Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Turistů máme moc, zoufají si v Mikulově. Odlákat je mají méně známé cíle

  6:20
Příval výletníků v Mikulově nebo Lednici je neúnosný. Příjmy z návštěv sice města investují tak, aby je využívali místní, turisté však blokují domácím třeba parkovací místa. Oba jihomoravské návštěvnické magnety proto chtějí výletníky rozptýlit na méně známá místa, třeba na Hustopečsko.
Svatý kopeček u Mikulova je vyhledávanou destinací turistů i snoubenců.

Svatý kopeček u Mikulova je vyhledávanou destinací turistů i snoubenců. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Podle posledních známých statistik se Svatý kopeček v Mikulově stal druhou nejnavštěvovanější památkou jižní Moravy. Překonal i brněnskou zoo nebo zámek v Lednici.

Vliv na to bezpochyby měla covidová situace, nicméně i tak čísla vypovídají o tom, jak moc si město pod Pálavou oblíbili turisté. Dokonce tak, že to pro místní začíná být nesnesitelné.

Už i organizace, které se zabývají cestovním ruchem a vždy návštěvníky lákaly a podporovaly, proto vstupují do boje s takzvaným overturismem. 

„Máme štěstí, že naše starobylé vinařské městečko leží v top turistické destinaci. Nese to důležité příjmy a obživu pro poskytovatele služeb i navazujících odvětví. Cestovní ruch také přináší nemalý obnos – aktuálně šest až deset milionů korun – do rozpočtu města,“ vypočítává Jan Sojka, předseda Svazu cestovního ruchu města Mikulova – MikulovTourism.

Jenže místní už se na výletníky dívají skrz prsty. Míra naštvanosti roste v přímé úměře s tím, jak letí nahoru obliba města u návštěvníků. „Tuto disproporci je nutné řešit, pokud chceme i do budoucna udržet Mikulov jako prosperující a přívětivé město,“ upozorňuje Sojka.

Cílem svazu pro letošní rok je proto dosáhnout toho, aby část příjmů zamířila do aktivit a zařízení sloužících obyvatelům. Aby viděli přímou vazbu mezi prosperujícím cestovním ruchem a zvýšením kvality jejich života.

„Turisty je potřeba vzdělávat“

Svaz proto chce například řešit funkční, logický a pro všechny přijatelný systém dopravy a parkování. Právě stížnosti na to, že turisté zabírají parkovací místa, jsou totiž jednou z největších bolístek. Podnikatelé v cestovním ruchu mají nabízet stejné služby a produkty i v období mimo hlavní sezonu a důraz se má klást i na „výchovu“ návštěvníků. 

„Náš turista se stává součástí života ve městě, proto je zcela korektní po něm vyžadovat respekt k našim zvyklostem, pravidlům i některým limitům, které podobná starobylá města mají – třeba problém s parkováním, velké množství jednosměrných ulic, kde dochází ke kolizím mezi automobily, cyklisty a pěšími, nebo respekt k památkám a veřejným prostranstvím. Zjednodušeně řečeno, je potřeba naše hosty také vhodnou formou vzdělávat,“ domnívá se Sojka.

Na to ostatně upozorňují i v okolních obcích. Jak už MF DNES informovala, například Dolní Věstonice či Milovice v územním plánu chtějí omezit počet ubytovacích zařízení právě kvůli diskomfortu, který počet turistů místním přináší.

I to je důvodem, proč profesní organizace usilují o to návštěvníky nejoblíbenějších destinací více rozptýlit. „Klíčové je řešení oblastních a časových nerovností cestovního ruchu,“ naznačuje cíle pro letošní rok v marketingovém plánu turistické oblasti Pálava a Lednicko-valtický areál Radek Galousek, předseda stejnojmenné destinační společnosti.

Přesunout turisty v čase i místě

Naráží tím na fakt, že turisté přijíždějí na stále stejná místa, všichni hromadně během jarních až podzimních měsíců, zatímco mimo sezonu je v lokalitách „mrtvo“.

Plán destinační agentury je proto jasný. Redukce overturismu ve vybraných lokalitách, kterými jsou Mikulov, Pálava, Valtice a Lednice, v období vysoké návštěvnosti. A naopak zvýšení návštěvnosti v málo vytížených destinacích, konkrétně na Hustopečsku a Kloboucku.

Kampaň roku proto letos turisty nasměruje třeba do hustopečských mandloňových sadů, na sjezdovku v Němčičkách a pod ní ležící vinné sklepy nebo na rozhledny Modrých Hor – vinařské oblasti kolem Velkých Pavlovic.

A tam o turisty stojí. „I když nejsme ještě tak extrémně políbení turismem, máme co nabídnout. Jsou tu kvalitní vinaři, restauratéři, v pěti obcích je padesát zajímavých turistických cílů. To nemůže nabídnout kdejaké uskupení obcí ani větší město,“ míní Lukáš Stávek, manažer Svazku obcí Modré Hory. 

Víc než o návštěvníky sklípků by tady ale stáli o rodiny s dětmi. Na serióznější skupiny aktuálně orientují také svoje marketingové aktivity.

Na rozdíl od destinačních agentur vedení Mikulova v množství turistů problém nevidí, chce je však po městě více rozptýlit. „Mikulov aktivně komunikuje s dlouhodobými partnery v oblasti cestovního ruchu a snaží se návštěvníkům nabídnout i méně známé lokality našeho města,“ uvedl starosta Rostislav Koštial (ODS).

Youtubeři z celého světa v Brně

Zajímavou cestou, jak se jižní Morava může dostat do hledáčku nové klientely, může být i zářijová konference pro tvůrce digitálního obsahu v Evropě Traverse, jež se koná v Brně. Dorazit mají až čtyři stovky nejlepších evropských i světových influencerů, blogerů, instagramerů a youtuberů.

„Traverse je ohromnou příležitostí pro Česko, a zvláště pak Brno a celou jižní Moravu zviditelnit se na cestovatelské mapě světa. Předchozí konference vygenerovala zásah 53 milionů uživatelů a až 150 milionů impresí na sociálních sítích Instagram, Facebook a Twitter,“ upozorňuje Katarína Hobbs, ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism Velká Británie.

To by mohlo pomoci vykurýrovat další bolístku jihomoravských turistických cílů, kde hraje prim tuzemská klientela. A ta přijíždí na krátké pobyty – počet přenocování je v Jihomoravském kraji v celorepublikovém srovnání velmi malý.

  • Nejčtenější

Bizarní vilu u Brna koupila mladá žena. Místo původních 110 milionů stačila třetina

16. května 2024  10:23

Řadu let se snažil původní vlastník a budovatel vily ve stylu podnikatelského baroka v...

V Brně zuří kvůli boxu Zásilkovny, řidiči přes něj nevidí do křižovatky

15. května 2024  12:42

Jsou určeny k tomu, aby lidem zjednodušily život, na brněnské Lesné je však jeden z nových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Brněnská nádražní budova jde po 70 letech k zemi, zmizet musí i podzemní kryt

20. května 2024  13:27

Zhruba patnáct minut po deváté hodině ráno se bagry svými radlicemi zabořily do nádražní budovy v...

V Brně hlídkují aktivisté, vadí jim odchyt holubů a jejich „předhození“ dravcům

14. května 2024  14:07

S nečekaným odporem se setkali zástupci brněnských Židenic při pravidelném odchytu zdejších holubů....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zajít na kafe, probrat věci a rozdělit prachy. Jak se v Brně přidělovaly byty

16. května 2024

Premium Jednou za čtrnáct dní přišel někdejší vlivný brněnský politik ODS Otakar Bradáč do brněnské...

Plán na byty místo oblíbeného parku v Brně dráždí, stavět se má i u amfiteátru

22. května 2024  5:48

V brněnských Řečkovicích hrozí, že zelené plochy vystřídá výstavba bytů. Mnoha místním lidem se...

Král se po roce vrací do NHL, smlouvu s ním podepsal Pittsburgh

21. května 2024  23:58

Filip Král se po ročním působení ve Finsku vrací do zámoří a dostane novou šanci prosadit se do...

Děda chtěl vnučku do péče kvůli týrání. Zmanipuloval ji k výmyslům, soudí ho

21. května 2024  17:25

Bouchla mě sušákem na prádlo, kopla do břicha, je zlá, křičí, tahá mě za vlasy, sráží na zem. Takto...

Zloděj ujel s traktorem od hobbymarketu, může jej prodat na náhradní díly

21. května 2024  15:22

Starší, ale stále plně funkční traktor s radlicí a sypačem zmizel v květnu od brněnského...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...