nutná se shodli všichni odborníci, zároveň ale zdůraznili, že hlavním problémem budování potřebné infrastruktury, kterou brzdí byrokracie a odlišná legislativa.

„Naším cílem je ročně postavit více než tisíc vysokovýkonných dobíjecích stanic. Potýkáme se však s problémy s kapacitou přenosové sítě a s nedostatkem hardwaru, a to zejména transformačních stanic, na něž se někdy čeká i rok,“ řekl Arjan van der Eijk, provozní ředitel Chief Operating Officer, E.ON Drive Infrastructure. Tato firma již v deseti evropských zemích provozuje přes 4600 nabíjecích stanic.

Dodal také, že další zásadní překážkou v rychlejším budování evropské infrastruktury je všudypřítomná byrokracie a odlišná legislativní pravidla v jednotlivých evropských zemích. Podle van der Eijka je nejdůležitějsí výrazné zvýšení podílu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů a budování přenosové sítě, která bude schopna tuto energii pojmout.

Parkování pro elektroauta zdarma

Nejvyspělejším městem v oblasti elektromobility je v současnosti norské Oslo, které je považováno za hlavní město eMobility, jelikož nikde jinde v Evropě nejezdí tolik elektromobilů a hustota dobíjecí infrastruktury není tak vysoká jako právě v norské metropoli. Tamější poradkyně pro eMobilitu Sara Teige Kalsås společně s projektovým manažerem Sture Portvikem informovali, že 83 % vozidel, která se v loňském roce v Oslu prodala, byly elektromobily.

Electromobility: The Future Is Now

Online konferenci o elektromobilitě, kterou uspořádala pražská soukromá Unicorn Vysoká škola, se konala 24. listopadu. Desátý ročník konference „Electromobility: The Future Is Now“ nabídl přednášky špičkových expertů z Česka i ze zahraničí a registrovalo se na něj přes 2200 zájemců z celé Evropy. Další konference Unicorn University Open se bude konat na jaře příštího roku.

„Lidem musíme umožnit, aby tato vozidla pro ně byla dostupná, proto by měla prodávat bez DPH. A také jejich provoz by měl být co nejlevnější, z tohoto důvodu jsme majitelům elektromobilů umožnili parkování a nabíjení zdarma, aby pro ně cestování bylo příjemné a zároveň praktické,“ demonstrovala podporu eMobility v Oslu Sara Teige Kalsås, kde používají softwarový produkt české společnosti ChargeUp pro řízení dobíjecí infrastruktry.

Český úspěchy ve světě

Podobných výsledků jako Norové chtějí dosáhnout i jejich švédští sousedé. „Snažíme se být udržitelní a využívat co nejvíce obnovitelných zdrojů energie,“ řekl Per Häger ze společnosti Göteborg Energi. Právě do švédského Göeteborgu dodala dodala svůj softwarový produkt česká firma ChargeUp, která patří do skupiny Unicorn.

Nabíjecí platforma tuzemské společnosti ChargeUp, která funguje ve švédské i norské metropoli, nabízí provozovatelům i zákazníkům několik nesporných benefitů. Jedná se totiž o cloudové řešení, které dokáže řídit, monetizovat a škálovat, objasnila na konferenci projektová manažerka společnosti ChargeUp Lenka Rychtářová.

Konference o eMobilitě. Na snímku Lenka Rychtářová

„Systém nabíjecích míst umožňuje operátorům stanovit dynamickou cenovou politiku dobíjení v závislosti například na spotových cenách energie. Koncoví uživatelé, tedy majitelé elektromobilů, se mohou rozhodnout pro dobíjení v časech, kdy jsou ceny nižší,“ vysvětlila princip dynamické cenotvorby Rychtářová.

Čína válcuje americkou Teslu

„Čínská společnost BYD prodala v prvním čtvrtletí letošního roku více vozů než americká Tesla. Řada evropských automobilek ovšem také zvýšila produkci elektrických vozů a v žebříčku se posunula nahoru. Například Mercedes oproti poslednímu čtvrtletí loňského roku poskočil z 11. místa na šesté,“ upozornil vystoupil Wulf Schlachter, který je majitelem společnosti DXBe Management a zároveň je pokládán za jednoho z průkopníků eMobility v Evropě.

Výrazný nárůst vozů s elektrickým pohonem se dá podle Schlachtera přepokládat rovněž v segmentu nákladních automobilů. „Očekáváme, že podle složené roční míry tempa růstu by měl trh s elektrickými nákladními vozy do roku 2030 vzrůst o 26,4 procent a měl by tak dosáhnout obratu 3,86 mld. USD. Jen v loňském roce došlo k nárůstu o zhruba 51 procent.“

Zároveň ale dodal, že je nezbytné, aby současným tempem pokračovalo budování evropské nabíjecí infrastruktury, která by měla zákazníkům nabízet víc než jen možnosti dobití auta. „Měla by to být natolik atraktivní místa, aby na ně lidé chtěli jezdit,“ dodal.

ChargeUp

ChargeUp poskytuje špičková řešení v oblasti dobíjení elektromobilů. Zastřešuje komplexní dodávky na klíč vč. návrhu, projekce, dodávky a instalaci špičkových dobíjecích stanic, back-endového systému pro jejich správu, aplikaci pro koncové uživatele a možnost zpoplatnění veřejného dobíjení a související služby jako jsou údržba a servis dobíjecích stanic, zákaznická podpora v režimu 24/7 a další. ChargeUp nabízí integraci elektromobility do širšího kontextu energetiky prostřednictvím komplementárních produktů Flexigy a Lancelot. ChargeUp poskytuje možnost agregace flexibility z dobíjení elektrických vozidel a tím výrazné snížení nákladů za dobíjení. ChargeUp hrdě podporuje rozvoj oblasti elektromobility v Evropě a přispívá tak ke zlepšení životního prostředí pro všechny. ChargeUp je součástí renomované mezinárodní softwarové společnosti Unicorn.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Praha zvažuje, jak zpoplatní parkování elektromobilů. Ve hře je i sleva

ilustrační snímek

Hlavní město Praha zvažuje, jakou částkou zpoplatní parkování elektromobilů. Podle náměstka...

Elektrohondy přibzučí v roce 2026 a budou superchytré. Nafotili jsme je naživo

Honda 0 SUV

VIDEO Las Vegas (Od zpravodaje iDNES.cz) Japonská Honda představuje na veletrhu CES 2025 ve světové premiéře prototypy Honda 0 Saloon a...

Tesla a Čína vydělají na emisních odpustcích. Konkurenci zachrání před pokutou

Vozový park Městské policie Tábor se rozšířil o elektromobil Tesla Model Y.

Výrobci automobilů, kteří v letošním roce čelí v Evropské unii přísnějším emisním pravidlům,...

Svět aut v roce 2025 ve jménu elektromobilizace. Česko bude mít emisní policii

Výroba elektrických Audi Q8 e-tron v Bruselu

VIDEO I když se k tomu Brusel nemá, nadcházející rok dost možná rozhodne o budoucnosti autoprůmyslu v...

Parkování zdarma pro elektroauta nekončí, Praha zpoplatnění znovu odložila

Modrá parkovací zóna v Ústí nad Labem - Klíše.

Řidiči elektromobilů budou zadarmo parkovat v pražských zónách placeného stání (ZPS) i v první...

Elektroauto za dva tisíce měsíčně. Nabídka Dacie je symbolem boje o emise

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Elektromobil Dacia Spring za 2 000 Kč měsíčně? Takovou možnost dostali letos třeba Němci nebo...

Honda a Nissan budou vyjednávat o fúzi. Vrásky jim dělá čínská konkurence

Prezident a generální ředitel Nissan Motor Co. Makoto Učida (vlevo) a prezident...

Mezi stálice automobilového průmyslu posledních desítek let se bezesporu řadí i japonské firmy....

Česko už není montovna aut, ale utíkají investice, varuje šéf průmyslové firmy

  • Nejčtenější

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České pošty. Ke čtvrtečnímu odpoledni zaujalo video na platformě Instagram více než 170...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Dr. Oetker končí s výrobou v Kladně. Propustí skoro všechny zaměstnance

Společnost Dr. Oetker ze svého závodu v Kladně letos postupně propustí 114 ze 188 zaměstnanců. Firma tam ukončí výrobu. Důvodem jsou podle německé firmy zvyšující se náklady a to, že provoz už nelze...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Minus dvanáct milionů. Majitel Brašnářství Tlustý nakonec dovedl firmu ke krachu

To, co majitel pražského Brašnářství Tlustý Ivan Petrův předvídal v srpnu, se nyní naplnilo. Firma míří do insolvenčního řízení, vyplývá z dokumentů zveřejněných v insolvenčním rejstříku. Starou...

Pohltil Kiku a dál expanduje. Kde a jak vznikl rakouský gigant XXXLutz

Nábytkový řetězec XXXLutz se už desítky let propracovává na špici v oboru celoevropskou expanzí. Posledním akvizičním soustem hornorakouské společnosti byla německá skupina Porta, pod níž spadaly...

18. ledna 2025

Ve vlastním s pomocí rodičů, nebo prací v IT. Jak dnes mladí hledají bydlení

Premium

Dosáhnout na vlastní bydlení je pro mladé už prakticky nemožné. Měsíční splátka průměrného, sedmdesátimetrového bytu vyjde při současných cenách nemovitostí a výši úrokových sazeb zhruba na 33 tisíc...

18. ledna 2025

TikTok prohrál u amerického Nejvyššího soudu, v neděli v USA končí

Aktualizujeme

Čínská sociální síť TikTok podle amerických médií prohrála spor u Nejvyššího soudu Spojených států ohledně zákona o změně vlastnictví. Zákon neporušuje svobodu projevu, rozhodli soudci. U amerických...

17. ledna 2025  17:10,  aktualizováno  19:33

Americký ropný průmysl se těší na příchod Trumpa. Větrná energetika má obavy

Nástup Donalda Trumpa do funkce amerického prezidenta nejspíš promění tamní energetický sektor. Na horší časy se připravují firmy, které působí v sektoru čisté energie. Hovoří se také o zastavení...

17. ledna 2025  18:01

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...