České dráhy nezveřejnily podrobnosti své smlouvy s Tardusem.

České dráhy nezveřejnily podrobnosti své smlouvy s Tardusem. | foto: Dalibor Puchta, iDNES.cz

České dráhy prodaly část své firmy pod cenou

  • 44
České dráhy prodaly tento týden za pouhých patnáct milionů korun neznámé pražské společnosti Tardus téměř poloviční podíl ve své reklamní společnosti RAILREKLAM. Obchod proběhl bez výběrového řízení. Podle jiných reklamních agentur má však podíl hodnotu až sta milionů.

Firma totiž ovládá reklamní plochy v okolí železničních tratí, ve vlacích i na nádražích.

Pražská společnost Tardus koupila od Českých drah 49procentní podíl v reklamní agentuře RAILREKLAM. Prodej lukrativního podílu byl neprůhledný. Dráhy nevyhlásily výběrové řízení, ale samy si vybraly šest vhodných případných kupců.

O tom, že podíl v agentuře získá právě Tardus, se v reklamní branži spekulovalo od samého začátku prodeje. V pozadí firmy stojí lidé s četnými kontakty na tuzemskou politickou scénu.

"Poptávková forma byla zvolena především z důvodu vyloučení konfliktu zájmů v oblasti strategického partnera a RAILREKLAM," vysvětluje mluvčí drah Ondřej Kubala.

Takové riziko by však šlo ošetřit i při vypsání standardního výběrového řízení. Vedení drah navíc odmítá zveřejnit jména firem, které poptávkou oslovilo, a není schopné vysvětlit, jak je vybralo.

Tardus za vítěze určilo představenstvo Českých drah s tím, že splnil všechny podmínky a nabídl nejlepší cenu. Dozorčí rada podniku jen dopředu schválila vstup strategického partnera, vítězstvím Tardusu se na svém čtvrtečním zasedání nezabývala.

Obchod snů
Postup státem vlastněné společnosti rozčilil velké agentury, které působí na trhu s venkovní reklamou. Všech pět největších totiž mělo o vstup do RAILREKLAM eminentní zájem. Za celou firmu byly ochotné dát až kolem 120 milionů korun. Ani jednu z nich však dráhy nekontaktovaly, vyplývá z jejich vyjádření.

"Já neslyšel o žádné známé firmě, která by nabídku od drah dostala. Ta cena je už na první pohled velmi nízká," říká ředitel EuroAWK Jaroslav Hanika.

"Na takový skvělý obchod by banka půjčila patnáct milionů každému. Ta firma má obrovský potenciál," dodává Kamila Mortimerová z outdoor akzent.

Dráhy tvrdí, že neměly o vstup velkých společností zájem, protože právě jim chtějí firmu v budoucnu za draho prodat, až ji dostatečně vylepší. Na případném prodeji nablýskané firmy významně vydělá i nový společník Tardus, který do společnosti za patnáct milionů vstoupil.

České dráhy nezveřejnily podrobnosti své smlouvy s Tardusem. Známo je jen to, že firma navýší základní jmění o 15,1 milionu korun a manažerská kontrola nad řízením zůstane drahám.

Není tak jasné, kolik se Tardus zavázal do firmy investovat v budoucnu. "To je obchodní tajemství," řekl současný šéf RAILREKLAM Alexander Křížek.

Vedení drah vylučuje, že by měl Tardus ve smlouvě zajištěnou možnost v budoucnu získat v agentuře majoritu. Jednatel firmy Tardus Jiří Trávníček na telefonické vzkazy MF DNES nereagoval.

Mocní přátelé
Za vítězným Tardusem figurují ve spleti firem dva vlivní podnikatelé, kteří mají řadu přátel mezi tuzemskými politiky. Společnost Tardus rovným dílem ovládají firmy Grand Princ (vydavatelství bezplatných tiskovin) a Chrisi Praga.

Polovičním vlastníkem Grand Princ je E-Centrum, v jehož řídících orgánech působí podnikatel Michal Voráček, jinak také člen dozorčí rady sparťanského fotbalového klubu.

"S médii nekomunikuji. A neudělám to ani v tomto případě," odmítl bližší komentář Voráček.

V představenstvu Chrisi Praha pro změnu do loňského prosince seděl podnikatel Roman Janoušek. Ten většinu svého podnikání v reklamě, propagaci a školení realizuje v Praze, kde je primátorem jeho dobrý přítel Pavel Bém (ODS).

Majitelem Chrisi Praga je podle posledních informací z obchodního rejstříku Zoran Kazimirovič. Ten, stejně jako další lidé v orgánech Chrisi Praga, působí i v dalších firmách, v jejichž okolí se pohybuje Janoušek nebo jeho společník Karel Stejskal.

Roman Janoušek ve čtvrtek nezvedal telefon, Zoran Kazimirovič nebyl ve svých firmách k dostižení.