Hain označil v posledním čísle politického časopisu Spectator stav britských železnic za neřešitelný problém. "Měli bychom jednat radikálněji, měli jsme jednat dříve," poznamenal na adresu labouristické vlády ministr. Dodal, že do dráhy se začalo investovat příliš pozdě.
Ministra dopravy Stephena Byerse se zastal premiér Tony Blair, který prohlásil, že jeho vláda za pět let u moci investovala do drah více než předchozí vlády konzervativců, kteří ještě k tomu sektor nešikovně privatizovali. Toryové však dávají od katastrofální situace ruce pryč.
Trhliny v pověsti britských drah udělaly v poslední době především vážné nehody a stále častější stávky zaměstnanců za vyšší platy, které ohrožují už tak značně narušenou plynulost dopravy.
Ministerstvo dopravy také loni poslalo do nucené správy soukromou firmu Railtrack, která požadovala stále nové státní finance na provoz.
Británie při privatizaci za vlády konzervativce Johna Majora státní železnice rozdělila na část zabývající se kolejemi, zabezpečením provozu a nemovitostmi a na 25 dopravních společností, které ale mimo velká města nesoupeří proti sobě a de facto si ve svém koridoru udržují monopol. Polovina z nich se ale potýká se ztrátami.
Ukázalo se, že vládní výdaje na provoz železnic klesl od posledního roku před privatizací o 1,8 na 1,8 miliardy, ačkoli počet vlaků se zvyšuje. Zatímco v roce 1998 jezdilo včas asi 90 procent vlaků, dnes přijedou podle jízdního řádu jen dvě třetiny dálkových spojů.
První budou vytápěné čekárny
Blairova vláda proto připravila strategický dokument, podle kterého by privatizované železnice měly v příštích deseti letech získat z veřejných výdajů 33,5 miliardy liber, což je o patnáct procent více než dosud.
Plán sice nevyhoví požadavkům kritiků na opětovné zestátnění kolejových cest, ale očekává, že soukromé firmy vloží do modernizace systému alespoň 23 miliard liber (1,2 bilionu korun). Privátní sektor to ale podmiňuje vyjasněním situace ve společnosti Railtrack, jejíž sesazené vedení a investoři se hlásí vložené peníze.
Vládní plán nicméně hovoří o tom, že by bylo dobře snížit počet železničních přepravních společností z nynějších 25 na asi deset. Za klíčovou oblast pro revitalizaci považuje vláda Londýn a okolní oblasti, kde se přepravuje 70 procent cestujících.
Jak však poznamenaly některé první štiplavé komentáře, vláda nedokáže dostatečně rychle zajistit, aby vlaky jezdily včas, takže bude v první etapě mimo jiné financovat vytápěné čekárny.