Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi naučili ruské horníky, jak bezpečně vozit uhlí

  10:25
Před deseti lety naučila mladá česká firma Ferrit Rusy, jak lépe a bezpečněji vozit uhlí i horníky v dolech. Prodala jim vůbec první důlní vlaky, které se místo po kolejích na zemi pohybují zavěšené na speciální stropní koleji jako lanovka. V Česku se tento typ dopravy používá v hornictví už čtvrt století.
Obchodní ředitel Ferritu Petr Kovář ukazuje svůj závěsný důlní vlak

Obchodní ředitel Ferritu Petr Kovář ukazuje svůj závěsný důlní vlak | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

"První závěsný dopravní systém v Rusku jsme postavili v roce 1996 na šachtě Zarečnaja. Jezdili to pak okukovat lidi z jiných dolů a objednávek nám přibývalo," líčí Petr Kovář, obchodní ředitel a jeden ze čtyř spolumajitelů Ferritu.

Jejich firma loni vyrobila osmapadesát závěsných důlních lokomotiv, většina z nich šla právě na ruský trh.

Přesvědčit Rusy o výhodnosti závěsných vlaků nebylo jednoduché. "Rusové tomu zpočátku moc nevěřili, neznali to. Ale rychle zjistili, že závěsný systém má proti klasické pozemní dopravě spoustu výhod," popisuje Kovář.

"V dolech s takovou dopravou není tolik úrazů jako u klasické dopravy. Závěsné soupravy zvládnou i hodně členitý terén nebo velké stoupání. A když zjistíte, že se vám díky rychlejší a jednodušší dopravě výztuží nebo další techniky podaří zkrátit dobu vybavení jednoho porubu třeba z dvou měsíců na dvacet dní, to už má váhu," vysvětluje.

Závěsné lokomotivy jsou specialitou, nikoliv jediným výrobkem Ferritu. Kromě nich malá firma se stovkou zaměstnanců dělá i pozemní důlní lokomotivy, nakladače, drtiče horniny, stroje na ohýbání a střihání kovových profilů a další techniku používanou v dolech. S tím vším má úspěch v zahraničí.

Výrobci a zákazníci se dohodnou i bez prostředníka
Ferrit vznikl v roce 1993, když se tři obchodníci a konstruktér z továrny na důlní techniku Ferrum rozhodli postavit na vlastní nohy. "Ve Ferrumu nebyla perspektiva, po privatizaci upadal, nakonec skončil v konkurzu," vzpomíná Kovář.

fotoSERIÁL: ČEŠI DOBÝVAJÍ SVĚT
Příběhy podnikatelů, kteří dávají
lidem práci a její výsledky pak
vyvážejí do celého světa

Začínali tím, co uměli z Ferrumu - prodávali důlní techniku. Po dvou letech usoudili, že bez vlastní výroby nemají šanci. "Obchody začaly váznout. Zákazníci se učili kontaktovat přímo výrobce, výrobní firmy zase prodávat. Role zprostředkovatelů končila," říká.

A tak se jeden ze čtyř společníků Ferritu Ivan Pindur vrátil k původní profesi konstruktéra a připravil pro výrobu návrh první lokomotivy. Firma si pronajala halu, nakoupila stroje, spustila výrobu.

Tržby téměř 400 milionů
Od té doby Ferrit nepřetržitě roste. Nakupuje haly, přijímá lidi. Jen za poslední dva roky se jeho obrat téměř zdvojnásobil na 395 milionů korun, zisk činil šestnáct milionů. Patnáct milionů - podobně jako v předchozích letech - Ferrit investuje do nového provozu. "Zatím pořád rosteme díky vývozu do Ruska. Prodáváme ale také v Polsku, na Ukrajině, v Kazachstánu, Estonsku," vypočítává Kovář.

Začátky obchodování v Rusku byly těžké, i když tu lidé z Ferritu měli osobní kontakty. "Ruské firmy neměly peníze, a tak jsme za naše zboží vozili výměnou uhlí nebo litinu. Na druhou stranu nám pomáhalo, že jsme tam řadu lidí znali. Tehdy byly obchody v Rusku hodně postavené na osobních vazbách," líčí obchodní šéf Kovář.

Dnes je podle něj situace jiná. Změnil se styl práce, nastoupila mladá generace ruských manažerů, většinou vystudovaných na Západě. "V obchodech dnes rozhoduje kvalita a cena, pořádají se tendry, jednání je tvrdší, ale průhlednější. Já tu změnu vítám, dokázali jsme se jí přizpůsobit," říká.

Důlní technika se vyrábí především na vývoz
V podobné situaci jako Ferrit je i řada dalších firem z oboru. "Na ruském trhu, který je pro nás tradiční, se projevila privatizace. Skončilo období, kdy stačilo využívat obchodní kontakty z minulosti, úplatky a známosti," potvrzuje Jiří Šařec, výkonný ředitel sdružení výrobců důlní techniky Czech CDT.

Přesto je právě v tomto oboru řada exportérů - z půldruhé desítky členů sdružení CDT jich dnes většina úspěšně vyváží. "V zahraničí, většinou ve střední a východní Evropě, se prodává až devadesát procent jejich produkce. Ale hledáme nové trhy, perspektivní je hlavně Čína, Jižní Amerika, ale obchody se rýsují například i v Afghánistánu," říká Šařec.

Zlatá éra obchodů v Rusku výrobcům důlních strojů pomalu končí. Dříve zaostalé doly se postupně vybavují moderní technikou, trh se nasycuje. "Počítáme, že naše prodeje tam tak jako doteď porostou asi tak pět let. Mezitím musíme najít nové možnosti. Prezentovali jsme se v Chile, v Peru už máme rozjednané první kontrakty, chystáme se do Číny. Zvlášť Jižní Amerika vypadá pro nás nadějně," říká obchodní šéf Ferritu Kovář.

Autoři:

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04

Soud v Petrohradě dnes nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Mladí Rakušané dostanou jízdenku na vlak zdarma. Jde o politiku, namítají kritici

17. května 2024

Všichni Rakušané, kteří v roce 2024 již dosáhli nebo teprve dosáhnou plnoletosti, obdrží...

Dotované hypotéky nechceme, volají Poláci. Bojí se horší dostupnosti bydlení

17. května 2024  15:34

Desítky převážně mladých Poláků v květnu protestovaly před vládními úřady proti návrhům na...

Z mazlíčků predátoři. Tokio bojuje s přemnoženými mývaly, škod přibývá

17. května 2024  13:17

Hlavní město Japonska momentálně bojuje s nadměrným rozšířením mývalů severních. Ti se z domácích...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...