ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Burger je ve skutečnosti menší, stěžují si zákazníci. Fastfoody mají své fígle

  • 17
Žaloby na zahraniční fastfoody, které v reklamách vyobrazují jídla mnohem lákavěji než ve skutečnosti vypadají, se množí. Zákazníci si stěžují například na řetězec Burger King. Společnosti mají na to, aby jídlo vypadalo na fotkách lépe než ve skutečnosti, své triky.

Burger King v USA čelí hromadné žalobě zákazníků. Řetězec podle ní podváděl zákazníky tím, že jeho Whopper vypadal v upoutávkách mnohem větší, než byl ve skutečnosti.

Tvrdí také, že Burger King na snímcích ukazuje hamburgery, jejichž přísady „přetékají přes housku“, takže to vypadá, že jsou o 35 procent větší a obsahují více než dvojnásobek masa než ve skutečnosti. Není to však jediná žaloba na řetězce s rychlým občerstvením.

Burger King jde k soudu. Jeho burgery jsou prý o třetinu menší než na obrázku

Zástupci advokátní kanceláře Perkins Coie pro agenturu Reuters uvedli, že v první polovině letošního roku bylo vůči potravinářským a nápojovým gigantům podáno 101 hromadný žalob. V roce 2022 jich bylo celkově 214. Oproti roku 2010 jde o obrovský nárůst, neboť tehdy americké soudy celkově řešily jen 45 takových žalob.

„Máte pocit, že vás někdo ošidil,“ říká fanoušek burgerů Chris, rodák z Londýna. „Ale kdo z nás by se ztrapňoval tím, že se vrátí s burgerem zpátky a půjde si stěžovat? Prostě to sníme,“ uvedl pro server BBC.

Společnost Restaurant Brands International, která je majitelem řetězce Burger King, se nařčení bránila s tím, že po ní nebylo vyžadováno, aby dodávala hamburgery, které vypadají „přesně jako na obrázku“. Soudce ale řekl, že je na porotě, aby tuto otázku rozhodla.

Prostor pro machinace

Podle Amy Wardleové, šéfky americké firmy Astir, která se specializuje na focení a propagaci jídel, existuje jedno obecné pravidlo – na produktových fotografiích, by se neměly objevovat suroviny, které v jídle pak ve skutečnosti nejsou.

Společnosti však mají prostor pro jisté machinace. Pokud například firma chce, aby sendvič vypadal plnější, může do nich dovnitř přidat třeba houby. Aby ukázala, jak se sýr při oddělování kousků pizz od sebe perfektně roztéká, může zase použít více sýra. V případě focení hamburgerů zase firmy dávají dovnitř párátka, aby vše perfektně drželo.

Považujete reklamy fastfoodů za klamavé?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 11. září 2023. Anketa je uzavřena.

Wardleová ale souhlasí s tím, že plátek masa je větší než houska, na které je maso položeno. Možností, proč to tak vypadá, je podle ní několik, stylisté mohli například udělat řez v zadní části masa a roztáhnout ho vodorovně.

Bystří zákazníci

Na techniky, které mohou společnosti pro focení svých produktů využívat, podle profesora práva neexistují žádné zvláštní pravidla. Od zákazníků se však podle něj očekává, že budou dostatečně bystří na to, aby rozpoznali, že reklamy mohou obsahovat jisté zkreslení.

„Byl někdo skutečně oklamán, jakmile zaplatil? Skutečně si někdo myslel, že dostává stejného Whoppera jako viděl v televizi?“ zmínil profesor práva Mark Bartholomew.

Burger King by podle něj mohl namítnout, že nikdo skutečně neočekává, že jejich burger bude vypadat jako ten na plakátu.

Americký soudce Roy Altman již odmítl tvrzení, že Burger King zkreslil svůj produkt v televizních a online reklamách. Ohledně jídelních lístků přímo v řetězci se však bude muset Burger King bránit.

Profesor Bartholomew ale říká, že dosud případy založené na údajně zavádějících obrázcích byly jen zřídka úspěšné, protože jsou velmi subjektivní. A americká Federální obchodní komise, která má na starosti dohled nad případnou nekalou soutěží, do podobných případů téměř nikdy nezasahuje.

,