Banky si účtují poplatky za různé služby, jako je sdělení zůstatku, poradenství při potížích se splácením nebo různá potvrzení či vypracování splátkového kalendáře. (ilustrační fotografie)

Banky si účtují poplatky za různé služby, jako je sdělení zůstatku, poradenství při potížích se splácením nebo různá potvrzení či vypracování splátkového kalendáře. (ilustrační fotografie) | foto: Profimedia.cz

U soudů se kupí žaloby klientů na bankovní poplatky. Banky zatím vítězí

  • 123
Tažení klientů proti bankovním poplatkům většinou končí neúspěchem. Lidem se sice nelíbí, že jim banky účtují poplatky za drobnosti, jako je sdělení zůstatku či poradenství při potížích se splácením, jelikož jsou však poplatky obsaženy ve smlouvách, banky u soudů vítězí. Jejich chování se ale mění. Díky tlaku klientů a konkurenci od nich často pomalu ustupují.

V pondělí ráno stačila soudkyni Lence Eliášové pražského Obvodního soudu pro Prahu 4 jen hodina a půl, aby se vypořádala s pěti žalobami klientů České spořitelny na bankovní poplatky.

U tohoto soudu leží největší díl soudních sporů o poplatky se spořitelnou. Všechny rozsudky v pondělí soudkyně vynesla ve prospěch banky. "Poplatek byl součástí smlouvy a já mám za to, že smlouvy se mají plnit," uvedla soudkyně Eliášová.

Nikdo z klientů nebyl v soudní síni, zastupoval je právník z advokátní kanceláře Toman, Devátý & Partneři, která se stará o stovky klientů. Ti se na ně spolehli v hromadném postupu proti bankám v iniciativě Poplatkyzpet.cz. Podle Jana Matouška, náměstka ředitele České bankovní asociace, sečetly banky k minulému týdnu 820 žalob, které už jsou u soudu. Z toho Česká spořitelna hlásí něco přes 300 případů.

Českou spořitelnu zastupují u většiny kauz právníci kanceláře Bělina & Partners. "Pravomocně skončených kauz máme dvacet včetně pondělních pěti a všechny byly rozhodnuté ve prospěch banky," řekl MF DNES advokát Martin Bělina.

Soudkyně potvrdila i nárok banky na náhradu advokátních nákladů řízení. Ty musí zaplatit žalující poté, co přijde písemný rozsudek. "Už máme zhruba tři písemná vyhotovení rozhodnutí a mám za to, že ty náklady byly zaplaceny, nikoliv klienty bank, ale vymáhacími společnostmi," dodal Bělina.

Advokát Petr Toman připouští, že už za některé klienty jeho kancelář poplatky za prohrané spory zaplatila. "Jde o částku kolem šesti až osmi tisíc za klienta. V tuto chvíli necháme vše běžet dále," řekl s tím, že jsou připraveni hradit další desítky kauz. "Na přelomu listopadu a prosince se obrátíme na Ústavní soud a budeme podávat stížnosti," dodal pro MF DNES.

Z 56 rozsudků byly jen dva v neprospěch banky

A jak banky vítězí? Spořitelna zvolila "šikovnou" strategii. Poplatek totiž neúčtovala za nic, ale za různé služby, jako je sdělení zůstatku, poradenství při potížích se splácením nebo různá potvrzení či vypracování splátkového kalendáře. Tím padá argument žalujících, že se banka neodůvodněně obohatila.

Spořitelna tak dosud jen sčítá vítězné body. "Evidujeme už 42 rozsudků a dvě rozhodnutí od finančního arbitra v náš prospěch," uvedla Klára Pačesová z tiskového oddělení spořitelny.

Podle bankovní asociace soud vyslovil k minulému týdnu už celkem 51 rozsudků, po pondělním rozhodnutí soudu toto číslo stouplo na 56. Z toho jen dva byly v neprospěch banky. Jeden byl z jara a týkal se Hypoteční banky, ten spustil tehdy hromadný zájem o žaloby (o rozsudku čtěte zde). Druhý případ je čerstvější, spor prohrála banka LBBW, protože neuvedla služby, za které si poplatek u úvěrového účtu počítala.

Tažení proti poplatkům má přesto tisíce drobných vítězů. Banky už si netroufají účtovat poplatky za správu nových úvěrů.

Aktuální srovnání sazeb, poplatků a dalších výhod hypoték

Ve srovnání před 3 roky má klient při žádosti o hypotéční úvěr mnohem lepší postavení. Vyberte si z nabídky 13 hypotéčních bank.