Zpomalené iPhony? Češi by se žalobou příliš šancí neměli, míní právníci

  1:00aktualizováno  1:00
K žalobě proti společnosti Apple se každým dnem přidává víc a víc lidí. Lavinu žalob strhlo přiznání kalifornské firmy, že záměrně zpomalovala software iPhonů se staršími bateriemi, aby se nevybíjely rychle. V Česku se žádná iniciativa kauze nevěnuje a podle právníků by Češi ani neměli velkou šanci na úspěch.

iPhone SE | foto: Apple

Na Apple zatím míří devět hromadných žalob. Největší z nich o odškodnění ve výši 999 miliard dolarů obviňuje technologického giganta z toho, že zpomalováním softwaru nutí majitele starších modelů k nákupu smartphonů novější generace. Vzhledem k tomu, že tržní hodnota Applu počátkem roku činila asi 880 miliard dolarů, těžko se dočkají vyplacení celé částky (více o žalobách čtěte zde).

Většina žalob byla doposud podána ve Spojených státech. Jedna žaloba o 500 milionů šekelů (3,1 miliardy korun) se objevila v Izraeli. Jak uvedl deník Sydney Morning Herald, právní kroky proti Applu plánuje i australská kancelář Shine Lawyers z Queenslandu.

V Česku je to složitější

„Čeští občané se mohou teoreticky obrátit na soud s tvrzením, že byli jako zákazníci postupem Applu klamáni a v důsledku toho jim vznikl nárok na náhradu škody či zadostiučinění za nemajetkovou újmu. Osobně si však nemyslím, že by měli v takovém sporu příliš velkou šanci na úspěch,“ řekl MF DNES advokát Václav Kučera z advokátní kanceláře Toman, Devátý & Partneři.

Podle něj není úplně jasné, jak by mělo být jednání Applu právně kvalifikováno. Předběžně lze nicméně uvažovat o zmiňovaném klamání spotřebitele a nekalosoutěžním jednání.

„Dalším problémem je to, že české právo na rozdíl od toho amerického nezná institut takzvaných hromadných žalob. V Česku by tak bylo nutné posuzovat každou žalobu individuálně,“ vysvětlil Kučera s tím, že by to bylo velmi složité. Hromadné žaloby přitom podle něj nejsou běžné ani v Evropské unii.

Pravděpodobnost, že by spotřebitel jako kupující mohl před českými soudy uspět s individuální žalobou o významnější kompenzaci, je poměrně nízká i podle advokáta Miroslava Hájka z poradenské skupiny Vilímková Dudák & Partners.

„V případě žaloby na náhradu škody by bylo těžké prokázat, že zde nějaká škoda vůbec vznikla. Navíc v momentě, kdy by kupující na základě nedostatku informací namísto nákupu náhradní baterky zvolil nákup nového modelu, by záruční lhůta již zřejmě uplynula, takže domáhat se náhrady z titulu odpovědnosti za vady výrobku by bylo obtížné,“ vysvětlil Hájek a dodal, že za takové jednání by mohl být Apple v krajním případě pokutován ze strany České obchodní inspekce, protože by se mohlo jednat o nekalou obchodní praktiku.

V čem je problém

Funkci, která omezuje výkon procesoru u telefonů se staršími bateriemi, zavedl Apple loni v operačním systému iOS 11.2.1. Týkala se pouze iPhonů 6, 6S a SE. Americký gigant se tím podle svých slov snažil zamezit samovolnému vypínání telefonů v okamžiku, kdy slábnoucí baterie nebyla schopna ustát požadavek procesoru na více energie. Později funkcí disponovaly také iPhone 7 a7 Plus.

Apple se kaje. S omluvou rapidně snižuje ceny pozáruční výměny baterie

I když Apple uživatele uklidňuje, že se mohou snížení výkonu vyhnout výměnou baterie, kterou kvůli stížnostem a žalobám zlevnil ze 79 dolarů (1 682 Kč) na 29 dolarů (617 Kč), rozruch neustává. Slevu přitom společnost chtěla zavést až na konci ledna, ale okolnosti ji přinutily konat rychleji.

Podle vyjádření Applu je celá kauza velké nedorozumění. Firma se ve svém prohlášení obhajuje, že by nikdy neudělala nic, co by záměrně zkrátilo životnost jakéhokoliv produktu nebo snížilo jeho výkonnost.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

Ilustrační fotografie

Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly:...

Výdaje na varroázu rostou, loni dosáhly 30 milionů. Včely ale umírají dál

Včela medonosná (28. února 2019)

Boj proti kleštíkovi včelímu, který je schopen přes zimu zlikvidovat celé včelstvo, čím dál víc vysává dotace pro...

Bankovní asociace vítá plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu

ČSOB - ilustrační snímek

Česká bankovní asociace přivítala plán vlády na vytvoření Národního rozvojového fondu, do kterého by přispívaly banky...

Najdete na iDNES.cz