Vlaky Regiosprinter budou od příštího roku jezdit i z Mariánských Lázní do Varů.

Vlaky Regiosprinter budou od příštího roku jezdit i z Mariánských Lázní do Varů. | foto: Martin Stolař, MF DNES

Dráhy přišly o trať do Varů, střídá je Viamont

  • 25
Od příštího roku už vlaky Českých drah nebudou jezdit mezi Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary. V soutěži, kterou vyhlásil kraj, totiž dráhy neuspěly. Místo nich bude spojení na regionální trati zajišťovat soukromá společnost Viamont.

Kromě ČD a Viamontu se do soutěže přihlásila ještě firma Rail Trans.

Kraj při rozhodování o novém provozovateli železnice zajímala především požadovaná dotace na jeden vlakový kilometr. Viamont chtěl 64,60 koruny, ČD 80,40 koruny a Rail Trans přibližně 85,20 koruny na vlakový kilometr, uvedl hejtman Josef Pavel.

„V ročním souhrnu to znamená, že budeme Viamontu na provozování trati přispívat kolem 25,6 milionu korun. To je asi o šest milionů méně, než chtěly ČD, a zhruba o devět milionů méně, než byl požadavek Rail Transu. Oproti současnosti bychom měli ročně na dotacích uspořit kolem 5,9 milionu korun,“ uvedl.

Rozhodnutí rady Karlovarského kraje, která Viamont vybrala, musí ještě potvrdit 15. listopadu zastupitelstvo. „Pokud k tomu dojde, začneme zajišťovat dopravu k 1. lednu 2006 podle jízdního řádu, na kterém jsme se dohodli s krajem,“ řekl iDNES František Kozel, který má ve Viamontu na starosti regionální dráhy.

Jednou z podmínek soutěže byl i požadavek na kvalitnější vlaky. Viamont chce na trasu nasadit moderní Regiosprintery, které si pronajímá od německého dopravce Vogtlandbahn. Používá je na regionální trati mezi Sokolovem a Kraslicemi, kterou provozuje už několik let.

„Jsou to špičkové nízkopodlažní vozy, které zajistí potřebný komfort pro cestující. Očekáváme i zvýšení frekvence spojů. ČD uvažovaly, že by na trať nasadily modernizované soupravy, které tu jezdí v současnosti,“ uvedl Pavel.

Karlovarský kraj se rozhodl hledat pro železnici mezi západočeskými lázněmi nového dopravce poté, co ČD požádaly o navýšení celkového příspěvku na dopravní obslužnost v příštím roce z letošních asi 136 milionů korun o zhruba 24 milionů korun.

„Navíc jsme vůbec neznali ekonomiku provozu na trati. ČD nám neustále tvrdily, že to nelze přesně spočítat. Proto od nich budeme chtít pro příští rok v případě ostatních tratí v regionu podrobné ekonomické rozbory s vyčíslenými náklady na jednoho cestujícího. Jinak jim dotaci nedáme. To je názor i ostatních krajů,“ dodal Pavel.

,