"Průmyslová zóna je odsunuta do takzvané rezervy, tudíž veškeré práce stojí. Stavět se bude pouze v případě aktualizace Zásad územního rozvoje," popsal starosta šestiapůltisícových Šlapanic Jaroslav Klaška.
Rozvoji zóny, ve které nyní sídlí pouze tři firmy, brání ministerstvo životního prostředí, které nechce vydat povolení k zabrání zemědělské půdy. "Ministerstvo odmítá vydat výjimku pro přetrvávající nesouhlas občanů," vysvětlil Klaška.
Průmyslové zóny na BrněnskuŠlapanice rozloha 102 hektarů |
Mimořádně kvalitní zemědělskou půdu chrání zákon
Samotný resort si za svým rozhodnutím nadále stojí, navíc požaduje záměr rozšiřování průmyslové zóny vypustit z návrhu Zásad územního rozvoje JMK.
"Opakovaně vydáváme zamítavá stanoviska z důvodu mimořádně kvalitní zemědělské půdy, která patří k nejcennějším půdám vůbec, a je tak chráněna zákonem o ochraně zemědělského půdního fondu," řekla mluvčí ministerstva Michaela Jendeková.
Postoj úřadu tak nyní těší především občanské sdružení Čisté Šlapanice, které dlouhodobě nesouhlasí se stavbou průmyslové zóny ve městě. "Zóna by pohltila šestinu veškeré půdy v katastru města, čímž by se podstatně zhoršily podmínky pro život," tvrdí nekompromisně předsedkyně sdružení Michaela Trněná.
Snahy sdružení podporuje dva a půl tisíce lidí, kteří již proti stavbě podepsali petici. "Menšina rozhoduje o zájmu většiny," stěžuje si ale starosta.
Radnice může přijít o miliony, které získala na zálohách
Zastupitelé tak museli na poslední chvíli schválit prodloužení předkupního práva společnosti CTP Invest, která chce ve Šlapanicích zónu postavit. Společnost již vyplatila zálohy vlastníkům pozemků, mimo jiné i městu, kde by měl park vyrůst.
Pokud by se předkupní právo neprodloužilo, vlastníci by museli zálohy vrátit. Šlapanická radnice by tak přišla o tři miliony korun. Vedení města se proto nyní snaží všemi prostředky zvrátit nahnutý osud stavby.
"Nepostaví se obchvat Slatiny, nenapojí se Průmyslová ulici na dálnici D1, neopraví se kanalizace," poznamenal Klaška. Veškeré stavby by měl podle starosty hradit investor.
Kritici však Klaškovi vyčítají, že vše vsadil pouze na jednu kartu. "Vedení radnice nepožádalo o jedinou dotaci na dopravní infrastrukturu. Počítá tak pouze s jedním plánem, který nemusí vyjít," kritizuje Trněná.
Investor, společnost CTP Invest, prozatím vyčkává, jak se bude situace vyvíjet. "Věříme, že dojde ke kompromisu," uvedl generální ředitel společnosti Remon Vos.