Trat'ové jízdenky podraží až na dvojnásobek nynější ceny.

Trat'ové jízdenky podraží až na dvojnásobek nynější ceny. | foto: iDNES.cz

Dojíždění do práce výrazně zdraží

  • 42
Při představování nových cen České dráhy „zapomněly“ na jedno překvapení, které pocítí pravidelní cestující. Lidem, kteří dojíždějí každý den vlakem třeba do zaměstnání, zdraží u některých tras až dvojnásobně tzv. traťové jízdenky.

Například cestující mezi Tlumačovem a Otrokovicemi zaplatí za měsíční obousměrnou jízdenku namísto dosavadních 189 korun 364 korun. Pokud si pořídí In-kartu, podraží jim měsíční dojíždění na 273 korun.

Proč sáhly dráhy k tak razantnímu zdražení u jízdenek, které podle materiálu určeného pro školení zaměstnanců na nový tarif využívá pětina všech cestujících?

"Naším cílem je umocnit výhody držitelů zákaznických karet," vysvětluje Radek Joklík z tiskového oddělení firmy. Jinými slovy: kdo nebude mít některý z plastových průkazů, může od 9. prosince zapomenout na jakoukoli slevu.

Výrazné zdražení se vůbec nelíbí krajům, které drahám přispívají na osobní a spěšné vlaky. "Chceme, aby lidé využívali veřejnou dopravu. Při tak výrazném zdražení jich ale začne mnohem víc dávat přednost dojíždění do práce autem," uvedl radní Středočeského kraje zabývající se dopravou Karel Vyšehradský.

Tento kraj už nyní platí drahám 750 milionů korun ročně. "Pro příští rok požadují navýšení, při takovém zdražení pro pravidelné cestující by to ale mělo být spíše naopak," tvrdí Vyšehradský.

Lidé budou častěji dávat přednost autobusům
Podle Zdeňka Tomeše, který se na Masarykově univerzitě zabývá železniční dopravou, by mohlo zdražení přinést i přesun lidí z vlaků do autobusů. "A taky se předplacené jízdenky přestanou vyplácet těm, kteří jezdí méně často," dodal Tomeš.

O dojíždění autobusem nebo autem spolu s kolegy uvažuje i Marek Slavík z Poděbrad, který pracuje v Praze. "Teď platím za čtvrtletní síťovku do první třídy 3 800, pokud si koupím In-kartu, tak i přesto to bude více než pět tisíc," spočítal Slavík.

Zdražení, které plánují České dráhy, by se nijak nemělo dotknout cestujících, kteří využívají jízdenky integrovaných dopravních systémů. "Rozhodně Pražská integrovaná doprava nezdraží proto, že si dráhy zvýší cenu svých jízdenek," uvedl Vyšehradský, do jehož kraje podstatná část integrované dopravy zasahuje.

Změny u předplacených jízdenek příliš nepocítí žáci a studenti. Rozdíl bude nejvýše v řádu korun, skončí však výhodnější měsíční jízdenky. Nově si budou moci koupit jen týdenní.

Drahé dojíždění

Jak zdraží předplacenky

Tlumačov–Otrokovice (6 km)
měsíční: (dosud / nově / nově s In-kartou): 189 / 364 / 273
čtvrtletní: (dosud / nově / nově s In-kartou): 520 / 962 / 722

Uh. Brod–Uh. Hradiště (17 km)
měsíční: 540 / 756 / 567
čtvrtletní: 1 440 / 1 998 / 1 499

Havlíčkův Brod–Jihlava (27 km)
měsíční: 756 / 1 120 / 840
čtvrtletní: 2 016 / 2 960 / 2 220

Klatovy–Plzeň (48 km)
měsíční: 1 134 / 1 820 / 1 365
čtvrtletní: 3 024 / 4 810 / 3 608

Roudnice n. Lab.–Praha (66 km)
měsíční: 1 485 / 2 436 / 1 827
čtvrtletní: 3 960 / 6 438 / 4 829

Pramen: návrh ČD