Nákup, obchod, hypermarket

Nákup, obchod, hypermarket - Nákup, obchod, hypermarket | foto: Michal Šula, MF DNES

Češi rádi nakupují, vyrostou nová obchodní centra

  • 10
Řada nákupních center - chrámů konzumu - se v Česku už začala potýkat s nedostatkem návštěvníků. Přesto se chystá výstvaba dalších. Celkem by jich v tuzemsku mělo do konce roku 2007 vyrůst dalších třináct nových. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Celková komerční plocha tuzemských obchodních komplexů, která v závěru roku 2005 činila 1,3 milionu metrů čtverečních, se tak zvýší o dalších až 306 000 metrů čtverečních.

V přepočtu plochy nákupních center na obyvatele by se tak mělo Česko přiblížit průměru Evropské unie.

„Lidé stále mají zájem nakupovat a obchodníci mají zájem prodávat. Plánovaná výstavba je přirozenou reakcí na požadavky trhu,“ řekl Martin Žížala z pražské pobočky Cushman & Wakefield.

Letos zatím bylo v Česku otevřeno nové nákupní centrum NovoPlaza v Praze 4 a třetí fáze Obchodního centra Letňany, které je s plochou 125 000 metrů čtverečních největším nákupním centrem v zemi.

„Díky nim je nyní český průměr 139 metrů čtverečních moderní nákupní plochy na tisíc obyvatel. Do konce roku očekáváme ještě otevření centra Šestka na Praze 6, rekonstrukci Prioru v Ostravě a v Českých Budějovicích roste nové centrum Mercury Center,“ uvedl Karel Zeman z Cushman & Wakefield.

V roce 2007 se v ČR předpokládá otevření deseti nákupních center, z nichž největší bude Palladium v centru Prahy. Nově se začínají stavět menší lokální centra, která doplňují nabídku velkých obchodních komplexů. Příští rok by měla být dokončena například centra Most City Centre, Bondy Centrum v Mladé Boleslavi, Palace Pardubice či Galerie Fénix a Centrum Palmovka v Praze.

Česká republika v poslední době zažívá velký rozmach nákupních center. Například loni bylo v tuzemsku otevřeno šest velkých nákupních středisek, což je podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha nejvíce v historii země. Zatímco dříve nákupní centra vyrůstala na okrajích měst, nyní se staví ve stále větší blízkosti městských center.

Rostoucí počet nákupních center má však nepříznivý vliv na jejich návštěvnost. Někteří z nájemců prodejen v obchodních centrech si v poslední době začínají stěžovat, že zákazníků není tolik, kolik majitelé těchto center slibovali. Obchodníci kvůli tomu odmítají platit nájem a první spory již začal řešit rozhodčí soud při Hospodářské komoře. - více zde

,