Šestapadesátiletý průvodčí vypadl z vlaku jedoucího z Mikulova do Břeclavi loni v září poblíž zastávky Boří les. Při pádu narazil do ocelové konstrukce mostu, kterým vlak zrovna projížděl.
Drážní inspekce, na jejíž závěrečnou zprávu upozornil web Zdopravy.cz, při kontrole a ověřovacím pokusu zjistila, že vnější dveře ve služebním oddílu vlaku neprošly při modernizaci řady 854 rekonstrukcí, kvůli čemuž nesou značné stopy opotřebení. K tomuto stavu přispěla i nedostatečná kontrola a údržba. Zároveň pouhým okem nešlo rozeznat, zda jsou dveře řádně uzavřené.
„Dveře byly v tomto případě nedostatečně uzavřeny a při kontaktu došlo k jejich okamžitému a překvapivému otevření bez nutnosti vyvinout větší sílu či námahu. V důsledku toho došlo ze strany vlakvedoucího pravděpodobně ke ztrátě rovnováhy (v situaci, kdy navíc vlak projížděl obloukem, kde odstředivá síla působila na vlakvedoucího právě proti těmto dveřím) a k jeho vypadnutí otevřenými dveřmi z jedoucího vlaku na konstrukci ocelového mostu. V těchto místech zaznamenal i jeden cestující pád velkého tmavého objektu na pravé straně ve směru jízdy,“ uvádí zpráva Drážní inspekce.
Jak přesně k otevření dveří došlo, není jasné. Při dvou zkušebních jízdách se zajištěným figurantem nicméně vyšetřovatelé zjistili, že k otevření stačilo, když se figurant o dveře pouze opřel tělem. To potvrdil i soudní znalec objednaný policií.
Drážní inspekce vydala na základě této události Drážnímu úřadu několik bezpečnostních doporučení. České dráhy následně začaly dveře vyměňovat. Do výměny zároveň zakázaly pobyt zaměstnanců ve služebním oddílu vlaku během jízdy.