Jaká byla hlavní myšlenka, ze které návrh vycházel?
Původní myšlenka tohoto projektu pracovala s vizí dřevěných buněk, kde jednotlivé třídy (buňky) bude možné doplňovat nebo odebírat, podle aktuálních potřeb školy. Jako taková se neshledala s politickou podporou, což nás motivovalo k vytvoření návrhu nového.
Dále jsme se drželi dřeva a kladli si otázky: Může architektura školy ovlivnit myšlení dětí? Může estetika interiéru zvýšit pozornost žáků? Může pohled do dřevěné kresby podpořit vnímání přírody? Odpovědi bychom rádi nalezli v průběhu let právě v Nučické škole.
Přístavby jsou zděné, zastropené pohledově uplatněnými dřevěnými panely. Půdní vestavba byla provedena do historického krovu hlavní budovy školy. Akustický komfort učeben v podkroví a přístavbě ZŠ zajišťují pohledové panely.
Rozsáhlejšímu použití pohledového dřeva či provedení kompletních dřevostaveb bránily požární předpisy a zejména klasifikace hořlavosti stavebních výrobků. Množství dřevěných povrchů, které byly v Nučické škole použity, je maximem, které se ve vazbě na platnou legislativu podařilo dosáhnout.
Takže v původním návrhu bylo dřeva více?
I v druhém návrhu jsme na samém počátku uvažovali s kompletními dřevostavbami s vědomím, že je postupně kvůli požárním normám budeme modifikovat.
Chtěli jsme docílit maximálně možného použití nezakrytého dřeva. Ve škole zůstala střešní konstrukce a akustické panely v pohledové kvalitě, ve školce pak jen střešní konstrukce - akustické panely musely být nehořlavé. Požární předpisy pro dřevostavby jsou v České republice složité a tak docílení i tohoto výsledného stavu nebylo snadné.
Vaše varianta s pohledovými dřevěnými panely vyhrála, přestože se zakázka tendrovala na nejnižší cenu. Bylo od počátku uvažováno s CLT panely?
Zakázka byla tendrována na základě našeho projektu, kde byla určena podrobná specifikace dřevěných panelů. Dodavatel zpočátku uvažoval o jejich záměně za „tesařské“ výrobky, ale nedokázal doložit požadované atesty.
Kvůli tomu nezbylo nic jiného, než použít předepsaný systém. Díky podrobnému popisu dřevěných konstrukcí se podařilo částečně kompenzovat nedostatečnou kvalifikaci generálního dodavatele, což bývá častým nešvarem zakázek tendrovaných na nejnižší cenu.
V jakém rozsahu tedy probíhala rekonstrukce a dostavba a byly na realizaci využity i nějaké dotace?
Cílem návrhu bylo zvýšit kapacitu školy a školky, vytvořit pět kmenových učeben, třídu mateřské školy, šatny a nezbytné hygienické zázemí. V přístavbě základní školy šlo o nový vstup s navazujícími šatnami, hygienickým zázemím a přístavbou dvou kmenových učeben ZŠ, půdní vestavbu tří kmenových učeben ZŠ a přístavbu třídy MŠ.
V půdním prostoru byly umístěny tři kmenové učebny s kabinety, hygienické zařízení a technická místnost. Přístavba učebny MŠ je přístupná z nádvoří přes lobby stávající školky. Na lobby navazuje chodba, šatna, nová třída s kapacitou 20 dětí a výdejna jídla. Ze třídy pak hygienické zázemí.
Velmi diskutovaným tématem je v poslední době kvalita vnitřního prostředí ve školách, zejména z hlediska čistoty vzduchu a větrání. Bylo toto zohledněno v rámci projektu?
Škola Nučice se nenachází v blízkosti rušné komunikace. Otevření oken je možné v podstatě po celý rok. Přesto jsme v návrhu uvažovali s umělým větráním i chlazením, nakonec však zůstalo pouze v rámci půdního prostoru. V přístavbě bylo z důvodů hledání úspor vypuštěno. Šatny a hygienické zázemí jsou větrány pomocí hybridních ventilátorů.
Technické ukazatele:
- Užitná plocha: 829 m2
- Autor a projektant: ATELIER SAEM, s.r.o.
- Investor: Obec Nučice
- Realizace dřevěných konstrukcí: Dřevostavby MC Novák
- Datum realizace: 1. etapa říjen 2016, 2. etapa leden 2017
- Speciální typy konstrukcí: střechy přístaveb: Novatop element, , akustické obklady: Novatop Acoustic
Další zajímavé dřevostavby najdete v aktuálním čísle magazínu DŘEVO&stavby.