Společnost Midland Railway Company získala privilegium vjet na prestižní a výnosnou adresu, kterou představoval Londýn v roce 1863. O dva roky později začíná se stavbou viktoriánského nádraží sv. Pankráce, k němuž posléze přibyl i hotel stejného jména.
Přestavba nádraží trvala 11 let a byla dokončena v roce 2007. Přišla na 600 milionů liber (v roce dokončení to představovalo kolem 30 miliard korun). Mohou je však už využívat i vlaky Eurostar, je zde i několik zastávek metra.
Rekonstrukci původně navrhl známý britský architekt Norman Foster, později ji ale provedl architekt Alastair Lansley.
Další epizoda z francouzského seriálu Architektura (ČT2 v sobotu 10. března v 13:55) však pojednává o historii nádraží a hotelu stejného jména. Tak to totiž v 19. století fungovalo: každé londýnské nádraží mělo i svůj hotel a snažilo se trumfnout ostatní velikostí, službami či vybavením hotelu.
Jenže po letech hotel přestal fungovat. Vytápění bylo neúnosné a neodpovídal ani vybavením. Jeho zboření zabránilo pouze to, že byl na seznamu historických památek. Dlouho sloužil jen filmařům, zejména jeho impozantní schodiště, které se objevilo v řadě známých filmů (například Batman se vrací).
Zrekonstruovaný hotel
Obr v Londýně
Nádraží s typickou zaoblenou prosklenou střechou spočívající nad kolejemi na litinových sloupech navrhl inženýr William Barlow. Svou tehdy nejvyšší a nejširší konstrukcí zastřešené stavby na světě (jedinečné rozpětí je 70 m bez sloupů a pilířů, výška dosahuje 34 m, délka 210 m) navázal na nejlepší tradice anglických železných a skleněných hal, z nichž první byl Crystal Palace na Světové výstavě v roce 1851.
Zatímco nádraží svatého Pankráce (St. Pancras railway station) je významnou viktoriánskou stavbou, hotel vyprojektoval renomovaný architekt Gilbert Scott, který přestavěl katedrálu v Hamburku a postavil i řadu kostelů, v neogotickém stylu.
Za podobu hotelu musel svést boj s odpůrci svého pojetí, kterým jeho neogotika nevyhovovala. Scott totiž přejímal do svých staveb prvky ze všech staveb gotického období: z vlámské radnice, francouzské katedrály, a dokonce i z opevněného hradu.
Těsné sousedství mohutné industriální haly nádraží a naopak neogotického hotelu i budov nádraží z červených cihel fungovalo kupodivu velmi dobře, zato nedaleké nádraží King's Cross, nenápadné, postavené v neoklasicistním stylu, působí vedle "hradu" uprostřed Londýna až směšné malé.