Sociolog Jan Herzmann

Sociolog Jan Herzmann | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Do žebříčku o firemní image se derou i nové značky, říká Jan Herzmann

  • 0
Soutěž Rhodos - Cena za image o nejlepší firemní reputaci má za sebou nejdůležitější, hodnotící část. České značky si nevedou špatně, říká sociolog Jan Herzmann, předseda občanského sdružení Rhodos-firemní image. Poměrně dobře dopadli i někteří nováčci na bankovním trhu nebo trhu s hromadnými slevami.

Soutěž Rhodos - Cena za image právě finišuje. Znáte už definitivní vítěze jednotlivých kategorií?
Ano. Teď budeme už jen organizovat slavnostní večer. Nechtěli jsme ceny předávat v letní okurkové sezóně, ale až 18. září.

Jak si vedou tuzemské značky?
Vedou si se střídavými úspěchy. Rozhodně se neztratily. Zejména značky, které mají tuzemský původ a jsou součástí nějakého mezinárodního uskupení. Platí to ve většině kategorií, které jsme sledovali, s výjimkou potravinářského zboží. Tam se přeci jen více prosazují značky globální. To platí i o elektronice a bílém zboží.

Kategorie v soutěži

-Banky
-Pojišťovny
-Výrobci a dodavatelé food
-Výrobci a dodavatelé non-food
-Výrobci a dodavatelé nápojů
-Výrobci a dodavatelé spotřební elektroniky
-Výrobci a dodavatelé bílé techniky
-Farmaceutické společnosti
-Obchodní řetězce
-Telekomunikační společnosti

Více o soutěži zde: Manažeři vybírají v Česku firmy s nejlepší image 

Můžete prozradit, jaké tuzemské firmy pro vás jsou největším překvapením?
Žádné konkrétní jméno prozradit nemohu. Ani v jednom případě fakt, že se nějaká tuzemská značka umístila na předních místech, není velkým překvapením, protože dobrých tuzemských značek není tak mnoho, aby najednou vyvstala nějaká, o které odborná veřejnost neví. Co mě překvapilo, je, že v některých kategoriích měly vítězné tuzemské značky poměrně velký náskok před veškerou konkurencí. Protože jsem sám Čech, docela mě to zahřálo.

Loni začalo v česku podnikat hned několik nových subjektů na bankovním trhu a pokračoval boom internetových slevových portálů. Zapsaly se některé z nich za tu krátkou dobu do žebříčku?
V soutěži některé z těchto nových subjektů dopadly poměrně dobře. Celkově je zcela zřetelné, že pro vybudování pevné a vedoucí pozice značky je potřeba delší období. Většina značek, které nakonec budou přebírat ceny Rhodos, funguje na českém trhu už řadu let.

V jakých oblastech podnikání se české značky nejsnáze prosazují? Každého nejspíš napadnou nápoje, zejména pivovary, nebo automobily.
Letos jsme nevypisovali kategorii automobilů. Je pravda, že se dobře umisťují nápojové značky. České značky si ale velmi dobře vedou i ve světě finančním, tedy bankovnictví a pojišťovnictví.

Jedním z velkých překvapení byla oblast farmacie. V jakém smyslu?
Má absolutně jasného vítěze. Čekal jsem v této kategorii souboj o první místo. Vítěz má vůbec nejlepší hodnocení ze všech firem, které se do hodnocení prosadily.