Úsek je první vodní cestou, kterou se v Česku po 35 letech podařilo otevřít. "Celková cena přesáhla 800 milionů korun. Vím, že si hodně lidí myslí, že jsou takové stavby zbytečné, ale musíme si uvědomit, že voda patří k životu a všude ve světě se stala hitem," řekl náměstek ministra dopravy Ivo Toman.
První loď s hosty vyplula z přístaviště Lannova loděnice pod budějovickým Dlouhým mostem v sobotu krátce před polednem. K marině v Českém Vrbném se dostala okolo půl jedné.
"Celkem mi cesta mezi Hlubokou a Budějovicemi zabere i s proplutím komory jezu asi hodinu a dvacet minut," řekl její kapitán Jaroslav Vacek.
Kvůli splavnění Vltavy muselo být bylo v uplynulých letech upraveno koryto řeky na plavební hloubku 1,6 metru. V Budějovicích vznikl přístav s pohyblivým molem a také obratiště lodí.
Nejdražší však byla modernizace vrbenského jezu spolu s vybudováním plavební komory. Také tu vyrostl ochranný přístav se zázemím pro více než dvě desítky lodí, které do něj vplouvají pod unikátním pohyblivým mostem. "Plavidla tu v bezpečí mohou přečkat i povodně," připomněl šéf Ředitelství vodních cest Karel Peška.
Všechny tyto stavby se v sobotu otevřely pro veřejnost. Nabídce prozkoumat jejich zázemí a poprvé se po řece projet neodolaly stovky lidí. Zvýhodněný jednosměrný lodní lístek vyšel na padesát korun.
"Je tu hodně technicky zajímavých věcí. Přestože splavnění moc nefandím, s dětmi lodí určitě pojedu. Bude to pro ně zážitek," podotkl Stanislav Procházka z Českých Budějovic.
Práce na splavnění řeky směrem k Týnu nad Vltavou teď pokračují stavbou plavební komory jezu na Hluboké. "Pak se lidem otevře možnost výletů do soutěsek a překrásného údolí v okolí Purkarce na Hněvkovické přehradě," těší se hlubocký starosta Tomáš Jirsa.