Politici jednají o tom, co dělat, až z chodeb Dolu Paskov odejdou poslední horníci.

Politici jednají o tom, co dělat, až z chodeb Dolu Paskov odejdou poslední horníci. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Asie, investoři, nová silnice. Politici řeší, jak pomoci Ostravsku

  • 79
Cesty do Asie kvůli lákání investorů do Moravskoslezského kraje jsou zatím jediným zveřejnitelným výsledkem jednání pracovní skupiny pro hospodářskou a sociální situaci v regionu. Problémů přibývá, například hejtman upozornil, že potíže OKD už nepřímo ohrožují i podniky ze zcela jiných oborů.

"Zatím nebudeme hovořit konkrétně, počkejte si na výstupy z jednání s prezidentem a z vlády," odmítl přiblížit detaily pondělního jednání pracovní skupiny ministr průmyslu a obchodu Jiří Cienciala.

"Co máme připraveno? To, co slyšíte. Máme připraveny podklady. Dnes se ještě specifikují, aby to pan prezident při své genialitě bleskem pochopil, a tam se dohodneme na dalším postupu," dodal ministr k chystané schůzce s Milošem Zemanem.

Nejde jen o Paskov, pomoc potřebuje celý kraj

Zdůraznil, že zdaleka nejde jen o Paskov. "My řešíme Moravskoslezský kraj jako celek, navazující hutě a tak dále. Nedělejme z Paskova senzaci, nedělejme z něj modlu, my potřebujeme, aby kraj fungoval jako celek. Vytrhávat z kontextu jednu firmu ničemu nepomůže," řekl na dotaz, jaké konkrétní kroky skupina vládě navrhne schválit.

"Chystáme se do Koreje, chystáme se do Číny, pojedeme tam hledat práci," dokončil Jiří Cienciala.

Vleklé problémy společnosti OKD, které stály u začátku současné krize, už začínají podle hejtmana Miroslava Nováka ohrožovat také další firmy.

"My jsme dnes zaznamenali informaci, že například bankovní domy středním firmám, ne těm velkým, znepříjemňují přístup k úvěrům, protože si vyhodnotily, že je zdejší region kritický," komentoval akutní problémy hejtman. "Banky si vyhodnotily, že je problémové podporovat například střední stavební firmu do doby, než dostane zaplaceno."

Potravinářská firma zvažuje Opavsko

Nová pracovní místa by měl zajistit příchod nových investorů. O ten by se měli starat hlavně zaměstnanci agentury CzechInvest, které politici při současných problémech vytýkají dlouhodobou nečinnost. Její generální ředitel Marian Piecha však s novináři odmítl hovořit.

Podle zákulisních informací se v současnosti jedná se třemi firmami, které by mohly do regionu přijít. Nakolik by ale právě ony mohly pomoci propuštěným horníkům z Frýdecko-Místecka, zatím není jisté.

Podle informací České televize by mohl jeden z investorů zamířit na Opavsko, jednání jsou však stále v počáteční fázi. Navíc se má jednat o firmu působící v potravinářském sektoru a je otázkou, jestli by horníci po případné rekvalifikaci dojížděli z Frýdecko-Místecka do Opavy.

Důl Paskov by podle posledních informací mohlo v průběhu příštích osmnácti měsíců opustit až 1 200 lidí, pro které by OKD nemělo další uplatnění na svých zbývajících šachtách.

Jmenovat investory nemůžeme. Ani naznačovat

I pro ně by podle dosavadních sdělení členů pracovní skupiny měli přinést pracovní místa noví investoři.

"Nejsme pupkem světa, proto nemůžeme zatím investory jmenovat ani specifikovat, v jakých oborech pracují, to by je mohlo od dalších jednání odradit," přiblížil důvody mlčení hejtman.

Problémy s nezaměstnaností by mohly pomoci řešit také investice do stavby nových silnic. V návrhu státního rozpočtu pro příští rok jsou pro dopravní stavby v kraji vyčleněny přibližně čtyři miliardy korun. Část z nich by mohla zamířit na stavbu obchvatu Třince.

"Administrativní část přípravy stavby přeložky silnice I/11 v úsecích Nebory -Oldřichovice a Oldřichovice - Bystřice byly dokončeny a během tohoto týdne bude vyhlášeno výběrové řízení na zhotovitele stavby," řekla třinecká starostka Věra Palkovská.

Silnice na Třinecku se chystá po úsecích

"Pokud vše půjde dobře, mohlo by se začít stavět na jaře příštího roku," dodala starostka s tím, že celá stavba obchvatu Třince by mohla vyjít zhruba na pět miliard korun.

Dostupné peníze i stav příprav zatím umožní stavbu dvou ze tří chystaných úseků, část silnice mezi Nebory a Třanovicemi si na zahájení ještě počká. "Na úseku Třanovice - Nebory ještě nedošlo k vykoupení pozemků a příprava probíhá o poznání pomaleji," vysvětluje Palkovská.

"Kdybychom čekali, až bude příprava hotová celá od Třanovic po Bystřici, výstavba by se zase o několik let zpozdila," dodala s tím, že se na stavbu podařilo získat také peníze z Evropské unie.