Mezi nejzávažnější prohřešky patří zkracování zákonných lhůt nebo účtování neoprávněných poplatků. Pokud například cestovní kancelář zruší zájezd ve lhůtě kratší než 20 dnů před jeho zahájením, musí vám, podle zákona, zaplatit pokutu ve výši 10 procent z ceny zájezdu a samozřejmě vrátit zaplacené peníze. A to se občas cestovkám nechce.
A tak ve smlouvě dvacetidenní lhůtu zkracují nebo se zříkají placení storno poplatků. Klient neznalý zákona si samozřejmě myslí, že je vše v pořádku, když se to píše ve smlouvě. Ale není. Cestovní kanceláře na to samozřejmě právo nemají.
"Dalšími nezákonnými praktikami, kterých se cestovní kanceláře dopouštějí, je například účtování poplatků za změnu v osobě zákazníka," říká advokát Tomáš Pelikán.
Chcete vědět více?
Cestovky se nechovají vždy fér. V páteční
MF DNES najdete, jaké triky zkoušejí.
To může vést k nepříjemnostem. Týden před zahájením zájezdu onemocníte a tak se rozhodnete věnovat zájezd kamarádovi. Jenže cestovka po vás bude chtít zaplatit poplatek v řádu několika set korun nebo vám řekne, že už je pozdě. Na to však zpravidla nemá nárok.
"Cestovní smlouva sice může stanovit lhůty a podmínky, které musí zákazník splňovat, pokud jsou k tomu nějaké důvody. Příkladem je podmínění účasti na sportovně náročném zájezdu zdravotní způsobilostí účastníka nebo věkem. K tomu ale u běžných zájezdů není důvod,“ upozorňuje Tomáš Pelikán.
A je toho mnohem víc. Jak dopadly jednotlivé cestovní kanceláře a jakými triky se snaží omezovat vaše práva se dozvíte v pátečním testu MF DNES.