Výmoly, hluboké vyjeté koleje, asfaltové záplaty, trhliny i vybledlé dopravní značení. To vše má silnice v Rudolfovské třídě v Českých Budějovicích. Platí to navíc v celé délce čtyř kilometrů, od Sadů až po Vráto. Patří přitom mezi desítku dopravně nejdůležitějších komunikací v krajském městě.
Zároveň je však společně s Husovou třídou také asi ta nejvíce zničená. Po letech čekání a zdlouhavých příprav či odkladů se jí letos konečně dostane pozornosti. Jednu část nechá v létě opravit budějovická radnice, druhou Jihočeský kraj.
Bude to úsek od křižovatky s Okružní až k viaduktu. Řidiči se tak musí připravit na dopravní komplikace. Jak velké budou uzavírky, ještě není stanoveno. Pravděpodobné je, že se silnice zcela uzavře maximálně o víkendu či ve svátek, jako to bylo v minulosti i při jiných výměnách asfaltu.
Tentokrát tak asi nehrozí kolaps dopravy jako při rekonstrukci Strakonické, který si řidiči dobře pamatují. Ale zásah to bude velký. „Je to velmi frekventovaná trasa, a proto musíme vždy uzavřít jen část a připravit objízdné varianty, aby to dopravu zatížilo co nejméně,“ potvrdil Petr Maroš (ODS), náměstek primátorky.
Opraví a časem rozkopou
Město spravuje část Rudolfovské od Sadů po odbočku do Hlinska. Na letošní úsek mezi odbočkou a viaduktem počítá s investicí přibližně 50 milionů korun. Dostane se tak asi na nejhorší část kolem Penny či Madety. Nový bude povrch silnice, na sítě pod zemí se však nedostane.
„Bohužel nemáme z minulých let připravený projekt i na rekonstrukci kanalizace, elektřiny, plynu a podobně. Ale nemůžeme už dále čekat, protože stav Rudolfovské je velmi špatný. Proto vyměníme povrch a k sítím se za sedm až osm let vrátíme,“ konstatoval Maroš.
Silnice, které v Budějovicích čekají na opravu* Rudolfovská – v celé délce |
To znamená, že se po této době silnice opět rozkope. Plýtvání to ale podle Maroše není, další záplatování by už Rudolfovské nepomohlo. „Budeme se snažit udělat letní opravu co nejlevněji, ale aby silnice zároveň byla v celé části nová,“ doplnil náměstek.
Jihočeský kraj na práce města naváže úsekem od odbočky na Hlinskou až po křížení s Okružní. Zbylé dvě části budou následovat v dalších letech. Celkové náklady se určitě dostanou přes 200 milionů korun. Celá Rudolfovská by měla být hotová do tří let.
Časově náročnější i dražší bude část mezi Sady a nádražím nejblíže k centru. Na tento přibližně půlkilometrový úsek má radnice připravený projekt, a to včetně výměny sítí. Původně chtělo město dělat tuto rekonstrukci už zhruba před třemi lety.
„V dlouhodobém plánu investic jsme si na to vyčlenili roky 2025 a 2026. Nyní čekáme na vydání stavebního povolení,“ upřesnil náměstek nové termíny. A zbylou část od Okružní až k Rudolfovu udělá kraj v příštím roce. „To už bude v provozu dálnice, která v tomto úseku prochází,“ přidal hejtman Martin Kuba (ODS).
Blíží se čas pro Dlouhý most
Kromě Rudolfovské jsou ale v Českých Budějovicích i další silnice, které jsou ve špatném až kritickém stavu a zároveň patří mezi dopravně hodně důležité. Je to dále třeba Husova třída.
„Ta je opravdu hodně rozbitá, ale platí to i pro další komunikace. Musíme proto vše načasovat, abychom v jednu chvíli neměli rozkopané celé město. S Husovou bychom se mohli pustit i do oprav Dlouhého mostu, který to také bude potřebovat,“ potvrdil Maroš.
Obyvatelé si všímají i dalších zničených míst. „Po zimě je na tom bídně Novohradská v Mladém. Samostatnou kapitolou je cesta od Kauflandu na Švábův Hrádek. To je hrůza,“ poznamenal řidič z povolání Tomáš Havlík.
Nedaleko Sádek se začne už za několik dní s rekonstrukcí křižovatky na Zlaté stoce a okolí. Zmíněný úsek Novohradské chtělo město také opravovat letos, aby byla silnice nová, než tudy začnou jezdit vozidla mířící nebo sjíždějící z dálnice D3 na Pohůrce. Jenže pod Novohradskou budou chtít dělat dotčené firmy také nové sítě, a tak je oprava asfaltu odložená, než se vše připraví na velkou rekonstrukci.