Na dveřích českobudějovické pobočky cestovní kanceláře Bolero tours visel na začátku týdne lístek s nápisem dovolená. Platil pro pondělí a úterý. Klienti se proto dostavili ve středu s tím, že už na ně bude někdo čekat, ale opět měli smůlu.
Dveře byly stále zamčené. Jen lístek se změnil. Dovolená měla platit do pátku. Ve čtvrtek však cestovní kancelář na svém oficiálním webu zveřejnila, že po 23 letech končí. Jde letos o první cestovní kancelář, která zkrachovala.
Nemá totiž uzavřenou pojistnou smlouvu. Nemohla proto nabírat ani vypravovat další zájezdy. MF DNES ve středu navštívila pobočky Bolero tours v Jihočeském kraji. Na jedné zastihla zaměstnankyni.
"Přišla jsem jen prodloužit dovolenou, taková je domluva s majiteli. Jen se bojím, aby sem někdo nepřišel nadávat. Já s tím nemohu nic dělat," řekla.
Cestovní kancelář zrušila i webové stránky
MF DNES se opakovaně pokoušela kontaktovat majitele v hlavní kanceláři v Třeboni i na několika telefonních linkách. Bez úspěchu. Vedoucí CK Bolero tours Jan Lebeda nereagoval ani na SMS. Svá prohlášení pouze zveřejňuje na svém webu.
"Bohužel fenoménem se v posledních letech při prodeji zájezdů staly slevy," uvedl Jan Lebeda. "Je to zaklínadlo, bez kterého zájezd prakticky nejde prodat. Celý tento kolotoč společně s přetrvávající krizí a intenzivním šetřením zákazníků, které je stále těžší přesvědčit, aby vycestovali mimo krásné a rekreační jižní Čechy a obzvláště Třeboňsko, měl bohužel na náš hospodářský výsledek negativní dopad." Právě na jeho základě pojišťovny neuzavřely s cestovní kanceláří smlouvu na letošní cestovní sezónu.
"Na holičkách jsme nenechali nikoho. Našim klientům i pojišťovně poskytneme veškerou součinnost tak, aby byli všichni naši zákazníci odškodněni co nejrychleji. Vzniklá situace nás velmi mrzí a zákazníkům se omlouváme," dodal Lebeda.
Problémy kvůli přísnějším podmínkám
Jak to bude s již prodanými zájezdy? Na webu kanceláře stojí, že "CK Bolero tours bude v nejbližším období podrobně informovat své zákazníky o způsobu uplatnění jejich zákonných nároků."
Podle Kateřiny Petříčkové, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, je zásadní informací pro zákazníky s uzavřenými cestovními smlouvami, zda v době podpisu byla pojistka platná. Pak by při případném úpadku firmy řešila vrácení záloh či jiných plateb za neuskutečněný zájezd právě pojistka.
Důvodem potíží mohou být podle Petříčkové také přísnější podmínky pro sjednávání pojištění úpadku. Pro letošní rok poklesl počet pojištěných cestovních kanceláří z 1 030 (k 31. 8. 2012) na 986 (k 21. 3. 2013). "Bolero tours není první cestovní kanceláří, které nebyla prodloužena pojistka," dodala.