Při plánování dovolené nezapomínejte ani na skryté poplatky.

Při plánování dovolené nezapomínejte ani na skryté poplatky. | foto: Profimedia.cz

Cenová džungle na trhu mezi cestovkami trvá

  • 32
Nejméně jednu další sezonu budou muset Češi vybírat zájezdy s kalkulačkou v ruce. Snaha ministerstva financí skoncovat co nejdříve s praktikami cestovních kanceláří, které čím dál více nákladů dávají do takzvaných povinných příplatků mimo základní inzerovanou cenu, zatím neslaví velký úspěch.

"Náš záměr trvá, ale zákon nebude platit dříve než příští rok," uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob. Materiál ještě není ani hotový. "Čekáme, až se podobný zákon dostane do druhého čtení v Evropském parlamentu," dodal náměstek ministra financí Ivan Fuksa.

Dobrovolnost nefunguje
Katalogy cestovek na příští léto ukazují, že kanceláře s tímto způsobem až na pár výjimek samy neskončí. Lidé musí počítat s tím, že povinné příplatky opět vzrostly, i když jde často o položky, jejichž cena se nemění tak často, jako například cena leteckého paliva, které cestovkám slouží jako vysvětlení, proč neuvádějí plné ceny zájezdů.

Teď už se často spokojí s prozaičtějším vysvětlením. "Není důvod současný způsob výpočtu ceny měnit," říká mluvčí CK Fischer Dan Plovajko. Fischer například mimo základní cenu pro příští sezonu zahrnul i služby delegáta, které se ukrývají pod pojem "Letištní taxy a další poplatky přičítané k ceně zájezdu".

Firo-Tour si do letištních tax zahrnuje například i asistenci pracovníka cestovky na letišti. U největších českých cestovek cena povinných příplatků stoupá ke čtyřem tisícům korun, u exotických destinací je to ještě více.

Silná lobby
Poplatky totiž představují dobrý zdroj zisků, což dokládá i fakt, že se jejich výše do stejných destinací může lišit u různých firem i o desítky procent.

Oddělování základních cen a příplatků se kromě zákazníků nelíbí ani cestovním agenturám, které zájezdy cestovek prodávají. Provizi totiž dostávají jen ze základní ceny, nikoli z příplatků.

"Některé cestovky jsme kvůli tomu už přestali nabízet. Není na tom nic k pochopení a jen tak to neskončí, asociace cestovek mají silnou lobby," říká Petr Chylík z cestovní agentury last.cz.

Běžné způsoby
Některé cestovky chtějí přesto přijít v létě s plnými cenami. Například West Holiday nebo v Česku nový Neckermann. "Nabízená cena bude konečná, lidé nebudou nic dál doplácet," uvedla Tatiana Poláková z Neckermannu.

Plné ceny včetně všech tax inzeruje i Marco Polo International. "Pokud by došlo k radikálnímu zdražení příplatků, prostě předěláme ceníky a novým klientům účtujeme novou cenu. Je to nejpoctivější řešení," říká majitel cestovky Jan Papež.

Ne všem se však poctivost vyplácela a raději se vrátili ke způsobům běžným na českém trhu. Například Viamare loni účtovalo jen palivový příplatek, který byl o dost nižší než u velkých cestovek. Letošní katalog už uvádí kromě ceny i letištní příplatek.

"Velmi nás to znevýhodňovalo na vyhledávacích serverech, kde jsou inzerovány vždy jen základní ceny," vysvětlila jednatelka Lenka Běláková. Na oddělování poplatků od základní ceny se zaměřila i Česká obchodní inspekce. "Správní řízení kvůli tomu vedeme se třemi desítkami cestovek," řekla ředitelka Jana Příhodová.

Zatím ale žádná pokuta nenabyla právní moci. Inspekce chce kontrolovat i letecké společnosti, které až na pár výjimek většinou nabízejí také ceny bez poplatků.