Nasednou na kolo, a aniž by se museli dřít do kopců, projedou si oblíbené turistické cíle. Projekt e-Šumava, který funguje v národním parku od loňského června, nabízí lidem elektrokola, elektroskútry nebo elektromobil. Vybrat si mohou z 12 půjčoven rozmístěných mezi Kvildou a Železnou Rudou.
A turisté novinku uvítali hned v první sezoně. „Zájem byl nečekaně velký. Nejvíce se půjčují e-kola, protože se na nich lidé dostanou prakticky všude. Elektromobily vyhledávají většinou jejich fanoušci nebo ti, kteří uvažují o koupi a chtějí si je vyzkoušet,“ popsala za projekt e-Šumava Martina Kunclová.
Pro návštěvníky je na letošní sezonu připravena další novinka. „Zkušebně zařazujeme na vybrané půjčovny horská e-kola a plánujeme v případě nepříznivého počasí půjčovat e-auta za cenu e-kol,“ prozradila Kunclová.
Projekt e-ŠumavaProjekt nabízí k zapůjčení 26 elektrokol, 10 elektroskútrů a čtyři elektromobily. Dojezd elektrokol je 40 až 70 kilometrů, podle složitosti terénu. Elektrokola je možné používat na všech cyklostezkách NP Šumava. Dojezd elektroskútrů je 40 až 60 kilometrů. Jezdí se s nimi jen po silnicích. Dvoumístný elektromobil i'moving Smile ujede na jedno nabití 70 kilometrů, pětimístný Nissan Leaf 120 kilometrů. Síť půjčoven a dobíjecích stanic funguje v různých částech Národního parku Šumava. Například v Dobré Vodě u Hartmanic, na Prášilech, Modravě, Špičáku nebo na Kvildě. |
Elektrokolo vyjde na den po složení zálohy na zhruba 500 korun, skútr na 590 a cena elektrovozu se pohybuje od 790 korun do necelé tisícovky podle typu auta.
Na Šumavě je 30 nabíjecích stanic pro kola. Jsou rozmístěné tak, aby lidé mohli v mezičase vyrazit pěšky na výlety v okolí nebo si dát oběd.
Jihočeši spolupracují s bavorským parkem v projektu eWald. Lidé se tak mohou s elektrovozidly podívat i za hranice. Zatímco na německé straně funguje běžně doprava elektromobily i nabíjecí stanice, na české jsou zatím k dispozici pro e-vozy nabíjecí stanice jen dvě. Na chatě Rovina mezi Hartmanicemi a Železnou Rudou se díky modernímu úložišti elektřiny nabíjí v noci auta pouze ze sluneční a větrné energie.
„Se společností eWald jsme navázali spolupráci. Klienti vybaveni kartou eWaldu dostávají zdarma elektřinu z našich stojanů a stejně tak i opačně. Do budoucna plánujeme ještě několik stanic,“ řekl Juraj Donoval ze společnosti B-64, která je jedním z partnerů projektu e-Šumava.
Právě na vytvoření sítě dobíjecích stanic, a tím i prodloužení trasy pro elektromobily, které ujedou na jedno nabití 70 až 150 kilometrů, se teď chce podílet i Písek. Jedním ze zahajovacích projektů je e-Road Písek - Deggendorf.
„Jeho podstatou je rozšíření a bližší propojení dvou regionů eWald a e-Šumava. Trasa z Deggendorfu do Písku vede jejich středem a může pokračovat na Prahu,“ popsal místostarosta Písku Josef Knot.
Písek teď podal žádost do Programu přeshraniční spolupráce Česká republika - Svobodný stát Bavorsko o dotaci na komplexní analýzu. Ta přinese odpovědi na otázky finanční náročnosti vybudování trasy či umístění dobíjecích stanic. Současně by mohla sloužit jako návod pro další středně velká města, která uvažují o rozvoji elektromobility.
„Pak budou následovat další kroky. Jedná se o projekt přibližně na dva roky. Rozpočet je za všechny partnery plánovaný na 17 milionů korun. Česká strana z této částky zaplatí sedm milionů,“ dodal Knot.
Trend elektrovozidel se rozšiřuje i do dalších částí Jihočeského kraje. Zapůjčení elektrokol a elektroskútrů nabídne letos v létě i úzkokolejka v Jindřichově Hradci. Půjčovny vzniknou na třech zastávkách - v Jindřichově Hradci, Kamenici nad Lipou a Nové Bystřici.
„Na každé budou k zapůjčení dva skútry a pro první rok čtyři kola. Doporučené trasy nabídneme v propagačním materiálu. Jsou vytvořeny jako okruhy po místních zajímavostech s možností dobití baterií u penzionů. Plné dobití trvá pět hodin, nepředpokládám ale, že by lidé dorazili s úplně prázdnou baterií. Zhruba hodina, kdy si dají třeba kávu nebo oběd, tak postačí na oživení baterie o 20 procent. To by mělo stačit na dojetí do cílové stanice nebo k dalšímu dobíjecímu místu,“ informoval za jindřichohradeckou úzkokolejku Pavel Matlas.
Přesný termín, kdy se půjčovny otevřou, společnost ještě nemá. „Ale předpokládáme, že to bude v červnu, maximálně v červenci,“ naznačil Matlas.