Ano, výrazně zmizely lesklé bílé kuchyňské linky, ale to neznamená, že celou Evropu zavalí záplava šedohnědých kuchyní, kde se kombinuje přírodní kámen a dřevěné dýhy s výraznou strukturou doplněné kouřovým sklem.
I trendy na nábytkářských veletrzích je nutné brát jako módní kreace haute couture: ovace pro modely na mole ještě neznamenají, že si je každý objedná. Vystavované expozice nepředstavují reálné byty, pouze ukazují, co lze v daném stylu a provedení vyrobit.
Kdo řeší kuchyň na malém prostoru a v místnosti s nižším stropem kolem 255 cm, musí s tmavými barvami zacházet hodně opatrně. Lze samozřejmě zvolit kompromis: vybrat si dvě barvy, jednu světlou a druhou tmavou (nejlépe i dva různé materiály) a vzájemně je zkombinovat.
Ostatně i v Miláně byl oblíbenou kombinací třeba bílý matný lak nebo různé betonové stěrky doplněné dřevěnou dýhou s výraznější strukturou. Nebo novými dekory lamina, které nelze od přírodního materiálu rozeznat, ani hmatem.
Betonové povrchy se aplikují na MDF desky „kytovací“ technikou, povrch se pak dokončí matovým lakem. V tuzemsku se stále častěji i v kuchyních vyráběných na zakázku používá oceňovaný betonepox, který není ani třeba lakovat.
Výsledek? Povrch, který se snadno udržuje a je velmi odolný proti mechanickému namáhání i kuchyňskému provozu včetně mastnoty nebo i znečištění ovocnými šťávami a podobně.
Úchytky byste zde také hledali většinou marně, naopak tu nechyběla záplava různých regálů a polic mnohdy zavěšených rovnou od stropu, objevovaly se i různé detaily z drátů či ocelových jeklů a další industriální prvky. Základ byl také jasný: velký kuchyňský ostrůvek, který často pokračoval rovnou jídelním stolem nebo alespoň barovým pultem, nejlépe z kusu masivního dřeva. Chybět nemohl leštěný přírodní kámen či tónovaná skla.
Ostrovy jako laboratoř
Kuchyňské ostrůvky nechyběly takřka v žádné kuchyni. Vyznačovaly se minimalistickými tvary, doplňovaly je i posuvné desky, které zcela skryly dřez (to umožňují sklopné baterie) či varnou desku, aby bylo možné po skončení vaření zcela potlačit jejich kuchyňský vzhled.
I proto se především na ostrůvcích objevovaly kvalitní materiály s vysokou odolností, mechanickou i tepelnou, velký důraz byl kladen na drobné detaily v dokonalém zpracování, různé pokosy u pracovních desek i zakončení zásuvek.
Může se hodit4Blok - nadčasové bydlení v moderní novostavbě na Praze 10. Další byty k prodeji v Praze na Reality.iDNES.cz. |
Pokud byla umístěna do ostrůvku varná plocha (v Itálii samozřejmě velmi často plynová, včetně velké plotýnky pro pánev wok), pak volili designéři nejčastěji dvě varianty odtahu: buď výsuvné digestoře z plochy, nebo robustní odsavače ve tvaru kvádru, který pokračoval drátěnou policí zavěšenou do stropu.
V porovnání s předchozími ročníky veletrhu výrazně ubyly horní skříňky. Ty nahradily vysoké skříně, zapuštěné často do nik, za jejichž dveře se skryly i spotřebiče nebo další pracovní plocha. Během vaření se vysoké dveře zasouvají podél bočnic skříní, aby nepřekážely. Po skončení se celý prostor uzavře. A je uklizeno. Kuchyň zmizela.
Po otevření dveří vysokých skříní má uživatel k dispozici jak spotřebiče, tak prakticky řešený úložný prostor. Po zavření dveří je dokonale uklizeno.
Zůstává pouze obývací prostor, kde se na skříňky používá stejný materiál jako na kuchyňský nábytek. A to je také důvod, proč se v takovém množství vrátily dekory dřeva. V Itálii dominuje samozřejmě silně ořech (německé značky preferují dub), ale také další zajímavé dřeviny, eukalyptus, akát či jilm. Nebo to jsou dokonalé lamináty? To už tak podstatné není.