Blansko se dočkalo nového terminálu pro autobusy. Moderny ze skla a kovu

  • 13
Do jeskyní v Moravském krasu zamíří ročně desetitisíce turistů. Ti, co přijeli autobusem, však v Blansku jako první viděli zchátralé nádraží. To už je minulostí. Na cestující teď čeká nový terminál s čekárnou otevřenou do nočních hodin.

Dopravce ho slavnostně otevřel na konci minulého týdne, veškerá doprava se na něj přesune ve středu.

Autobusák za více než 53 milionů korun vyrostl místo starého nádraží z 50. let minulého století. Terminál s šestnácti zastřešenými zastávkami doplňuje čekárna, která je otevřená od pěti hodin ráno do jedenácti večer.

„Cestující ji tak mohou využít od prvního ranního po poslední noční autobus,“ upřesnil ředitel společnosti ČAD Blansko Jiří Šebela.

Budova se cestujícím otevře rovněž ve středu, kdy se sem také přesunou autobusy městské dopravy, které dosud odjížděly od vlakového nádraží. Její součástí jsou pokladny, informační kancelář, toalety a bezplatná úschovna kol. Kromě klasických stojanů na kola jsou tady i uzamykatelné boxy.

Dvě stanoviště jsou podélná a mohou na nich zastavovat i delší autobusy s cyklovleky. V přilehlé Svitavské ulici je parkoviště pro osobní automobily s vyčleněnými místy pro krátkodobé parkování.

Nádraží v okresních městech vykvetla

Šebela do budoucna plánuje, že by nádraží mohly využívat i cestovní kanceláře pro nástup a výstup dovolenkářů. „Teď lidi nabírají různě po městě. Nádraží představuje důstojné prostředí a navíc je blízko vlaku i MHD,“ podotkl.

Od začátku července už autobusy zajíždějí i na nádraží v Letovicích. To je sice postavené už více než rok, jeho majitel se ale s dopravci nedokázal domluvit na ceně za využívání.

„Dopravci mají desetileté smlouvy, v nichž ale nebyl zahrnutý poplatek za vjezd, jelikož dříve zastavovali zdarma na náměstí. Ujali jsme se role mediátora a snažili se požadavky obou stran přiblížit tak, aby se terminál zprovoznil,“ uvedl jihomoravský náměstek pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).

Podle mluvčího společnosti Kordis, která dopravu na jihu Moravy koordinuje, Květoslava Havlíka jsou autobusová nádraží v okresních městech v dobrém stavu.

„Krásné nádraží si vybudovalo Znojmo, následovala Břeclav, teď se otevřelo v Blansku. Nádraží v Hodoníně není sice nejnovější, ale všechny služby tady fungují. Poslední zůstává Vyškov, kde bychom uvítali alespoň přístřešky pro cestující,“ vyjmenoval Havlík.

Vyškov si ještě rok počká

Právě ve Vyškově si na slíbenou rekonstrukci ještě počkají. Oprava, která měla začít už letos v létě, se nejspíš o rok posune.

Podle mluvčího vyškovské radnice Michala Kočího zástupci společnosti Krodos, která nádraží provozuje, přestavbu s vedením města několikrát projednávali. „Změny mají být výrazné a jsme za ně rádi,“ poznamenal.

Rekonstrukce nádraží má přinést větší čekárnu i čtyři zastřešené ostrůvky, na každém budou dvě odjezdová stání. Stavět se ovšem ještě nezačalo. „Z jakého důvodu tomu tak je, je věcí investora,“ odkázal Kočí.

Kdy přesně stavba začne, neví přesně ani Jaroslav Polišenský ze společnosti Krodos. „Museli jsme upravovat projekt a řešíme nějaké stavební problémy. Spíše celou rekonstrukci přesuneme až na příští léto,“ uvedl jen stručně s tím, že podrobnosti nechce sdělovat.

V Břeclavi a Hodoníně nabízí věže pro kola

V ostatních městech, kde už mají nové terminály, mezitím vylepšují služby pro cestující. V Hodoníně a Břeclavi jsou to parkovací věže pro kola.

Do cyklověže v Břeclavi se vejde 102 kol nebo elektrokol a 16 dětských kol. Uložení vyjde na pět korun za 24 hodin a cyklisté zaplatí až při vyzvednutí. Držitelé In-karty Českých drah mají prvních 24 hodin parkování zdarma.

Věž i prostor před ní je monitorován kamerami městské policie, takže cyklisté budou mít svá kola v bezpečí. Před věží mohou cyklisté použít pumpu k nafoukání kola, přibude i nabíječka elektrokol.

Stejnou cenu za uložení kola bude mít i hodonínská věž v blízkosti autobusového a vlakového nádraží. Pojme 118 kol. „Předpokládáme, že ji do provozu uvedeme začátkem září,“ upřesnil mluvčí hodonínské radnice Josef Horníček.