V místě budoucího kilometrového tunelu mezi Dobrovodskou a Ledenickou ulicí na...

V místě budoucího kilometrového tunelu mezi Dobrovodskou a Ledenickou ulicí na okraji Budějovic se toho v poslední době příliš neodehrálo. Stavaři se nejdříve museli dohodnout s Ředitelstvím silnic a dálnic, jak vůbec dál postupovat v tomto problematickém úseku. | foto: Petr Lundák, MF DNES

Spodní voda zlobí, tunel na D3 u Budějovic se prodraží o 200 milionů

  • 21
Problémy na stavbě dálničního obchvatu kolem Českých Budějovic pokračují. Stavba tunelu Pohůrka, který je součástí dálnice D3, se prodraží až o 200 milionů korun. Silničáři museli kvůli agresivní spodní vodě změnit technologii. Firma, jež tunel staví, dostala už od Ředitelství silnic a dálnic pokyn, aby udělala výkop.

Obchvat chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznit v letech 2024 až 2025. To je obrovské zdržení, oproti předpokladům při zahájení stavby to dělá posun už o dva roky. 

ŘSD ho staví od jara 2019; nejdřív uvádělo, že ho dokončí v roce 2022, následně 2023 a pak MF DNES zjistila, že to bude až rok 2024. Nyní to může být opět o několik měsíců později. 

Obchvat má dvě části: úsek Hodějovice - Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, a 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné - Staré Hodějovice za 5,28 miliardy. Právě jeho součástí je i kilometrový tunel Pohůrka mezi Budějovicemi a Dobrou Vodou se Srubcem.

Silničáři na něm zastavili práce již dříve. Původně se stavěl pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha. Stavbaři ale zjistili, že v místě je agresivní spodní voda s vysokou hladinou. Nově tak stavební firmy položí do jámy těleso, do nějž se spodní voda nedostane.

„Navýšení nákladů je spojené se změnou postupu. Oproti technologii podzemních stěn, stanovené v zadávací dokumentaci, které měly být součástí nosné konstrukce tunelu, je dnes zpracovávána dokumentace na výstavbu nosné konstrukce tunelu v zajištěné stavební jámě,“ uvedl Studecký.

Stavba tunelu tak opět začala. ŘSD dalo firmě pokyn, aby udělala výkop. Ve druhém čtvrtletí pak přijdou na řadu práce spjaté se změnou technologií. Problematika je natolik závažná, že má na ni zvýšený dohled přímo generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Někteří z obyvatel z okolí stavby mají obavy, že právě potíže se spodní vodou způsobí problémy i jim na jejich domech kvůli možnému pohybu půdy.

ŘSD předpokládá, že úsek od Třebonína před tunel Pohůrka zprovozní ve třetím čtvrtletí roku 2023. Očekává, že dopravu svede na stávající silniční síť nově budovaná vozovka s názvem Zanádražní. 

„Zprovoznění celého úseku dálnice kolem Českých Budějovic včetně tunelu je závislé na postupu prací. Předpokládáme, že v letech 2024 - 2025. Cílem je zprovoznit celý obchvat do konce roku 2024,“ sdělil Studecký.

Silničáři plánují i další části jihočeské D3. Na přelomu letošního druhého a třetího čtvrtletí chtějí začít stavět 8,5 kilometru dlouhý úsek Třebonín - Kaplice nádraží za 2,4 miliardy korun. Pokud tedy úřady smetou ze stolu připomínky hnutí Duha, které mimo jiné chtělo, aby se tato část stavěla v tunelu.

Na zbývajících částech dálnice k rakouským hranicím pracuje ŘSD na projektové přípravě a do konce roku chce zahájit výběrové řízení na úsek Kaplice nádraží - Nažidla.

,