VIDEO: Herec Matonoha paří počítačové hry, zkoumá i jejich vznik

  • 0
Co mají společného celosvětově známé počítačové hry jako Mafia nebo Kingdom Come: Deliverance? Podíleli se na nich brněnští vývojáři a vznikaly i v tamních herních studiích. O to, jak se rodí nejpropracovanější souboje a co všechno se za globálním úspěchem her skrývá, se nyní zajímá i herec a moderátor Tomáš Matonoha.

Brněnský rodák Matonoha se v pořadu Svedu vědu, za nímž stojí Hvězdárna a planetárium Brno, setkává s vědci a jejich žáky, kteří se probojovali na špici vědy a techniky. Matonoha se snaží pochopit, jak počítačové hry fungují. 

Vydal se třeba na Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity. I tam se počítačové hry studují. „Hry hraje nejen velké množství lidí, ale v tomto oboru je také hodně peněz a tedy i pracovních příležitostí. U nás studujeme Herní design, na Fakultě informatiky lze studovat magisterskou specializaci Vývoj počítačových her. A na Vysokém učení technickém v Brně mají bakalářský i magisterský obor v ateliéru herních médií,“ přibližuje Zdeněk Záhora z Centra informačních technologií. 

Podle něj toto podhoubí mohlo vzniknout jen díky úspěchu brněnských vývojářů a kvalitních firem. To pomohlo i ke vzniku akademická sféry.

Asi nejznámějším studiem, kde vznikl i remake slavné Mafia, je Hangar 13, dříve známý jako 2K Czech. A právě do něj moderátor pořadu Svedu vědu zavítal a postupně se také stal jednou z herních postav.

Navštívil místnosti, kde pracují herní animátoři, programátoři, grafici, zvukaři, hudebníci nebo testeři. „Skoro to vypadá, jako by tady vznikala animovaná pohádka,“ komentuje Matonoha. Jenže se brzy dozvídá, že produkce je mnohem komplikovanější. 

„Základy se dají naučit už v dětství“

Než se herec pustí do zuřivého boje, musí se nejdřív nechat „vyfotit“ v takzvaném fotogrammetrickém skeneru. Ten brněnský patří mezi světovou špičku. „Tady se snímají herci pomocí 107 kamer umístěných na speciální konstrukci. Poté se z postav vytvoří 3D model,“ vysvětluje Milan Doležal z Hangar 13. Matonohu ještě čeká převlékání do speciálního oděvu s desítkami senzorů, které jsou nezbytností ve studiu zachycujícím pohyb. 

Matonoha se v aktuálním díle seriálu vydal i do „líhně“ herních tvůrců, na Střední školu umění a designu. „Na naší škole vyučujeme i obor Game art, kde se snažíme studenty připravovat na tvorbu v herních studiích. Učíme tady studenty programovat, vytvářet grafiku, zvuk… zkrátka od začátku až do konce,“ vyjmenovává učitel a vývojář Filip Dufka. 

Ten ostatně doporučuje dětem s objevováním herního tajemství začít co nejdřív. „Na internetu lze najít spousty webových nástrojů, kde se můžou základy naučit. Pak se třeba můžou zkusit přihlásit na naši školu a pokračovat na univerzitě nebo v herním studiu,“ popisuje cestu k atraktivnímu povolání Dufka.

Seriál Svedu vědu má zatím čtyři díly. Svůj výzkum vesmíru odhalil světový astrofyzik Norbert Werner, fungování startu raket a vynášení družic na oběžnou dráhu popsali výzkumníci z firmy SAB Aerospace. Tomáš Matonoha také představil příběh, který dokazuje, že díky spolupráci vědců a lékařů lze zachránit nejen jeden lidský život, ale život celých rodin. Ve třetím díle totiž byli diváci vtaženi do výzkumu léčby dědičné leukémie, ve kterém brněnští vědci z CEITECu Masarykovy univerzity udávají celosvětový směr.