Stáčecí linka ve Starém Plzenci. (30. listopadu 2022)

Stáčecí linka ve Starém Plzenci. (30. listopadu 2022) | foto: Bohemia Sekt

Sekt pijí Češi nejraději doma. Každý v průměru vypije 2,5 lahve ročně

  • 36
Prodeje šumivých vín v českém maloobchodě rostou nepřetržitě od roku 2013. Podle aktuálních údajů společnosti Nielsen a společnosti Bohemia Sekt se i letošek zatím odehrává ve znamení růstu.

V roce 2021 bylo na český trh dodáno, podle údajů Celní správy, rekordních 27,7 milionu lahví šumivých vín. Loňský výsledek mimo jiné znamená, že na každého obyvatele České republiky vychází v průměru 2,5 lahve sektu ročně.

Bohemia Sekt

Největší podíl prodejů šumivých vín v Česku je dlouhodobě v maloobchodní síti, hypermarketech a supermarketech. V roce 2021 se tímto způsobem prodalo 19,8 milionů lahví šumivých vín, meziročně šlo o nárůst o deset procent. Za poslední dekádu vzrostl počet lahví prodaných v české maloobchodní síti více než dvojnásobně.

Vinobraní vrcholí. Lisovna hroznů v Mikulově zpracuje až pět milionů kilo

Cena šumivého vína se v posledních letech neměnila. „Zdražovali jsme až loni o čtyři až šest procent, což se projevilo až po Novém roce. Kvůli tomu se obchody i restaurace a bary koncem roku hromadně předzásobovaly,“ říká ředitel společnosti Bohemia Sekt Ondřej Beránek.

„Letos zdražovat již nebude, ovšem po Novém roce k tomu zřejmě budeme muset přistoupit, a to kvůli pokračujícímu zdražování energií, surovin, lahví, obalů a dalších vstupů,“ dodává ředitel.

Bublinky po celý rok

Za posledních dvanáct měsíců vzrostl počet prodaných lahví šumivých vín v maloobchodě o téměř čtyři procenta. „Přestože hlavní sezonou sektu asi vždy bude až závěr roku, je patrné, že Češi se během několika málo let naučili pít šumivá vína i při mnoha jiných příležitostech. Už zdaleka nejde jen o nápoj na oslavu, ale například i o osvěžující letní záležitost,“ vysvětluje Beránek.

V případě šumivých vín převládá výroba metodou charmat, tedy kvašení a zrání sektu ve velkých ocelových tancích, jejímž nejvýznamnějším zástupcem je Bohemia Sekt demi sec.

Prodeje tohoto českého sektu dlouhodobě překračují hranici sedmi milionů lahví ročně. V posledních letech společnost navyšuje také podíl výroby klasickou metodou kvašením v lahvích, které nabízí pod značkou Bohemia Sekt Prestige.

Největší prodeje společnost ještě čeká, třicet procent prodejů se obvykle uskuteční v prosinci. Loni, jen během posledního měsíce v roce, dodala na trh více než čtyři miliony lahví těchto šumivých vín.

„Letošní rok může být ovšem znamením šetření, uvidíme, jak se bude trhu vyvíjet,“ upozornil Beránek.

Plány do budoucna

Do roku 2024 bude společnost kompletně zmodernizovat stávající stáčecí linku ve Starém Plzenci. Energetická krize také uspíšila investice šetrných technologií.

„Zcela neplánovaně v těchto dnech probíhá kompletní rekonstrukce vzduchotechniky, kompletní výměna klimatizace, dovybavení tepelnými čerpadly, které nahradí plynové kotle a další významné energetické opatření,“ říká Beránek a dodává, že uvažují také o instalaci fotovoltaických panelů.

„Ještě nevíme v jakém pořadí, ale nejprve bychom je chtěli otestovat na moravských vinicích, poté je budeme využívat i ve Starém Plzenci,“ doplňuje ředitel.

Do budoucna bude společnost pokračovat v rozšiřování plochy vinic se zaměřením právě odolné PIWI odrůdy a také rozšiřování zpracovny hroznů v Mikulově.