Je to už více než třicet let, kdy vznikly první plány na přivedení tepla do Budějovic z Temelína. Projektanti s tím počítali ještě při zahájení stavby elektrárny.
Roky ale zůstalo jen u plánů. Až do minulého týdne, kdy zástupci krajského města, českobudějovické teplárny a společnosti ČEZ podepsali smlouvu, díky které začne stavba 26 kilometrů dlouhého horkovodu.
„Počítáme s tím, že na jaře, hned jak to počasí dovolí, začneme s pracemi. Zkušební provoz a první dodávky do domácností by tak začaly v topné sezoně 2020/2021,“ řekl Bohdan Zronek ředitel divize jaderná energetika a člen představenstva ČEZ.
Pro odběratele je důležité, že by to mělo do budoucna stabilizovat cenu tepla, která by i díky horkovodu v příštích více než dvaceti letech neměla v Budějovicích raketově vzrůst. Právě na 20 roků je podepsaná smlouva na dodávky, ale Zronek nevyloučil, že ji bude možné prodloužit s ohledem na další provoz elektrárny Temelín.
„Životnost samotného potrubí je delší než dvacet let. Nové jsou technologie zaměřené na minimální tepelné ztráty, půjde o nejmodernější teplárenskou technologii u nás,“ doplnil Zronek. Stavba podle jeho slov nenaruší běžný život v regionu.
Půjde o 26 kilometrů dlouhé potrubí o vnitřním průměru půl metru, které bude uložené minimálně 1,3 metru pod zemí. Trasa povede z větší části podél silnice z Týna nad Vltavou do Budějovic.
Mimo areál elektrárny budou na povrchu dvě čerpací stanice u obory v Hluboké nad Vltavou a na sídlišti Vltava v Budějovicích a tři potrubní mosty. Cenu stavby nechtěli zástupci ČEZ, který je jediným investorem, před podpisem smlouvy se zhotovitelem sdělit. Budou to stamiliony korun. Starší odhad byl 1,3 miliardy korun.
Teplo z Temelína má sloužit především k vytápění sídlišť Máj, Vltava, Šumava, Pražského předměstí s možností dodávek i pro Suché Vrbné a Havlíčkovu kolonii.
„Může tvořit až 40 procent dodávek našim odběratelům,“ upřesnil Václav Král, předseda představenstva Teplárny České Budějovice, kde je stoprocentním vlastníkem město.
Pozitivní vliv na životní prostředí
Nejen, že se zdražuje uhlí, ale Král upozornil i na obrovský cenový růst povolenek, které umožňují spalováním vypouštět do ovzduší oxid uhličitý. Cena povolenek letos narostla čtyřnásobně.
I proto v Českých Budějovicích hledali cesty, jak získat další zdroj tepla pro tisíce domácností, aby nemuseli obyvatelé za pár let platit výrazně více než nyní. Přesto si ale obyvatelé využívající služeb teplárny oproti letošnímu v příštím roce připlatí. Nárůst je 3,7 procenta. Budějovičtí zaplatí 617 korun za gigajoule. Výdaje průměrné domácnosti, která ročně spotřebuje zhruba 25 gigajoulů tepelné energie za vytápění a ohřev teplé vody, se v průměru zvýší za rok o 546 korun. To znamená, že domácnost zaplatí o 45 korun měsíčně více.
„Museli jsme reagovat na výrazný růst cen povolenek na emise skleníkových plynů,“ uvedl Tomáš Kollarczyk, místopředseda představenstva teplárny.
Horkovod bude mít také pozitivní dopad na životní prostředí v Budějovicích. Díky němu nebude muset teplárna spálit až 80 tisíc tun uhlí ročně a nevypustí stejný objem oxidu uhličitého. „Náš stávající provoz patří mezi nejčistší v Česku, s rezervami plníme všechny normy a limity,“ navázal Král.
Projekt tak v tomto ohledu ocenila i Kvetoslava Kotrbová, ředitelka Krajské hygienické stanice Jihočeského kraje. „Každé takové opatření je rozhodně pozitivní. Méně spalování by se navíc mělo odrazit i v hlučnosti, na kterou se specializujeme. V tomto ohledu musím ještě dodat, že už od roku 2016 jsme neměli na teplárnu žádné stížnosti,“ konstatovala Kotrbová.
Tepelný přivaděč z Temelína bude třetí nejdelší v České republice, 34 kilometrů měří teplovod mezi Elektrárnou Mělník a Prahou, o čtyři kilometry méně má pak potrubí mezi Opatovicemi a Chrudimí.
Temelín také už 19 let vytápí Týn nad Vltavou. Díky tomu tam mohli zrušit 22 středně velkých uhelných výtopen a tři velké kotelny, město tak patří mezi oblasti s nejčistším vzduchem v jižních Čechách.
Horkovod spojí Jadernou elektrárnu Temelín a České Budějovice.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz