Nádraží v Brně ochromí další výluka, dotkne se dvou třetin cestujících

  • 192
Desetitisíce cestujících se musejí připravit na další rozsáhlou výluku hlavního nádraží v Brně, která začne už za necelé dva týdny 9. prosince. Většina vlaků bude celý rok zastavovat v jiných stanicích, převážně na takzvaném dolním nádraží.

Zatím na dolní nádraží nedaleko autobusového terminálu Zvonařka jezdí jen pár vlaků ze směru od Jihlavy nebo Ivančic. A to kvůli rekonstrukci pátého a šestého nástupiště na hlavním uzlu. Od 9. prosince se však dolní nádraží stane v Brně tím hlavním.

Stavební ruch, který na dolním nádraží právě panuje, nasvědčuje tomu, že provizorní zastávku čeká ještě větší nápor než loni v létě, kdy na kolejích za Zvonařkou tři měsíce končila kvůli opravám na hlavním nádraží řada vlaků.

Nově tady vzniká podchod, v provozu budou celkem tři koleje a cestující budou mít k dispozici z mobilních buněk sestavenou čekárnu.

Výluka, která začne už za dva týdny a bude trvat až do prosince příštího roku, zasáhne denně až 350 z pětistovky vlaků Českých drah a všech dvacet spojů RegioJetu.

„Z šedesáti tisíc cestujících, kteří denně projdou hlavním nádražím v Brně, se to týká čtyřiceti tisíc,“ uvedl Jiří Sysel, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Brně.

Kvůli rekonstrukci zabezpečovacího zařízení za téměř 1,8 miliardy korun bude na celém nádraží zcela odříznutý příjezd vlaků z jihu.

K hlavnímu nádraží budou jezdit posilové spoje

Jedinou výjimkou bude část vlaků od Kyjova a pak také všechny vlaky ze směru od Jihlavy, Náměště či Ivančic, které přitom v současné době končí právě na dolním nádraží.

Jak pojedou vlaky v Brně

  •  Výluka hlavního nádraží

Směr Tišnov (linky S3 a R9): Osobní vlaky, až na několik výjimek, budou vyjíždět z dolního nádraží, všechny rychlíky z Králova Pole.
Směr Břeclav (S3 a R13): Osobní vlaky, až na několik výjimek, začnou cestu na dolním nádraží. Z něj budou odjíždět i všechny rychlíky.
Směr Vyškov (R8, R12): Všechny vlaky s jedinou výjimkou vlaku 905 budou končit v Králově Poli.
Směr Křenovice (S2): vlaky budou vyrážet z nádraží v Chrlicích.
Mezinárodní a dálkové vlaky: zastaví na dolním nádraží a v Židenicích.

  • S využitím hlavního nádraží

Směr Kyjov (S6, R56): Část vlaků začne v Židenicích, část ve Slatině a část i na hlavním nádraží.

  • Bez výluky hlavního nádraží

Žádné změny nejsou u vlaků ve směru na Blansko (linky S2, R19) ani ve směru na Náměšť, Ivančice či Jihlavu (linky S4, S41, R11).

„Pro tyto vlaky a cestující výluka s devátým prosincem naopak skončí,“ přiblížil Jiří Horský, ředitel společnosti Kordis, která je zodpovědná za koordinaci veřejné dopravy v Jihomoravském kraji. Tyto spoje z jihozápadního směru od Střelic už dojedou klasicky na hlavní nádraží. A s nimi také všechny osobní vlaky i rychlíky od Blanska.

Další vlaky se už obří výluce nevyhnou. Spoje ve směru na Břeclav nebo Vyškov budou vyjíždět z dolního nádraží, stejně tak to bude hlavní stanice pro mezinárodní spoje a expresy. Ty zastaví ještě také v Židenicích.

Na dolní nádraží právě přes zastávku v Židenicích zamíří i osobní vlaky od Tišnova, rychlíky však ne. Jejich konečnou bude Královo Pole. Kdo bude potřebovat vyrazit vlakem do Křenovic, bude muset pro změnu až na nádraží do Chrlic.

Využití řady brněnských nádraží jako hlavních stanic bude mít dopad i na dopravu v ulicích Brna, kdy náhradní a posilové spoje budou dopravovat tisíce cestujících z různých železničních stanic do centra před hlavní nádraží.

Pokračovat budou i opravy mostů

Mezi ním a dolním nádražím bude jezdit autobusová linka 61. Společnost Kordis však upozorňuje, že vlaky nebudou čekat na případně zpožděné spoje kvůli husté dopravě v ulicích. Cestujícím tak radí, aby vyrazili s dostatečným časovým předstihem. „Na druhou stranu to není tak daleko od centra z hlediska docházkové vzdálenosti,“ doplnil ředitel Kordisu.

Z Králova Pole k hlavnímu nádraží pojede tramvajová linka P6, Chrlice poté obslouží linka E63. Větší problém museli řešit v Židenicích, protože kvůli uzavírce Zábrdovického mostu nejezdí z blízké Kuldovy zastávky tramvaje do centra. Z Židenic do centra nebo opačným směrem proto bude každých patnáct minut jezdit posilový vlak.

Cestující se nemusejí obávat, že by za jízdu autobusem nebo vlakem na těchto náhradních trasách či ještě dalších vybraných úsecích brněnské MHD museli platit navíc. Vše je už zahrnuto v ceně jízdenek Českých drah nebo RegioJetu.

Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na hlavním nádraží nebude jedinou investicí, pokračovat budou také započaté opravy mostů. „Celá rekonstrukce bude dokončena v roce 2020. Výluky ale skončí už v prosinci příštího roku,“ dodal Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty.