Byt s pracovním názvem Apartment T je ve východní části hlavního města ostrova Tchaj-wan nazvané příznačně East District. Pokud byste si dokázali představit tu nejbizarnější lokalitu pro mladou rodinu s dětmi, bude to právě tato čtvrť.
Od roku 2004 se tu tyčí jeden z nejvyšších mrakodrapů na světě Taipei 101. Technický div světa stojí v obležení administrativních budov, obchodních center a nákupních zón, v nichž život neutichá v žádnou denní ani noční hodinu.
„Splnit majiteli sen o bydlení ve stylu letního domku s výhledem na panenskou přírodu nebylo v našich silách. Dům, v němž je byt situován, stojí v přesycené zástavbě, v místě, kde je hodně hluku a téměř žádná zeleň. Museli jsme si vypomoct s čistě vizuálními i fyzickými prostředky, abychom mu mohli nabídnout alespoň místo vhodné pro příjemné a poklidné trávení času s rodinou,“ dodávají mladí architekti Chun-ta Tsao a Kuan-huan Liu.
Prostor bez bariér
První metou, kterou si architekti z KC design studia vytyčili, bylo nabourání tradičního dělení prostoru, který byt o rozloze 120 m2 drobil na separované místnosti. Masivním zásahům unikl jen dětský pokoj, ložnice rodičů a sociální zázemí, zbytek interiéru byl obnažen tak, aby mohl fungovat jako kompaktní, byť funkčně rozdělená jednotka.
Symbolické dělení jednotlivých funkčních zón naznačují například stropní překlady, které vymezují prostor obývací, pracovní, kuchyňské a jídelní části, nebo přechod podlahy z dřevěné, která je vyhrazena prostoru s televizí, pohovkou a zděnou knihovnou, v šedou stěrkovou. Ta se objevila v prostoru kuchyně a jídelny.
Cílem tohoto uspořádání bylo otevřít prostor tak, aby v něm jeho majitelé mohli trávit čas opravdu spolu bez ohledu na to, jaké konkrétní činnosti se kdo věnuje, a aby se v něm cítili co nejvolněji a nebyli zbytečně svázáni utilitárními funkcemi původních místností.
Barev jako šafránu
Volba stylu, materiálů a barev vzešla z přání majitele vytvořit v bytě atmosféru podobnou jeho bydlení v Kolíně. Proto se v interiéru hojně objevuje dřevo, ať už na nábytku, na stropním obložení v ložnici či v trámech protínajících stropy obývacího prostoru, nebo přiznané cihly na stěnách, které svou strukturou kontrastují k převládajícím hladkým plochám.
Přírodní materiály nechávají vyniknout neutrální odstíny bílé a šedé. Jediným výraznějším prvkem je lavice se zelenkavým čalouněním v jídelní části, série čtyř barevných maleb na stěnách a několik vybraných doplňků.
Jako hold evropskému designu vybrali architekti při zařizování interiéru několik designových ikon, jako je černá soška ptáka, kterou pro značku Vitra navrhli designéři Charles a Ray Eamesovi, nebo pohovka Fly Sofa s postranními stolky dánské značky & Tradition.