To nejlepší je podle všeho teprve čeká - až hladina v nádrži dosáhne minima, vynoří se stěny domů zatopené vesnice Kníničky. Ta existovala až do poloviny třicátých let minulého století.
Fakt, že Brno má čerstvou atrakci, se ukázal o velikonočním víkendu. Obnažené břehy přilákaly davy lidí.
"V hojném počtu se procházeli po tom, co nikdy předtím nebylo vidět, zvlášť po levém břehu přehrady. Asi byli zvědaví, jestli neuvidí základy zatopené vesnice," uvedl hrázný Brněnské přehrady Marek Pavlíček.
Podle něho to však bylo marné pátrání. "Hladina vody by musela klesnout ještě minimálně o pět metrů, aby bylo něco vidět," vysvětlil Pavlíček. Lidé by se však nakonec dočkat měli, přehrada se totiž ještě upouštět bude, jen není jasný časový harmonogram.
Hladina klesá, aby mohlo začít čištění nádrže od přemnožených sinic. Ty každým rokem zamoří nádrž, takže v ní hygienici pravidelně zakazují koupání. V létě pak bývá na březích minimum rekreantů a podnikatelé v okolí krachují.
K nádrži se vydalo hodně lidí
Přehrada, její odkryté břehy a teplé letní počasí však byly o uplynulém víkendu dostatečnou atrakcí pro brněnské obyvatele a žní pro tamní stánkaře a provozovatele restaurací. Ti nad takovou masou lidí nevěřícně kroutí hlavami.
Přestože sezona ještě nezačala, lidé hledali volná místa v hospodách jen s velkými obtížemi. "Lidé jsou tu teď pořád. Stěží tu najdete volné místo. To jsem v dubnu ještě nezažil," popsal pracovník hospody U Kosa, která leží nedaleko lodního přístaviště. "Loňský duben vůbec takový nebyl, to byla zima a všude bylo zavřeno," dodal muž.
Na točenou zmrzlinu, langoše či ledovou tříšť se čekalo také v dlouhých frontách. "Musíte počkat, potřebujeme doplnit zásobník," křičela na čekající zástup lidí žena obsluhující stáčecí přístroj na zmrzlinu.
Kapitáni na suchu
Kdo ale z náporu Brňanů na přehradě radost neměl, byli kapitáni vyhlídkových lodí. Těm totiž kvůli vypuštěné přehradě letos práce nezačne. Brněnský Dopravní podnik tak stojí před otázkou, co s tím.
"Toto se stalo poprvé, že by kapitáni lodí neměli přes sezonu práci. Jsme na to ale připraveni a máme pro ně samozřejmě náhradní řešení. Žádný z nich o práci nepřijde," ujistila mluvčí brněnského Dopravního podniku Hana Pohanová, pod který lodní doprava na Brněnské přehradě spadá.
Dopravní podnik o své zaměstnance přijít nechce, proto pro ně vymyslel řešení: pokud nemohou řídit loď, budou alespoň řídit vozy městské hromadné dopravy.
"Někteří z kapitánů budou převedeni na post řidičů tramvají, autobusů a trolejbusů," potvrdila Pohanová.
Jestliže se jim takové zaměstnání nebude zamlouvat, mohou pracovat i jinde, avšak stále na půdě podniku. Jako další možnost, aby kapitáni neztratili zaměstnání úplně, bere Dopravní podnik v úvahu i údržbářské práce v přístavních docích.
Chystá se oprava přístaviště a zakoupení parníku. "Všechny lodě stojí v docích. Tuto pauzu využijeme k jejich údržbě. Mnohé z nich potřebují opravit a nově natřít," vysvětlila Pohanová.
V tomto ohledu má podle ní sezonní plavební přestávka výhodu. Každý rok se totiž stihne celkově opravit pouze jediná loď. "Nyní by měly zásadními opravami projít všechny lodě," uvedla mluvčí Dopravního podniku.
Dopravní podnik plánuje přes léto navíc obnovit i samotné přístaviště. "Chceme postavit novou opěrnou zeď u hlavní zastávky přístaviště. To je možné jedině ve chvíli, kdy se provoz plaveb zastaví," uvedla Pohanová.
Nová zeď by podle ní měla nejen zpevnit přístavní prostor, ale poslouží i k jeho lepšímu fungování a vzhledu. A Dopravní podnik chystá na příští rok ještě jednu novinku. Šestičlenný lodní arzenál by se mohl rozrůst o nový parník.
Pohanová však upozorňuje, že provoz přístaviště se nadobro nezastavil. "V docích je pořád někdo. Přestože lodě nikam nevyplouvají, provoz funguje stále," uvedla Pohanová.