Automobilka v Kolíně tlačí vzhůru ceny bytů

Kdo si v Kolíně koupil před rokem 2001 byt nebo dům, určitě nelituje. Vydělal na tom celkem dost peněz. Právě před třemi roky totiž začaly ceny nemovitostí ve městě na Labi stoupat - nejprve pomalu, pak ovšem velmi strmě.

Důvodem byl zájem dvou zahraničních automobilek o stavbu továrny v průmyslové zóně u Ovčár. Nejprve německá BMW a potom japonsko-francouzské konsorcium Toyoty, Peugeotu a Citroënu (TPCA) vyšroubovaly ceny bytů, rodinných domků, pozemků a nájmů do závratných výšek.

"Chtěl jsem si koupit byt, ale neudělám to. Na koupi bytu je teď nejhorší doba," říká například třicetiletý Jan Bednář z Kolína.

Zatímco před příchodem TPCA bylo možné třípokojový byt na sídlišti pořídit za 850 tisíc korun, dnes nemusí stačit ani 1,3 milionu.

A když bude na pěkném místě a třeba i zrekonstruovaný, může to být ještě víc.

Ceny v Kolíně se přiblížily a srovnaly s cenami v největším automobilovém městě republiky - v Mladé Boleslavi, kde ovšem vyšším cenám bytů odpovídají i nadprůměrné příjmy v tamější továrně Škoda Auto. Otázkou zůstává, kdy se příjmy v obou automobilových městech vyrovnají.

Přesto běžná výplata na koupi bytu nestačí a rodiny se musejí zadlužovat a splácet bydlení desítky let, často s pomocí rodičů.

Obdobně rostou na Kolínsku ceny rodinných domů. Stačí se podívat na nabídku realitních kanceláří: rodinný dům na nijak atraktivním místě, který navíc volá po pořádné opravě, vyjde nejméně na dva miliony.

Realitní makléři odhadují, že ceny nemovitostí na Kolínsku vzrostly kvůli automobilce až o 40 procent.

VÝVOJ CEN SLEDUJTE
NA CENYBYTU.IDNES.CZ

V čem se ovšem přou, to je otázka, jestli ceny realit zůstanou na současné výši, nebo budou stoupat.

Například Jiří Šulc z poděbradské reality Rako tvrdí, že se ještě dlouho udrží na současné, pro nákup nevýhodné, výši. "Možná ještě stoupnou," odhaduje Šulc.

Jiní odborníci však tvrdí, že poptávka po bydlení ještě není uspokojena a že tedy ceny porostou zákonitě. Jak dlouho by tento trend měl trvat, také není jasné.