Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

České firmy informují na internetu nejlépe ve střední Evropě

  10:56
- Výročním zprávám, letákům s nabídkou nových výrobků či volných pracovních míst v klasické papírové podobě sice ještě zdaleka neodzvonilo, ale všechny tyto informace lze stále častěji najít rychle a pohodlně na internetu. Tento trend sledují i tuzemské firmy, které dokonce množstvím a kvalitou zveřejňovaných informací předstihují úroveň v ostatních středoevropských zemích.
Celkové ohodnocení WWW stránek

Celkové ohodnocení WWW stránek - Hodnota 1 znamená, že WWW stránka neexistuje. Ohodnocení je definováno jako vážený průměr, informační otevřenost společnosti a úroveň elektronického obchodu mají stejnou váhu, kvalita prezentace produktů má poloviční váhu. Sloupec Sektory znamená nejlepší server z každého sektoru USA. | foto: iDNES - Jan Janík / PricewaterhouseCoopers

Podle průzkumu poradenské firmy PricewaterhouseCoopers, který vycházel ze srovnání deseti největších českých polských, maďarských a slovenských firem, jsou internetové stránky tuzemských podniků nejlepší. Studie vedle šíře zveřejňovaných údajů hodnotila i jejich aktuálnost či úroveň elektronického obchodování.

CELKOVÉ OHODNOCENÍ NEJLEPŠÍCH ČESKÝCH FIREM
CELKOVÉ OHODNOCENÍ NEJLEPŠÍCH ČESKÝCH FIREM
FirmaCelkové ohodnoceníPořadí v TOP 150
1.Škoda Auto, a.s.8,21.
2.Severočeská energetika, a.s7,731.
3.SPT Telecom, a.s7,65.
4.Brněnské veletrhy a výstavy, a.s.7,5149.
5.Severočeská plynárenská, a.s.7,480.
6.Západočeská energetika, a.s7,158.
7.Pražská energetika, a.s.7,141.
8.Severomoravská energetika, a.s.6,816.
9.OKD, a.s6,77.
10.Léčiva, a.s6,664.

Pramen: PricewaterhouseCoopers

„Z celkového hodnocení internetových stránek vycházejí nejlépe české firmy, následované polskými a maďarskými. Slovensko je s odstupem čtvrté,“ říká Jan Stejskal z PricewaterhouseCoopers.

Jak se středoevropské firmy prezentují na internetu
(výsledky za Top 10 podle obratu)- Z desítky největších firem jich má v České republice a v Polsku vlastní www stránku devět. V Maďarsku sedm a na Slovensku pět.- Výroční zprávu na internetu zveřejnilo sedm českých firem, jen dvě polské stejně jako slovenské a maďarské.- Tiskové zprávy má na svých stránkách pět firem v Čechách, šest v Maďarsku, jedna na Slovesnku a dvě v Polsku.- Angličtinu jako druhý jazyk má sedm českých, šest maďarských, čtyři polské a slovenské stránky.

Na desetibodové stupnici, kde jednička znamená, že stránka neexistuje a desítka reprezentuje informačně otevřenou společnost prodávající své výrobky přes internet získaly české firmy známku 5,4. Poláci obdrželi 4,1, Maďaři 3,9 a Slovensko trojku. Největší americké firmy zastupující špičku v oboru hodnotí konzultanti známkou 7,8.

Dosažené výsledky vysvětlují autoři studie úrovní rozvoje informačních technologií v jednotlivých zemích. „Nižší investice a slabší vybavenost výpočetní technikou sráží především Polsko. Nejsou příliš vzdálené roky, kdy se v České republice prodalo více počítačů než v celém Polsku,“ míní Stejskal.

Konzultační firma IDC udává, že investice do informačních technologií v tuzemsku loni přesáhly 2,5 procenta hrubého domácího produktu. V Polsku a na Slovensku to bylo pouhé 1,5 procenta. Na Slovensku je z desítky největších firem přítomno na síti jen pět, byť jsou podel Stejskala jejich stránky zpracovány na poměrně vysoké úrovni. Odstup za Spojenými státy a západní Evropou je však stále ještě značný.

Co studie PricewaterhouseCoopers hodnotila?- Jak firmy poskytují informace deseti základním cílovým skupinám - například novinářům, akcionářům, investorům nebo zaměstnancům. Měřítkem byla dostupnost základních informací o podniku, výročních zpráv a finančních přehledů, či počet jazykových verzí stránky.- Jak firmy na internetu prezentují své výrobky a služby. Kvalitu elektronického obchodu posuzuje studie na šesti úrovních od samotné dostupnosti stránky přes přítomnost ceníku až po možřnost provést přes internet platbu za zboží.-Mezinárodní srovnání bylo založeno na deseti největších firmách v České republice, Maďarsku, Polsku a Slovensku podle obratu v roce 1997. Pro ilustraci studie uvádí výsledky amerického Top 10 a desítky světových významných firem z různých sektorů (telekomunikace strojírenství apod.).

„Přestože tři čtvrtiny společností z české Top 100 mají své vlastní WWW stránky, v průměru jsou, zvláště v oblasti informací pro akcionáře a širokou veřejnost, stále pod úrovní standardů v tržně rozvinutých zemích,“ míní Petr Šobotník z PricewaterhouseCoopers.

Další slabinou ve srovnání se Západem zůstává častá menší aktuálnost zveřejňovaných informací. I přes zmíněné nedostatky již nejvýznamnější společnosti poskytují servis na úrovni, kterou odborná veřejnost oceňuje.

„Kvalitní ekonomické zpravodajství na internetu mají třeba banky, ČEZ nebo SPT Telecom. Dobrý je také EuroTel či Radikomunikace, které jsou ovšem více zaměřené na nabídku služeb uživatelům,“ říká analytik Patria Finance Ondřej Daťka. Dále dodává, že z jeho pohledu jsou například stránky telekomunikačních firem srovnatelné.

„Maďarský Matáv je na stejné úrovni jako český Telecom. Poté, co vstoupila na burzu firma Telekomunikacja Polska, zlepšily se i její www stránky, které byly před tím dost chudé,“ dodává. Tuto souvislost potvrzuje i Stejskal. „Veřejná obchodovatelnost cenných papírů má na kvalitu informací o společnosti pozitivní vliv,“ míní.

Zveřejňování klíčových finančních a ekonomických ukazatelů na interntu výrazně usnadňuje práci zahraničním bankéřům a analytikům. „Příkladem v totmo směru může být ČEZ. Ne vždy můžeme přijet do Prahy na prezentaci hospodářských výsledků osobně. ČEZ však tyto údaje zveřejňuje prakticky souběžně na internetu, což je pro nás rychlé a efektivní,“ soudí Dalibor Vavruška z londýnské pobočky ING Barings.

Mluvčí největší tuzemské elektrárenské společnosti Ladislav Kříž uvedl, že rychlé a podrobné informování bank a investorů je pro ČEZ klíčové. „Chceme-li, aby nám půjčili, musíme jim co nejrychleji poskytovat informace, a to i v angličtině. Na tento typ komunikace je internet ideální prostředek,“ říká Kříž.

Z webových stránek českých firem hodnotí PricewaterhouseCoopers nejvýše společnost Škoda Auto. „Jen ta jediná snese srovnání s americkým průměrem,“ tvrdí Stejskal. Vedle výročních zpráv nebo informací o pracovních místech či stážích předkládá například i nabídku nových a ojetých vozů, včetně kontaktů na prodejce. To u ostatních společností zatím ještě není pravidlem.

„Je to částečně i chyba marketingových oddělení. Ta musí užívání www stránek více propagovat. Pro firmy je to výhodné, mohou lépe komunikovat s veřejností a zvýrazňovat informace, které považují za důležité,“ domnívá se Vavruška.

Ekonomické informace mohou odborníci snadno načerpat i z internetových zdrojů státních institucí. „Prakticky denně navštěvuji české i slovenské stránky ministerstva financí, statistického úřadu či národní banky. Údajů je zde dostatek a jsou aktuálně k dispozici,“ říká analytik Commerzbank Capital Radomír Jáč.

Škoda Auto chce rozšířit svůj virtuální autobazar

Společnost Škoda Auto, jejíž internetová stránka www.skoda-auto.cz patří podle odborníků v tuzemsku k nejlepším, považuje internet za prostředek komunikace rovnoprávný s ostatními médii.

„Především chceme zájemcům o firmu, tedy hlavně o naše auta, nabídnout maximum informací. Vedle informací o výrobcích však zároveň hodláme říci o Škodě Auto i další věci,“ říká internetový specialista automobilky Václav Řičář.

Jakou máte odezvu ze strany uživatelů?
Loni v červenci jsme přes internet prodali první auto. Tehdy nás k tomu ještě trošku donutil jeden neodbytný zákazník, nyní se z internetu stal standardní nástroj a letos se tímto způsobem již objednalo přes sto aut. Nesnažíme se potlačovat naše dealery, ale chceme zákazníkům nabídnout možnost zkompletovat a objednat si auto po síti. I když ho zatím nelze po internetu zaplatit, na rozdíl třeba od USA.

Jak takový nákup probíhá?
Napřed si zvolím model. Řekněme, že chci Octavii Combi. Pak si vyberu typ motoru, úroveň výbavy, barvu a všechno, co jinak dělám u obchodníka. Na monitoru se mi hned ukazuje výsledná cena. Pokud chci jednat s nějakým konkrétním prodejcem, mám možnost. Jinak mi Škodovka přidělí toho nejbližšího. Ten mě pak kontaktuje, a pokud je můj zájem vážný, sepíše se závazná objednávka. To se může stát i u mě doma, aniž bych někam chodil. A pak už jen čekám na auto.

Až bude fungovat i placení po síti, předpokládám, že objednám- -li si auto z domova, pošlu rovněž zálohu a objednávku digitálně podepíšu. To vše bude mít náležitosti právně závazného dokumentu se všemi výhodami i sankcemi za nedodržení objednávky.

Jak chcete stránku v budoucnu rozšiřovat?
U každého z našich 250 prodejců jsou k dostání i ojetiny. Jejich nabídku se nyní snažíme dostat i na internet a vytvořit tak největší virtuální autobazar v zemi. Chceme prodej urychlit, zpřehlednit a zatraktivnit. Určitě bychom rádi do budoucna nabídli i možnost objednat po internetu servisní prohlídku u libovolného prodejce.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Čistý zisk ČEZ v prvním čtvrtletí stoupl meziročně o čtvrtinu

14. května 2024  7:35

Čistý zisk energetické firmy ČEZ letos v prvním čtvrtletí meziročně stoupl o čtvrtinu na 13,6...

Zákoník práce se podle firem musí změnit. Upravily by výpovědi i zkušební lhůtu

14. května 2024

Premium Současná podoba zákoníku práce je z hlediska možnosti propouštění i přijímání zaměstnanců...

Zlato je na rekordu, investice má ale smysl pořád, říká expert z České mincovny

14. května 2024

Cena zlata za poslední tři měsíce vyrostla skoro o sedmnáct procent. Řada střadatelů a investorů...

Plynu v Evropě vládne Equinor. Jednu závislost jsme vyměnili za jinou, sílí hlasy

13. května 2024

Klíčovým dodavatelem plynu pro evropské odběratele se stala norská společnost Equinor, v pozici...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...