Kolín, TPCA

Kolín, TPCA - To nejdůležitější svěřují v kolínské TPCA robotům - ti totiž dokáží na jedné karoserii provést 2220 svárů s přesností na desetinu milimetru, což by v takovém čase a kvalitě žádný člověk nedokázal. (30. května 2005) | foto: Radek Cihla, MF DNES

Automobilka ukázala, jak se vyrábí po japonsku

  • 14
Je to spíš takový tanec než těžká strojová práce. Mechanický balet ohromných ramen robotů, které se přesouvají od jedné části budoucích automobilů k druhé, přitlačí se k nim a odlétne roj jisker.

Na tu masu strojů, které přesně vědí, co mají dělat, aniž by v okolí bylo vidět živáčka, by se člověk vydržel dívat možná i hodiny.

Takové představení se hraje nepřetržitě v nové továrně Toyoty, Peugeotu a Citroënu (TPCA) v Kolíně. Den před jejím slavnostním otevřením se vůbec poprvé mohl větší počet lidí zvenčí podívat, jak vlastně vypadá taková výroba aut na japonský způsob. Ten velký, zdálky čitelný nápis nad hlavami dělníků to říká jasně: Dnes kvalita, zítra úspěch.

Stejný nápis uvidí zítra pět stovek hostů z celého světa. Budou tu nejvyšší šéfové Toyoty a Peugeotu, ale i celá česká vláda v čele s předsedou Jiřím Paroubkem.
Oslavy začnou více než tři měsíce po zahájení výroby v továrně. Důvod?

"V únoru byla zima, nehodilo se pořádat slavnostní akci. Teď je navíc výroba už zaběhnutá," odpovídají v TPCA.

Tovární mraveniště
Ale zpátky do automobilky. V téhle obrovské hale se montují základy karoserií. Na první pohled mraveniště, pokud si člověk odmyslí ten nepříjemný hluk, kvůli kterému mají dělníci ucpávky v uších. A na hlavách helmy a na očích plastové brýle.

Co chvíli kolem projede vozík s naloženými díly, které se rychle musí přivařit, aby mohla karoserie pokračovat dál do útrob továrny. 

ČTĚTE TAKÉ

Rozběh TPCA kalí nedostatek bytů
Lidem automobilka nic nepřinesla

Kolín dluží kvůli TPCA miliardu
Nejdražší z Kolína je Toyota Aygo



To nejdůležitější tady svěřují robotům - ti totiž dokáží na jedné karoserii provést 2220 svárů s přesností na desetinu milimetru, což by v takovém čase a kvalitě žádný člověk nedokázal.

Světelná tabule tady dělníkům stále ukazuje, kolik automobilů se právě vyrábí a kolik je ještě potřeba, aby se splnil denní plán. „Zatím jsme vyrobili jedenáct tisíc vozů, jsme teprve v začátcích. Ale roční plán splníme,“ tvrdí prezident automobilky Masatake Enomoto.

Řada svařených karoserií udělá odbočku do lakovny, aby vyjely už pěkné a v barvě do takzvané finální montáže.

Kaizen, tedy neustálé zlepšování
Aby se ušetřilo místo, robot je vyzvedne ke stropu a v několikametrové výšce putují na linku, kde dělníci postupně přidávají jednotlivé díly. A další, tak trochu "mušketýrský" nápis: Bezpečnost pro všechny, všichni pro bezpečnost.

V celé továrně totiž platí zásady, které vymysleli v Toyotě pro co nejefektivnější a nejkvalitnější výrobu. Říká se jim japonským slovem kaizen a znamená to neustálé zlepšování a zároveň obrovský důraz na bezpečnost zaměstnanců.

Linka s automobily se pomalu pohybuje - až se továrna rozjede naplno, vypustí linka každou minutu jedno hotové auto.

U pásů visí žlutá lana. Když má dělník problém, zatáhne za něj a přiběhne nadřízený na pomoc. Kdyby se objevila opravdu velká závada, linka se může dokonce zastavit - to proto, aby byla jistota, že z továrny nevyjede špatný vůz.

"Výroba se musí okamžitě zastavit, pokud by hrozily velké problémy," potvrzuje Enomoto.

Hotové automobily pak čeká poslední kontrola: ve světelném tunelu se kontroluje lak, pak se seřizuje geometrie, brzdy, motor a vůz vjíždí do zvláštní sprchy, která by odhalila, kdyby do auta zatékalo. Automobil je hotový a odjíždí na seřadiště a na testování na dráze. Od příštího roku takhle TPCA vyrobí 300 tisíc automobilů, které se pak rozvezou po celé Evropě.