Místo vlaků nyní jezdí autobusy. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Na úzkokolejku vyjedou stroje pro údržbu, vozit cestující zatím nikdo nechce

  • 2
Drážní úřad vydá koncem srpna povolení pro provozování úzkokolejných drah v jižních Čechách a na Vysočině. Díky povolení se budou moci po dráze pohybovat stroje určené k údržbě trati. Nebude ale možné provozovat veřejnou dopravu cestujících. K tomu je nutné jiné povolení, o něž dosud nikdo nepožádal.

Na úzkokolejce od podzimu vlaky nejezdí, firma Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) je v konkurzu, podle soudu dluží přes 360 milionů korun.

Drážní úřad předpokládá, že na konci srpna vydá povolení pro provozování obou úzkokolejných drah - jedna větev vede z Jindřichova Hradce do Obrataně, druhá do Nové Bystřice. O povolení požádala Správa úzkokolejných drah, což je dceřiná firma JHMD.

„Vydání povolení znamená, že se po tratích budou moci v případě potřeby pohybovat pracovní stroje určené pro údržbu dráhy, ale není možné na nich provozovat jakoukoli veřejnou přepravu osob, ani třeba ve formě drezín. K tomu je potřeba získat osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy, o které zatím v této souvislosti nikdo nepožádal a jehož vydání trvá řádově pět měsíců,“ uvedla mluvčího Drážního úřadu Pavlína Straková.

Jindřichohradecké místní dráhy

Společnost vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech přepravily ročně zhruba 400 tisíc cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí asi 40 vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka.

Letos v květnu prohlásil soud na firmu JHMD konkurz. Firma je v úpadku a provoz vlaků na úzkokolejce loni v říjnu zastavila. V místech, kudy vedou úzkokolejky, provozují zatím náhradní autobusovou dopravu Jihočeský kraj a Kraj Vysočina.

O provoz úzkokolejky místo zadlužené JHMD měly před prázdninami zájem brněnská společnost Gepard Express a firma WTT. O provoz tratí, ne však o dopravu samotnou, projevila zájem také firma Swietelsky Rail CZ. Jihočeský kraj je ochotný jednat o finanční spoluúčasti na dopravě, ale pro období jízdního řádu 2023/2024.

JHMD již dříve uvedla, že nemá na splácení dluhů. Argumentovala tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj Vysočina to odmítá, uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.

1. června 2023