James Bareuther, viceprezident společnosti Brown-Forman, říká, že lidé si budou více vybírat pivo, víno nebo lihoviny podle příležitosti. (24. června 2005) | foto: Martin Kubica

Bareuther: Budoucnost patří koktejlům

  • 25
Devětapadesátiletý James Bareuther pracuje pro výrobce americké whisky tvrďáků Jacka Danielse 11 let a v oboru se pohybuje už přes třicet. I když se prodej tvrdého alkoholu snižuje, zavedené značky podle něho v přiostřujícím se boji s pivem a vínem neprohrají.

Vlajkovou loď jeho společnosti Jacka Danielse by v Česku navíc mezi whiskami rád viděl na prvním místě.

Jaké jsou podle vás trendy na trhu s alkoholem v celosvětovém měřítku
Především je to vzrůstající tendence pití koktejlů, to znamená pití lihovin v míchané formě. Zákazník je ten, kdo diktuje, že v Praze si chce vychutnat Jacka Danielse například s colou nebo v Číně se zeleným čajem.

V dnešní době zákazník rozhoduje sám, jak bude konzumovat konkrétní produkt, a my to velice podporujeme. Dnes se zhruba 40 až 50 procent spotřeby lihovin míchá s vodou nebo coca-colou a jinými nealkoholickými nápoji.

Značka se může vyvíjet, ale nemusí se měnit její charakter. Také na trhu s vínem to vypadá velmi slibně. Lidé se je naučili zařazovat do každodenního života.

Máte možnost porovnat rozdíly  mezi východní a západní Evropou, co se týče pití alkoholu?
Na východním trhu je velmi dominantní vodka, naopak spotřeba whisky je poměrně slabá. Na Západě se konzumace whisky zvyšuje a roste také byznys s tmavým rumem. Ale vždy to bude jinak v Číně nebo například v Austrálii.

Češi jsou tradičně spíše pivaři než pijáci tvrdého alkoholu. Co plánujete, abyste více pronikli na český trh?
Dám vám konkrétní příklad. Ve Spojených státech konzumace piva roste výrazně už mnoho let. A když se podíváte na trh s tvrdým alkoholem, uvidíte, že ten roste daleko rychleji, protože zákazník nepije jen pivo nebo jen víno.

Zákazník dnes říká, že při určité příležitosti chce pít pivo, ale při jiné se cítí příjemně s tvrdým alkoholem. A myslím si, že totéž se stane i v Česku. Chuť zákazníků se bude vyvíjet.

Nemusí k tomu dojít zrovna zítra nebo za rok, ale za deset let to bude s pitím alkoholu úplně jinak, příležitosti budou jiné a budou se při nich konzumovat jiné nápoje. Svět se stává globálním trhem, dnes jsme ovlivněni tím, co se děje pět set kilometrů od nás.

V Česku zatím pití tvrdého alkoholu spíše klesá.
My se jako společnost nesoustředíme tak moc na kategorie jako spíše na budování našich značek. Trh může klesat, ale náš byznys v České republice roste, a to velice příjemně. Má to hodně co do činění s tím, že jsme vnímaví k tomu, jak si zákazník přeje konzumovat naše produkty a kde. Budujeme vztah s klientem, který jde hlouběji a nekončí jen složením našeho produktu na police v obchodech.

Ale na českém trhu Jack Daniels není jedničkou mezi whiskami.
Ještě ne, ale před deseti lety jsme nebyli jedničkou celosvětově, a dnes jsme. Takže v Česku určitě aspirujeme na první místo.

Na koho tedy budete Jacka Danielse zaměřovat?
Zajímáme se o odpovědnou a kvalitní konzumaci, a ne o konzumaci jen pro konzumaci. Preferujeme zákazníky, kteří si vychutnají například naši whisky kvůli značce, než typ konzumenta, který řekne "dneska mám chuť na Tennessee whisky", a dá si jakýkoli bourbon. Chceme, aby nás pili konzumenti z psychografických důvodů, než jen aby si zašli na nějaký bourbon.

Jako odborník na výrobu americké whisky byste mohl vysvětlit, jaký je vlastně rozdíl mezi whisky a bourbonem?
Co se týče základní technologie, mají bourbon a whisky mnoho společného co do způsobu destilace. Jejich výroba se však odlišuje v malých nuancích. Když porovnáme třeba skotskou whisky a Jacka Danielse, pak skotská stárne například velmi dlouho, ale důvod je ten, že ve Skotsku jsou teploty velice nízké a nemáte tam velké výkyvy teplot.

Jaký je váš oblíbený alkohol?
Jsem ve velmi příjemném byznysu, kde nemusím mít jednu preferenci, ale mám příležitost si vychutnat spoustu různých produktů. Tady v Praze ochutnám také nějaké místní výrobky, abych je otestoval.

Takže zatím jste neochutnal například vodku od českých výrobců?
Dnes večer se na to chystám, pak vám dám vědět.

A co české pivo?
Vždy si vychutnám evropská piva. Jsou velmi charakteristická a doufám, že obchod s pivem bude mít vždy regionální hranice, protože právě to ho činí tak specifickým.
Je to jako s vínem, je velmi charakteristické oblast od oblasti. Orosené pivo, které bylo uvařeno před několika dny, to je úžasný nápoj. Za ta léta však moje konzumace piva šla dolů - na rozdíl od konzumace vína a tvrdého alkoholu.