Vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity mají na rozdíl od rychlíků předepsanou úroveň komfortu.

Vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity mají na rozdíl od rychlíků předepsanou úroveň komfortu. | foto: České dráhy

Dráhy zřejmě zruší příplatek u expresních vlaků EC a IC

  • 208
České dráhy chystají od prosince revoluci v cestování vlakem. Plánují kompletní změnu tarifních podmínek a zavedení nových slev. Podle informací MF DNES by mělo být jednou ze zásadních změn zrušení příplatku na tzv. vlaky vyšší kvality.

V současnosti musí cestující, který chce cestovat spoji Euro- a Inter- City, zaplatit k ceně jízdného šedesátikorunový příplatek. Tato povinnost by však měla skončit 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád.

„Do úterní tiskové konference nebudeme žádné změny tarifu komentovat,“ odmítl zrušení příplatku potvrdit mluvčí drah Ondřej Kubala.

Šedesát korun navíc platili zhruba ve čtyřicítce mezinárodních (EC) a vnitrostátních (IC) spojů cestující proto, že je dráhy provozovaly na vlastní riziko a stát na ně nic nepřispíval.

„Jejich ztráta však činí kolem půl miliardy korun ročně,“ řekl MF DNES na začátku roku šéf drah Josef Bazala. Tuto ztrátu dosud mohly dráhy dotovat ze ziskové nákladní dopravy. Ta se ale z rozhodnutí vlády od prosince od osobní přepravy oddělí, a drahám tak vznikne díra v rozpočtu.

Začne stát platit i na mezinárodní vlaky?
Bazala už dříve anoncoval, že dráhy budou chtít navýšit úhrady od státu zhruba o šest set milionů korun. Příplatek za vlaky vyšší kvality totiž pro drážní rozpočet znamenal nemalé přilepšení. Podle výpočtů MF DNES jim přinášel nejméně 100 milionů ročně. Ministerstvo dopravy požadavek drah vyslyšelo.

„Vláda minulý týden projednávala spolu s návrhem na oddělení nákladní dopravy také navýšení úhrady drahám o šest set milionů korun,“ potvrdil náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. Podle něj ale zatím vláda peníze drahám neslíbila.

Jenom letos ČD od státu dostanou tři a půl miliardy korun, další čtyři a půl miliardy dávají kraje. Po navýšení státní dotace za účelem úhrady ztráty z provozu mezinárodních spojů se tyto vlaky stanou součástí tzv. závazku veřejné služby a kvůli tomu bude muset být zrušena povinnost platit příplatek.

Šedesáti korunám navíc se však mohli cestující vyhnout už dnes, když si nekoupili klasickou jízdenku a pro cestu využili kilometrickou banku. V ní si sami vypíšou, odkud kam a kdy cestují, a průvodčí jim při kontrole odečte odpovídající počet kilometrů. ¨

Co je to EuroCity?

Vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity mají na rozdíl od rychlíků předepsanou úroveň komfortu. Aby je dráhy mohly takto označovat, musí v nich být například řazený jídelní vůz, jejich průměrná rychlost by měla být vyšší než 90 kilometrů v hodině a personál vlaku se musí domluvit více jazyky. Vlaky InterCity jsou na rozdíl od EuroCity vnitrostátní, České dráhy na ně nasazují spíše starší vozy, které prošly výraznou modernizací. Pro cestu tímto vlakem si v Česku musí cestující zaplatit šedesátikorunový příplatek.


Díky výhodnosti banky však byla řada mezinárodních spojů především ve směru na Slovensko přeplněna a cestující neměli navzdory příplatku zaručeno dostatečné pohodlí.

„I to mohlo hrát při debatách o zrušení příplatku roli,“ potvrdil MF DNES zdroj obeznámený se změnou. Některé spoje ve směru na Ostravu navíc od příštího roku přejdou do méně prestižní kategorie expres.

Zrušení příplatku však může cestujícím ve vlacích EC a IC paradoxně zhoršit přepravní komfort. Je pravděpodobné, že vlaky začne využívat i řada cestujících na kratších trasách (např. Praha–Kolín), pro které se mezinárodní expres stane rychlejší alternativou osobáku či obyčejného rychlíku.