Jihomoravský podnikatel zaslal finančnímu úřadu více než půl milionu korun s chybným variabilním číslem, peníze mu pak úřad nechtěl vrátit zpět. Muže se zastal až ombudsman a správní soudy.
Mluvčí Generálního finančního ředitelství Zuzana Mašátová uvedla, že Finanční správa respektuje výklad Nejvyššího správní soudu v případě plateb zaslaných omylem u osob, které nejsou profesionály v bankovním styku, tedy nejsou poskytovateli platebních či poštovních služeb.
Pokud dotyčná osoba prokáže zřejmý omyl při úhradě a současně nebude mít vlastní daňový nedoplatek, finanční úřad jí platbu zaslanou zřejmým omylem na žádost vrátí.
„Správce daně v tomto případě nebude zkoumat včasnost podané žádosti a ani stav na osobním daňovém účtu jiného daňového subjektu, na jehož daňový účet byla platba provedená zřejmým omylem zaevidována,“ uvedla mluvčí.
Doplnila, že žádosti o vrácení platby provedené zřejmým omylem je ale vždy nutné řešit individuálně. Pokud by nebylo možné žádosti o vrácení omylem zaslané platby vyhovět, nadále platí, že správce daně vydá žadateli potvrzení o došlé platbě a o totožnosti daňového subjektu, na jehož úhradu nedoplatku byla v důsledku způsobené chyby zaevidována.
Veřejný ochránce práv řešil případ podnikatele, jehož externí účetní zadala chybné variabilní číslo při platbě DPH. Částka přesahující půl milionu korun pak byla v důsledku toho připsaná na daňový účet jiné společnosti.
Podnikatel následně požádal o převedení platby na svůj daňový účet, finanční úřad však muži nevyhověl s tím, že daňový účet, na nějž byla platba omylem zaslána, nevykazuje žádný přeplatek.
Omylem zaslanou platbu finanční úřad už totiž započetl na nedoplatky oné společnosti. Podnikatel tak byl nucený uhradit daň znovu. Obrátil se kvůli tomu na soudy i ombudsmana, kteří mu dali za pravdu. Finanční úřad podnikateli chybnou platbu následně vrátil.