Západní turisté odcházejí, východní neutrácejí. Česko loví v Asii. Ilustrační foto

Západní turisté odcházejí, východní neutrácejí. Česko loví v Asii. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Česko láká dálkové linky, chce přivést turisty z Asie

  • 12
Z pražského letiště by v budoucnu mohlo startovat více přímých letů do vzdálených míst. Snaží se o to Koalice pro získávání dálkových linek, která vznikla letos v létě. Nyní sdružení jedná o zahájení spojení na Tchaj-wan. Do Tchaj-peje by se mělo začít létat zřejmě od jara.

Sdružení tvoří ministerstvo zahraničí, ministerstvo dopravy, ministerstvo průmyslu a obchodu, pražský magistrát, ruzyňské letiště, vládní agentura Czech Tourism a Asociace českých cestovních kanceláří (AČCKA).

Přímo na Východ
První iniciativou sdružení byla dubnová Asia Road Show, která proběhla letos v dubnu, uvedla mluvčí letiště Eva Krejčí. Dodala, že se jedná i o dalších linkách především do Asie a Ameriky. Konkrétní výsledky ale prozatím nejsou.

"Cílem je nastartovat příliv turistů z dalších, především mimoevropských zemí, přičemž největší potenciál leží z hlediska České republiky právě v Asii," uvedl Tomio Okamura z AČCKA.

Přímých linek na Východ je zatím poměrně málo. Letadla z Ruzyně startují do některých měst Ruské federace, do arménského Jerevanu. Dálkových linek je ale minimum. Dvě spojují Prahu se Spojenými státy, konkrétně se jedná o Atlantu a New York. Na Dálný východ ale zatím létá jediná linka, a to do jihokorejského Soulu.

Boj s upadajícím turismem
Podle Okamury přitom Česko turisty z nových zemí nutně potřebuje. Nedaří se mu totiž zlákat movitou zahraniční klientelu k opakovaným návštěvám země.

Turistům zpravidla jedna návštěva stačí, což Okamura přisuzuje nedostatečným službám. Mimo Prahu turisty odrazují "mrtvé" regiony, kde se nic neděje, v hlavním městě zase narážejí na neslušné chování místních. - více zde

Okamura už dříve upozornil, že návštěvníků ze Západu ubývá. Do Česka se sice dál valí davy Poláků či Rusů, ti ale utrácejí méně. "Česko nový trh nezbytně potřebuje," řekl Okamura.

Právě Asie je podle něj ideálním trhem. Na rozdíl od Jižní Ameriky či Afriky tu žije dostatek movitých lidí, kteří si dovolenou v Evropě mohou dovolit. Kromě Tchaj-wanu je ve hře také Čína, Japonsko a Hongkong.

Velká letadla za velké peníze
Hlavním problémem dálkových linek jsou obrovské náklady spojené se zavedením. Pořízení dálkového letadla je investice v řádech miliard korun. Přesvědčit dálkového dopravce, aby létal do Česka, není vůbec jednoduché. Proto se jedná i o různých pobídkách.

Ty mají podle Okamury podobu slev z letištních poplatků, ale také dalších příspěvků. V případě tchajwanských China Airlines, které mají lety provozovat, se o konkrétních podmínkách jedná.

Dopravce si chce obsazenost zajistit i tím, že by linka měla mezipřistání ve Spojených arabských emirátech, zřejmě v Abú Zabí nebo Dubaji. Tak by mohla stáhnout další klientelu. Pokud jednání dopadnou dobře, mohla by přímá linka do Tchaj-peje odstartovat už na jaře. "Bylo by to rozhodně dobře," uzavřel Okamura.