„V nejbližších třech domech jsme se souhlasem majitelů instalovali seismické čidlo, abychom změřili, jaký vliv budou mít odstřely při ražbě tunelu. Jedná se o domy v ulici L. Podéště, Preslova a Hroznová, pod nimiž povede půl kilometru dlouhý tunel,“ uvedl šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala.
Na základě získaných dat teď zpracují přesné modely chování hornin a vliv na stavební objekty a podle toho pak zvolí i adekvátní množství nálože.
V úterý pracovali jen s malým množstvím trhaviny o hmotnosti asi 1,8 kilogramu. Nebylo proto nutné ani omezovat dopravu.
Úterní odstřel byl podle Fialy i symbolem přesunu do další fáze.
Brno chystá další tramvajovou trať pod zemí, bude stát přes miliardu |
„Pomalu dokončujeme přípravné práce a v průběhu dalšího měsíce se posuneme do ostré fáze stavby. Zhotovitel již kromě snesení tramvajového tělesa a trolejí také postavil přístupové cesty k portálům, očistil skalní masiv a instaloval základní seismický monitoring,“ doplnil Fiala. Dopravu by ražba omezit neměla, naopak bude oplocená oblast ve Wilsonově lese.
Díky tramvajovému tunelu ve skále a s tím souvisejícím přeložením celé tratě chtějí v Brně rozšířit dnes úzké hrdlo na velkém městském okruhu v Žabovřeské, kterou z druhé strany svírá řeka Svratka.
Ražba bude trvat zřejmě až do listopadu, celá stavba za více než dvě miliardy korun by měla být hotová v roce 2024.