Radši kavárnu než restauraci. České CrossCafe konkuruje i Starbucksu

  5:00aktualizováno  5:00
Za posledních jedenáct let vybudoval Jan Janák v tuzemsku síť téměř třiceti kaváren CrossCafe. Zatímco restauračního byznysu se letos jeho společnost víceméně zbavila, kavárnám věří dál. A to i v době, kdy kvůli katastrofálnímu nedostatku zaměstnanců nemá na zvětšování počtu poboček pomyšlení.

(ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Kavárny CrossCafe fungují jako franšíza v několika městech – od rodné Plzně přes Prahu po Havířov či Železnou Rudu – přičemž většinu z nich vlastní Janák. Konkuruje tak světovým řetězcům, jako je Starbucks, Costa Coffee nebo trochu odlišný koncept Tchibo Café.

„Dříve jsme otevírali čtyři kavárny ročně a byla to radost. Dnes tolik neexpandujeme, více se rozmýšlíme kvůli problémům sehnat zaměstnance. Ta personální otázka bere chuť,“ popisuje Janák v centrále své společnosti v Plzni, kde před pár týdny otevřel zbrusu novou výrobnu dortů či polévek, které rozváží do všech „svých“ kaváren po republice.

Fotogalerie

Výroba je přitom dimenzovaná až na sto kaváren, jejichž tržby se v Česku pohybují ve stovkách milionů korun. Přesnější čísla společnost nesděluje.

Janák a jeho společník Martin Lomický, které dříve doplňoval ještě Janákův bratr Martin, do letošního léta provozovali kromě kaváren i několik plzeňských restaurací. Nyní mají spolu s CrossCafe firmu zaměřenou na catering a kavárnu v Měšťanské besedě v Plzni.

„Chceme se soustředit jen na kavárny. Jsou variabilnější, a navíc jejich provoz parazituje na restauračním,“ vysvětluje Janák s odkazem na polévky, které přes poledne jeho kavárny nabízejí.

Káva za stovku ne

Kavárny velkých řetězců se drží jednotného modelu a tímto způsobem neexperimentují. O to víc se však soustředí na expanzi. Nynější dobrá ekonomická situace jim nahrává, takže se rozšiřují i do krajských měst, kde by si dříve káva za stokorunu zákazníky nenašla.

Costa Coffee, kterou letos od britské skupiny Whitbread koupila společnost Coca-Cola, podniká v Česku deset let. Nedávno otevřela padesátou kavárnu a do konce roku má našlápnuto ještě na dvě.

Řetězec Starbucks, který první kavárnu otevřel na Malostranském náměstí rovněž před deseti lety, postupuje stejně rychle, otevřených kaváren má zatím na kontě šestatřicet.

„Rozšiřujeme se. Tento rok jsme přidali Olomouc a plánujeme expandovat více do regionů,“ přibližuje za Starbucks Barbora Horníková, Brand Manager pro Česko a Slovensko.

Tchibo kaváren, které jsou zároveň i obchody stejnojmenného německého řetězce, je v současnosti 41. Poslední se letos na jaře otevřela v Havelské ulici v centru hlavního města, kde řetězec vidí nový potenciál.

Jak funguje franšíza

  • Podnikatel si kupuje právo provozovat cizí koncept, a proto musí dodržovat zavedený způsob prodeje, výroby a vybavení obchodu.
  • Za zavedenou značku platí franšízingové poplatky. Například CrossCafé dle webových stránek firmy platí franšízanti 100 tisíc jako vstupní poplatek, dále 3,5 % z obratu jako franšízingový poplatek a 1,2 % z obratu jako marketingový poplatek.
  • K tomu je třeba připočíst náklady na nové prostory kavárny od stavebních úprav po vybavení, které čítají 2,7 až 3,9 milionu korun.

„Nemáme v hledáčku pouze místa mimo nákupní centra. Po nových lokalitách se díváme průběžně, vždy ale záleží na okolnostech a podmínkách konkrétního místa,“ dodává za řetězec mluvčí Eva Kotýnková. Tchibo však zároveň zkouší otevírat prodejny nových formátů, například na menší ploše, které slouží i jako výdejna pro zboží z e-shopu.

S dalším zvyšováním počtu kaváren počítá rovněž CrossCafe. „Přijdou lepší časy a pak zase budeme expandovat více,“ věří Janák. A připomíná, že třeba krize v roce 2008 pro jeho firmu žádnou „krizí“ nebyla, spíše se ukázala jako vhodný čas pro rozvoj. Na rozdíl od dnešní ‚konjunktury’. „Příšernější časy z pohledu hledání zaměstnanců než nyní, jsem nezažil,“ dodává.

Janák zároveň připomíná, že mzdy a ceny kávy jsou spojené nádoby. „Český zaměstnanec by rád 30 tisíc čistého, ale kdo dá rád sto korun za kávu?“ počítá. V CrossCafe se ceny kávy (velké a latté) pohybují většinou maximálně lehce nad 70 korunami. Za 59 korun nabízí latté i Tchibo. Tam je ale možné na rozdíl od ostatních kavárenských řetězců posedět jen na pár místech na takzvaném kávovém baru.

Starbucks či Costa jsou dražší, přičemž největší káva u nich pokoří zmíněných sto korun. To není dáno ani tak nájemními podmínkami, které zase tak odlišné nejsou, ale franšízovými poplatky, které mají mezinárodní řetězce vyšší. Sladkosti, které prodávají, také často putují do těchto kaváren z centrální výrobny v mateřské či jiné zemi, kde je produkují pro všechny.

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Minerálky a častější přestávky. Odpočívajícím dělníkům na D1 řidiči spílají

Třinecké železárny

Minerálky, iontové nápoje i nealkoholické pivo dostávají za veder pracovníci náročných provozů v podnicích. Někde mají...

Přehlížení kůrovce se prodraží. Vlastníci lesů zaplatili pokuty za 7 milionů

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

K šíření škůdců přispívají i vlastníci lesů. Stát jim loni udělil pokuty za téměř sedm milionů korun. Největší více než...

Aktivisté vtrhli na valnou hromadu ČEZ, chtěli zastavit prodej Počerad

Aktivistka Greenpeace s kostýmem uhlí se jako minoritní akcionářka energetické...

Toto je stav klimatické nouze, vykřikovali aktivisté ekologické organizace Greenpeace, kteří pronikli na konání valné...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz